۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۲
کد خبر: ۲۵۷۶۱۰
استاد دانشگاه تهران:

مهمترین اشکال بیانیه لوزان شفاف نبودن متن حقوقی آن است

خبرگزاری رساـ عضو شورای سردبیری هفته نامه 9 دی گفت: بحث فعالیت های هسته ای خود برای این که حسن نیت خود را به کشورهای اروپایی و آمریکا نشان دهیم ، روند توقف هسته ای را که برای ما پس رفت محسوب می شدآغاز کردیم.
محمد صالح فرگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزار ی رسادر کاشان، محمد صالح فرگاه عضو شورای سردبیری هفته نامه 9 دی، در برنامه بررسی زوایای بیانیه لوزان در سالن آمفی تئاتر دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: بررسی بیانیه لوزان همانطورکه رهبر معظم انقلاب گفتند مردم  باید تیم دیپلماتیک را نظارت کنند و از فضای  مذاکرات دور نباشند.

 

وی افزود: وزیر امورخارجه محمد جواد ظریف از بیانیه لوزان به عنوان پیش نویس یاد می کند، لذا اگر بیانیه لوزان پیش نویس است پس چرا به یکدیگر تبریک می گویند.

 

فرگاه یاد آورشد: بیانیه ای که از آن به عنوان توافق یاد می شود در فکت شیت آمریکا، آمریکایی ها برای آن تعبیری دیگر دارند که با تعبیری که ما از آن داریم متفاوت است.

 

عضو شورای سردبیری هفته 9 دی گفت: اگر قرار باشد ما در مذاکرات هسته ای به هر شکلی و به هر قیمتی توافق کنیم، این توافق مورد تأیید ما نیست.

 

فرگاه در ادامه یکی از اشکالات بیانیه را متن حقوقی آن اعلام کرد و بیان داشت: یکی از اشکالات اساسی متن حقوقی بیانیه است که ابعاد مختلف آن شفاف نیست و همین غیر شفاف بودن متن حقوقی بیانیه ، ضربه سنگینی را به ایران وارد می کند.

 

توقف روند فعالیت های هسته ای قبل از مذاکرات برای نشان دادن حسن نیت ما به ضرر ما تمام شد

وی افزود: ما قبل از پیش نویس متن توافق نامه، در بحث فعالیت های هسته ای خود برای این که حسن نیت خود را به کشورهای اروپایی و آمریکا نشان دهیم ، روند توقف هسته ای را که برای ما پسرفت محسوب می شد آغاز کردیم و بعد که وارد مذاکرات شدیم این اقدام پیش دستانه ما به ضرر ما و به سود آمریکا تمام شد.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز اگر جملاتی را در متن توافق مبهم بگذاریم، این موضوع به نفع طرف مقابل است تا دست آنها باز باشد برای آینده تا از آن به نفع خود استفاده کنند.

 

استاد دانشگاه تهران تأکیدکرد: موکول کردن برنامه زمان بندی که برای ما زیان بار است، چنانچه در تیرماه به توافق نرسیم، آنها یک برنامه زمان بندی دیگری را پیشنهاد خواهند داد و این گرفتن زمان به نفع ما نخواهد بود.

 

فرگاه یادآور شد: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به آن اشاره کرد هیچ اعتمادی به آمریکا نیست، بنابراین چرا ما باید به حرف آنها در مورد فردو که آن را مبهم گذاشته اند و اعلام کرده اند در حوزه هایی که در آینده توافق می کنیم خواهیم گفت ایران چگونه ادامه کار را داشته باشد و این به منزله مبهم بودن همه موارد بیانیه لوزان است.

 

استاد دانشگاه تهران افزود:  کل بیانیه لوزان را می توان این گونه تفسیر کرد که ما در مذاکرات چهار امتیاز را به طرف مقابل داده ایم و یک امتیاز گرفته ایم./1307/پ202/ش

 

ارسال نظرات