۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۲۵۷۷۲۳

کانون فرهنگی مساجد خانه دوم نوجوانان

خبرگزاری رسا ـ مسؤول کانون الرضا(ع) قم با اشاره به وظایف کانون های مساجد در جامعه گفت: کانون تشکلی برآمده از محله است؛ مسؤولان هرکانون در همان شرایط بزرگ شده اند و مشکلات فرهنگی محدوده مکانی خود را لمس می کنند؛ بنابر این می­توان مهمترین نقش را در ارتقای سطح فرهنگی محله به­خصوص نوجوانان و جوانان داشت.
کانون مساجد

روح الله توحید نیا مسؤول کانون الرضا(ع) قم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تبیین وظایف کانون های مساجد در جامعه به فعالیت‌های فرهنگی کانون الرضا اشاره کرد و گفت: کانون فرهنگی هنری امام رضا(ع) بیش از 20 سال سابقه فعالیت فرهنگی دارد و هم اکنون، در چارچوب اساسنامه و سند چشم انداز خود، در چهار رده نوجوان، جوان، میانسال و کهنسال برنامه های خود را در حوزه های مربوط به فرهنگ پیگیری می کند.

 

وی افزود: این کانون، 5 سال است که به عنوان کانون تخصصی ایثار و شهادت از سوی دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد و اداره کل ورزش و جوانان استان قم انتخاب شده و یاری رسان مجموعه های دیگر فرهنگی در حوزه ایثار و شهادت است.

 

توحیدنیا درباره میزان تأثیر کانون­ها در محله­ها گفت: امروزه یک کانون شاداب، با برنامه، فعال و همراه با کادر خوش­فکر می­تواند بیشترین تأثیر را در سطح محدوده مکانی خود ایفا کند. کادر کانون، اعضای کانون، استفاده کنندگان از برنامه های کانون، همه از ساکنان یک محله هستند؛ از این رو می توان میزان علاقه­مندی به فعالیت فرهنگی در هر منطقه از استان را با حضور در کانون­ ها ایجاد کرد.

 

مسؤول کانون الرضا(ع) در ادامه: باید توجه داشت که کانون تشکلی برآمده از محله است؛ مسؤولان هرکانون در همان شرایط بزرگ شده اند و مشکلات فرهنگی محدوده مکانی خود را لمس می کنند؛ بنابراین می­توان مهمترین نقش را در ارتقای سطح فرهنگی محله به­ خصوص نوجوانان و جوانان داشت.

 

وی تصریح کرد: فرهنگِ دینی در روابط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بسیار موثر است و امروزه کانون­ها به خوبی می توانند نمایندگان حضرت آقا در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در منطقه خود باشند.

 

توحیدنیا با تاکید بر میزان تأثیرحضور امام جماعت در کانون ها افزود: بدون شک یکی از مهمترین ارکان یک کانون امام جماعت است؛ نقش امام جماعت در خط­دهی، مشاوره، نظارت، تذکرات به­هنگام و بحران­های احتمالی در مجموعه بسیار موثراست و کانون را گاه از انحراف، انزوا و حتی انحلال نجات ­دهد؛  یک روحانی فعال می­تواند کانون را از همه جهت بیمه کند.

 

مسؤول کانون الرضا(ع) با پرداختن به وظایف کانون­ها در محله­ها خاطرنشان کرد: در یک جمله می­توان گفت کانون وظیفه دارد به اندازه توان خود تمام نیازمندی­های فرهنگی محله را پوشش دهد؛ این خیلی مهم است که کانون محدوده فعالیت خود را چهار دیواری مسجد نداند؛  مسجد سنگر است یعنی همین که فکرها، کادرها، امکانات فراهم شود، خودسازی ها انجام شود تا هریک از اعضای کانون یک نیروی عملیات فرهنگی در محله باشد.

 

وی اظهار داشت: وظایف کانون را می توان در دو بخش تقسیم کرد؛ یک بخش، به همه کانون­ها برمی­گردد که می توان به جذب جوانان و نوجوانان و دعوت از بزرگان هرخانواده برای حضور در مسجد، برگزاری برنامه های عمومی و ویژه مناسب­ها و فرهنگ سازی در عرصه ایثار و شهادت، مطالعه، کمک به فقرا و... مهم­تر از همه کادر سازی و تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی اشاره کرد؛ و بخش دیگر، برطرف کردن نیاز های اختصاصی با توجه به شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هر محله است؛ لازم به ذکر است با توجه به شرایط نابسامان محیط های مختلف آموزشی، تفریحی و... امروزه کانون و مسجد باید به عنوان خانه دوم هر نوجوان تبدیل شود./1325/ت302/س

 

ارسال نظرات