۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۵
کد خبر: ۲۵۸۰۶۸

تشدید مبارزه با حجاب در تاجیکستان

خبرگزاری رسا ـ دولت تاجیکستان به‌ویژه شخص رییس‌جمهور این کشور مبارزه با حجاب را شدت بخشیده است.
حجاب

 

به گزارش خبرگزاری رسا، نیروهای امنیتی تاجیکستان با لباس شخصی، باحضور در مراکز تجاری، لباس‌ها و پوشش‌های مذهبی زنانه را جمع‌آوری می‌کنند. این طرح به ظاهر در چارچوب طرح به اصطلاح مقابله با فرهنگ بیگانه و در واقع با هدف مبارزه با پوشش اسلامی بانوان در حال اجراست و گزارش‌هایی در این باره از بازار «صدبرگ» تاجیکستان دریافت شده است.


شهردار دوشنبه اخیرا دستوری در حمایت از ترویج لباس‌های ملی برای بانوان تاجیک صادر کرده است؛ لباس‌هایی که هیچ هماهنگی با پوشش اسلامی ندارد.


«فیض النسا واحد اوا»، وکیل مدافع سرشناس در تاجیکستان، این اقدام را ناشی از ترس حکومت از افزایش گرایش‌های اسلامی در جامعه دانسته و تصریح کرده است، بر همین اساس، حزب نهضت اسلامی نیز از پارلمان جدید حذف شده است.


وی اینگونه اقدامات را اشتباه توصیف و تاکید کرد: توهین به ارزش‌های اعتقادی جامعه مسلمان جایز نیست و ستیز با مظاهر اسلامی امکان تکرار حوادث دهه 1990 را در تاجیکستان فراهم می‌کند.


گفتنی است، چند روزی است که تلویزیون دولتی تاجیکستان فیلم‌هایی را از مصاحبه با دختران و زنان برقع‌پوش و باحجاب پخش کرده و آنها را متهم به فحشا وعضویت در خانه‌های فساد می‌کند.


بیش از 95 درصد از جمعیت حدود هشت میلیون نفری تاجیکستان مسلمان بوده و پایبند به فرایض و شعائر اسلامی هستند اما هر از گاهی موجی در تاجیکستان علیه نشانه‌ها و نمادهای اسلامی ایجاد می‌شود.


موج اخیر بعد از سخنان امام علی رحمان، رییس جمهوری تاجیکستان در عید مادران بوده است که از مردم به ویژه بانوان درخواست کرد که از تقلید حجاب و پوشش دست برداشته و به فرهنگ ملی خود روی آورند.


هرچند از لحاظ فنی، آزادی مذهبی در قانون اساسی تاجیکستان به رسمیت شناخته شده است اما در حقیقت اعمال مذهبی - حداقل برای بعضی از اکثریت مسلمان کشور - به شدت تحت کنترل دولت قرار دارد.


در ماه‌های اخیر و پس از اظهار نظر رییس‌جمهور درباره لباس مناسب، دولت تاجیکستان سختگیری‌هایی درباره اعمال اسلامی انجام داده است. گزارش‌هایی مبنی بر تراشیدن اجباری ریش و وضع قانون جدید درباره کسانی که می‌توانند به سفر حج در مکه بروند، وجود داد.


تا انتخابات پارلمانی ماه گذشته، تاجیکستان تنها کشور آسیای مرکزی بود که اسلام سیاسی در آن نماینده داشت. حزب رنسانس اسلامی تاجیکستان به طور گسترده به عنوان تنها حزب مذهبی و قانونی ثبت شده در منطقه بود.

 

این در حالی است که پس از انتخابات ماه مارس این حزب برای اولین بار پس از جنگ داخلی به طور کامل از دولت خارج شد. برخی هم برای وارد کردن بیشترین صدمه به این نهاد مذهبی، خواستار ممنوعیت فعالیت‌های آن و حتی برچسب سازمان تروریستی زدن به آن هستند.


قوانینی مبنی بر ممنوعیت دانش‌آموزان دختر از داشتن حجاب و ممنوعیت آنها از شرکت در مراسم‌های مذهبی عمومی به جز تشییع جنازه وجود دارد.


همانند دیگر جمهوری‌های سابق شوروی درآسیای مرکزی، دولت تاجیکستان سکولار است در حالی که اکثریت مردم مسلمان هستند./982/د102/ک

منبع: ایکنا

 

ارسال نظرات