۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۲۵۹۵۳۵
در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب؛

جلسه نقد و بررسی کتاب خانواده کانون آرامش برگزار شد

خبر گزاری رسا - جلسه نقد و بررسی کتاب خانواده کانون آرامش در سرای اهل قلم بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران کتاب برگزار شد.
آموزش خانواده

 

به گزارش خبرنگار خبر گزاری رسا، حجت الاسلام شیدینی نویسنده کتاب خانواده کانون آرامش در نشست نقد این کتاب که پیش از ظهر جمعه در سالن سرای اهل قلم بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد، با اشاره به زندگی حضرت علی و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهما به عنوان الگوی بهترین خانواده اسلامی گفت: زندگی این دو بزرگوار بر مدار راستی و درستی بود.

 

وی افزود: حضرت علی علیه السلام می فرمود که هر وقت حضرت فاطمه سلام الله علیها را می بینم تمام غم های عالم را فراموش می کنم.

 

نویسنده کتاب خانواده کانون آرامش در رابطه با چگونگی تهیه این کتاب گفت: این کتاب به همت کار گروهی انجام شده است و مدیریت پروژه این کتاب بر عهده من بوده است.

 

حجت الاسلام شیدینی در رابطه با فصل اول کتاب اظهار داشت: در این فصل مفهوم خانواده، انواع خانواده مطلوب، ابعاد وجودی انسان، زن در خانواده و نقش های مکمل زن و مرد حقوق زن در اسلام در اندیشه امام خمینی رحمةالله علیها و مقام معظم رهبری مورد بررسی قرار گرفته است.

 

وی به فصل دوم کتاب اشاره و خاطرنشان کرد: در این فصل نیز نهاد خانواده از منظر اندیشه اسلامی، اهمیت و اهداف نهاد خانواده، بحث حقوق متقابل اعضای خانواده، مدیریت در خانواده، نقش آفرینی زن در خانواده، نقش مادری مورد نظر اسلام و معیار های تشکیل خانواده مورد پژوهش و بررسی قرار گرفته است.

 

نویسنده کتاب خانواده کانون آرامش با اشاره فصل سوم کتاب عنوان کرد: بحث انتخاب آگاهانه همسر و اینکه این انتخاب با دقت باشد، اهمیت ازدواج و ملاک های اخلاقی و هم کفو بودن زن و شوهر، ملاک های اختصاصی برای انتخاب همسر از خواستگاری تا ازدواج در این فصل تبین شده است.

 

حجت الاسلام شیدینی ویژگی خانواه مطلوب را از عناوین فصل چهار این کتاب دانست و بیان کرد: ملاک های اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و اقتصادی که در جامعه ما دارای اهمیت است و خانواده اسلامی بر باور ولایت مداری، عزت نفس، بصیرت، کسب روزی هلال، کمک به محرومین، همکاری و تعاون در فصل چهارم این کتاب آمده است.

 

وی روابط بین والدین و فرزندان را از سر فصل های فصل پنجم این کتاب برشمرد و خاطرنشان کرد: در این فصل روابط بین اعضای خانواده به طور کامل تشریح شده است.

 

نویسنده کتاب خانواده کانون آرامش به فصل ششم کتاب هم اشاره ای داشت و گفت: برخورد با اعضای خانواده، اهمیت خانواده و صله رحم، راز داری و شرکت در مراسم های خانوادگی در این فصل کتاب گنجانده شده است.

 

حجت الاسلام شیدینی با بیان اینکه  آسیب های خانواده از موضوعاتی است که در فصل هفتم کتاب مورد بررسی قرار گرفته است اظهار داشت: از جمله آسیب های که خانواده ها را تهدید می کند مسایل اعتقادی از جمله خرافه گرایی، بدعت، عرفان نوظهور، آسیب های قطع رحم، معاشرت ناسالم خانوادگی، دروغ گویی، شکستن عفاف و پاکدامنی ، اعتیاد و طلاق است که در فصل هفتم به آن پرداخته شده است.

 

وی با بیان اینکه فصل هشتم کتاب خانواده کانون آرامش کاربردی است، خاطرنشان کرد: در این فصل توسعه و راهکارهای خانواده مطلوب تبین شده است، ازجمله مهارت ایجاد رابطه سلام، ابراز محبت، سادگی، صداقت، گذشت، دقت در معارشرت، وفای به عهد، پیشگیری از سوتفاهم، پرهیز از گمان بد، اقدام و درمان پزشکی مورد بررسی قرار گرفته است.

 

در ادامه این نشست احمد برجعلی رییس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی به نقد کتاب خانواده کانون آرامش پرداخت و گفت: از جمله نکات مثبت این کتاب این است که به صورت کار گروهی انجام شده است، چرا که در کشور ما کار گروهی کمتر انجام می شود.

 

رییس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی مطالب مربوز به آسیب های خرافه گری و شیطان پرستی و پرداختن به آن در این کتاب را گامی مثبت دانست و عنوان کرد: آسیب های فرهنگی مهم است و پرداختن به آن جای تقدیر دارد.

 

وی با اشاره به اشکالات این کتاب گفت: در برخی فصول این کتاب شاهد نوعی گسست هستیم که برای خواننده نا مفهوم است.

 

برجعلی با انتقاد از اینکه برخی فصل های کتاب دارای مستند روایی و قرآنی نیست، اظهار داشت: به این دلیل که این کتاب ویژگی خانواده اسلامی را بیان می کند بهتر بود که از مستندات قرآنی و حدیث استفاده می شد.

 

رییس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی عمق ندادن به مطالب را از نقاط ضعف کتاب دانست و ابراز داشت: بحث تربیتی باید در هم تنیده باشد در صورتی که در این کتاب به این توضیحات تنها در حد یک میان تیتر اشاره شده و نگاه رسانه ای به مباحث شده است.

 

وی با اشاره به استفاده ناصحیح از توضیح بیماری اضطرابی و تعاریف نادرست گفت: ما چیزی به نام اختلالات بدنی نداریم و اختلال جنسی و مقایسه آن با کارکرد بدنی اشتباه است.

 

برجعلی نداشتن فهرست اعلام و واژگان تخصصی در این کتاب را از دیگر نقاط منفی کتاب دانست و خاطرنشان کرد: نحوه ارجاع به منابع در این کتاب به طور مناسب استفاده نشده است.

 

رییس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی در پایان خاطرنشان کرد: جمع بندی و گردآوری کتاب مناسب بوده است و نکته ای که مهم است این است که بحث خانواده اسلامی در این کتاب باید به طور برجسته ای نشان داده شود و چرا که در تفکر اسلامی ما به دنبال سهام گذاری و نه سهمیه هستیم ./818/پ202/ق

ارسال نظرات