۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۲۵۷۸۷۷
استاد حوزه علمیه:

تربیت فرزند مبنای اصلی زندگی حضرت زهرا بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: تربیت فرزند شایسته یکی از ویژگی‌های اصلی زندگی حضرت زهرا(س) و نخستین تکلیف هر زنی است.
حجت الاسلام خلفي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام خلفی عصر امروز در سلسله جلسات سبک زندگی حضرت زهرا(س) در سالن اجتماعات نهاد رهبری، به تشریح سبک زندگی حضرت زهرا(س) در ابعاد مختلف پرداخت و اظهار داشت: پیامبر(ص) با تقسیم‌بندی درست و کامل وظایف زن و مرد در زندگی تکلیف بسیاری از مسائل مبهم را برای حضرت زهرا مشخص کردند.

 

وی اقتصاد پولی، فرماندهی جنگ، کار کردن در بیرون و درآمدزایی را از جمله امور مربوط به حضرت علی(ع) برشمرد و افزود: کار و فعالیت زنان در بیرون نباید مزاحم کار زنان در منزل شود، اسلام با فعالیت اجتماعی زن مخالف نیست ولی با کارهایی که مخل مسائل داخلی و منزل است مخالف است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه روز قیامت ما را بر اساس علم می‌سنجند، تصریح کرد: ما باید خودمان را درست کنیم، در روز قیامت از ما پرسیده می‌شود که آیا نسبت به سبک زندگی حضرت زهرا(س) شناختی داشته‌ایم و آن‌ها را به کار برده‌ایم یا خیر؟ در این دنیا همه زمینه‌ها برای انجام تکلیف ما وجود دارد پس باید آن‌ها در ابتدا بشناسیم.

 

حجت‌الاسلام خلفی به نخستین اصل مهم در زندگی حضرت اشاره کرد و ادامه داد: تربیت فرزند شایسته یکی از شاخصه‌های اصلی زندگی حضرت زهرا و نخستین تکلیف هر زنی است که امروز در جامعه ما نسبت به این امر غفلت می‌شود، حضرت زهرا در کنار تربیت فرزند به کار منزل مشغول می‌شد.

 

 

وی با اشاره به تربیت بی‌نظیر فرزندان حضرت زهرا(س)، یادآور شد: ایشان فرزندانی تربیت کرد که هر کدام از آن‌ها برای عالمی کافی است و این مسأله مرهون نقش مادری است که آن‌ها را به وجه امامت رساند، این حضرت یک عالمه و معصومه بود که فرشته وحی به او نازل می‌شد علم، شجاعت، اخلاق و ادب از شاخصه‌های فرزندان این بانوی بزرگ است.

 

این استاد با اشاره به آیه شریفه «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ»، خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) اولین و آخرین بانویی است که نظیر ندارد، حضرت زینب با آن همه صلابت زاده و تربیت شده حضرت زهرا است زمانی صدای او لرزه بر اندام حاکمان ظالم زمان انداخت.

 

حجت‌الاسلام خلفی با بیان اینکه حضرت زهرا بیشترین وقت خود را صرف تربیت فرزندان کرد، ابراز داشت: امروزه احترام به پدرومادرها و  تعالیم معارف و قرآنی کم‌رنگ شده است همچنین فرزندان رضایت عاطفی نداشته و عشق به پدر و مادر و چگونگی برخورد با خواهر یا برادر را نمی‌آموزند؛ نخستین بخشی که جامعه ما نسبت به آن عقب مانده است تربیت فرزند است که مادران باید به این نکته اهتمام بیشتری داشته باشند.

 

وی ضمن تشریح  تکالیف زن و مرد در زندگی و با تاکید بر این مطلب که باید برای تربیت فرزند آموزش دیده و نیازهای فرزندان را بشناسیم، متذکر شد: هیچ‌گاه درماندگی در زندگی حضرت زهرا نمی‌بینیم پدرومادر مکمل یکدیگر هستند؛ ادب، اخلاق، برخورد، معاشرت و عاطفه از جمله وظایف مادر بوده و مرد نیز علاوه بر امور بیرون از منزل قوی بوده و کیان خانواده را حفظ کند.

 

استاد دانشگاه به نمونه‌ها و آثار عدم تعادل در زندگی اشاره کرد و عنوان کرد: بروز مشکلات، فاصله‌ها، بزهکاری و ناسازگاری با والدین از جمله آثار عدم تعادل در زندگی است که زن برقرار کننده این تعادل است، زندگی کنونی ما با حضرت زهرا بسیار فاصله دارد، اگر تربیت در منزل را نیاموختیم در مسیر ائمه نیز قرار نخواهیم گرفت.

 

حجت‌الاسلام خلفی به دیگر زوایای زندگی این بانوی عفیفه اشاره و بیان کرد: روزی حلال و تعلق نداشتن به دنیا از ویژگی‌ها و سبک زندگی این بانو است، بسیاری از معضلات و خمیرمایه مشکلات بزرگ پول‌های شبهه‌ناک و روزی حرام است که وارد زندگی می‌شود.

 

وی در خاتمه با انتقاد بر زندگی تک‌فرزندی و بیان اینکه اگر محبت در بین فرزندان حل شود بسیاری از مسائل و مشکل نیز برطرف خواهند شد، اظهار داشت: امربه معروف و نهی از منکر از جمله ویژگی‌های بارز حضرت زهرا(س) است که در جامعه امروزی باید احیا شود./815/پ202/ب4

ارسال نظرات