۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۲۵۷۷۴۲

همایش ملی «سبک زندگی از دیدگاه رهبری» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش ملی «سبک زندگی از دیدگاه مقام معظم رهبری» با حضور مسؤولان کشوری و استانی، امروز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز برگزار شد.
همايش ملي «سبک زندگي از ديدگاه مقام معظم رهبري»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، همایش ملی «سبک زندگی از دیدگاه مقام معظم رهبری» امروز در سالن استاد شهریار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با حضور حجت‎‏الاسلام سیدطه هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، علیرضا منادی نماینده تام‌الاختیار رییس دانشگاه آزاد اسلامی در هیأت امنای استان آذربایجان شرقی و سایر مسؤولان کشوری و استانی برگزار شد.

 


علی رضایی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در حاشیه این همایش به خبرنگار رسا در تبریز گفت: مسؤولیت برگزاری این همایش از یک سال و نیم پیش به واحد تبریز داده شد که پس از بررسی ها و جلسات بیشمار فردا برای نخستین بار در سالن آمفی تاتر واحد تبریز برگزار می شود.

 


وی به محورهای این همایش اشاره کرد و افزود: از محورهای همایش ملی«سبک زندگی از دیدگاه مقام معظم رهبری» می توان به الزامات زندگی اجتماعی، حقوق متقابل رسانه و مردم، آسیب‏ شناسی ازدواج و طلاق، قانون‌مداری و حقوق شهروندی، پوشش، هویت فردی و اجتماعی، تولید اندیشه و کاربردی کردن آن، فرهنگ کار جمعی، مشارکت و همیاری عمومی اشاره کرد.

 


رضایی ادامه داد: بیش از 350 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که در نهایت تعداد 10 مقاله به صورت سخنرانی ارائه می شود و مابقی مقالات در کتابچه مجموعه مقالات همایش چاپ می شود، پایان همایش نیز از مقالات برتر تقدیر می شود و لوح فشرده‌ای حاوی سخنرانی هایی از مقام معظم رهبری، امام جمعه تبریز و سایر مسؤولان درخصوص سبک زندگی به حضار اهدا شده است.

 


همچنین حمید میرزاده، رییس دانشگاه آزاد اسلامی، در پیامی به همایش سبک زندگی از دیدگاه مقام معظم رهبری که در واحد تبریز دانشگاه آزاد اسلامی در حال برگزاری است، اظهار داشت: دانشگاه‌ها بر اساس رسالت خویش، باید آنچه را که در راه رسیدن به سبک زندگی متعالی ضرورت دارد، مورد توجه قرار دهد.

 


وی افزود: راه پیمودن انسان، در مسیر پر فراز و نشیب زندگی، بی مدد راهنمایان راه بلد و اتکا و اقتناع به پشتوانه محدود خرد، سخت ناممکن می نماید و ای بسا به بهایی گزاف، عمر گرانمایه صرف گردد و توشته ای ناچیز فرادست آید. از این روست که هم در تعالیم شرع و هم در نگاه عرف پیروی از راهبر و مراد در شیوه زندگی، ضروری و بدیهی است. آن گونه که لسان‌الغیب می فرماید: ای بی‌خبر بکوش که صاحب خبر شوی/ تا راهرو نباشی کی راهبر شوی.

 


میرزاده افزود: چه بسا پیروی از سبک و سلوک زندگی بزرگان و پیشوایان، راه شوم شقاوت را به سوی سعادت گردانده و سرنوشتی درخشان، در تقدیر آدمیان گنجانده است و یا بالعکس، پای فشاردن بر خویشتن خویش، بی مدد پیران طریقت، راه را به وادی شوربختی کشانده است.

 


وی ادامه داد: در سال های گذشته، ضرورت اصلاح سبک زندگی از سوی رهبر معظم انقلاب، مطرح و معیارهای آن، متناسب با هر قشر از اقشار جامعه با ظرافت فراوان، تبیین گردید. از نقش ائمه جماعات گرفته تا دانشگاهیان را در اصلاح سبک زندگی مورد اشاره قرار داده اند و آن را موجب نشاط و زنده شدن دانشگاه دانسته و دانشگاهیان را به اظهار نظر و اعلام موضع، در موضوعات مختلف سبک زندگی، فراخوانده اند.

 


رییس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: دانشگاه براساس رسالت خویش، می‌باید آنچه را که در راه رسیدن به سبک زندگی متعالی ضرورت دارد، مورد توجه قرار دهد. ابعاد مختلف سبک زندگی، نیازمند بحث و تبادل نظر از سوی دانشگاهیان و تبیین برای جامعه است. چگونگی بهره‌گیری از سبک و سلوک زندگی اسلامی-ایرانی برای ساختن تمدن نوین اسلامی، شیوه های تطبیق آن با آموزه‌های قرآن کریم، جایگاه عقل معاش و رابطه آن با سبک و فرهنگ زندگی، قانون و قانون گرایی و جایگاه آن درزندگی بشر امروز، همگی نیازمند مطالعه، بررسی و معرفی است.

 


وی خاطرنشان کرد: زندگی فردی و اجتماعی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) و شخصیت‌های مصلحی چون شهید مرتضی مطهری، شهید دکتر بهشتی، علامه طباطبایی و بسیاری دیگر از اندیشمندان معاصر می تواند الگویی مناسب و کامل برای نسل امروز و فردا باشد.

 


میرزاده یادآور شد: اعتقاد راستین دارند که در بحث سبک و فرهنگی زندگی، اسلام، همه نیازهای انسان را پاسخگوست. لذا حوزه و دانشگاه باید پاسخ اسلام را به نیازهای نسل آینده در زمینه‌های فقه و حقوق و اخلاق اسلامی و عقل و سلوک عملی تبیین نمایند و با بهره‌گیری از اندیشمندان و نخبگان خود به دور از سطحی‌گرایی و تحجر و در مقابل، سکولاریزم به آسیب‌شناسی سبک زندگی و رفع آسیب ها بپردازند.

 


رییس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: اسلام نه تنها در قالب «حیات طیبه»، در زمینه‌های اجتماعی بلکه در ابعاد فردی همانند مسکن، خوراک، پوشاک و غیره نیز رهنمودهایی دارد و این آموزه‌ها از طریق مطالعه در سبک زندگی امامان و پیشوایان دینی قابل استخراج، تطبیق و پیاده‌سازی است.

 


وی در ادامه یادآور شد: زندگی فردی و اجتماعی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) و شخصیت‌های مصلحی چون شهید مرتضی مطهری، شهید دکتر بهشتی، علامه طباطبایی و بسیاری دیگر از اندیشمندان معاصر می تواند الگویی مناسب و کامل برای نسل امروز و فردا باشد.

 


وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در یک سال گذشته بر همین اساس، تلاش کرد تا با همایش‌هایی علمی، نظیر همایش‌های سبک زندگی ائمه اطهار(ع) و بزرگان دینی و مذهبی، راهی بدین مقصد عالی، بگشاید تا زمینه برای فعالیت های گسترده‌تر فراهم شود. امید است با بهره‌گیری از آموزه‌های مقام معظم رهبری و پیشوایان دین و بزرگان و مفاخر ایران زمین، سبک زندگی اسلامی-ایرانی، بیش از پیش تعالی و ارتقا یابد./935/پ202/ب4

ارسال نظرات