۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۷
کد خبر: ۲۵۹۶۲۰

سنای آمریکا به لایحه‌ی بررسی توافق احتمالی با ایران رای داد

خبرگزاری رسا ـ مجلس سنای ایالات متحده با اکثریت آراء به لایحه‌‌ای که به کنگره‌ اجازه می‌دهد توافق احتمالی هسته‌ای با ایران را مورد بررسی قرار داده و یا حتی رد کند، رای داد.
سنا

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مجلس سنای ایالات متحده با اکثریت آراء به لایحه‌‌ای که به کنگره‌ اجازه می‌دهد توافق احتمالی هسته‌ای با ایران را مورد بررسی قرار داده و یا حتی رد کند، رای داد.

 

مجلس یکصد نفره‎‌ی سنای امریکا این لایحه را پنج‌شنبه (17 اردیبهشت) با 98 رای موافق در مقابل یک رای مخالف به تصویب رساند. لایحه‌ای که بر اساس آن، کنگره امریکا 30 روز فرصت دارد هرگونه توافق نهایی هسته‌ای با ایران را مورد بررسی قرار دهد.

 

در طول دوره‌ی بررسی توافق، باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا می‌تواند تحریم‌های ضد ایرانی که از سوی قوه مجریه اعمال شده است را لغو کند اما لغو تحریم‌هایی که پیشتر توسط کنگره‌ی امریکا مصوب شده بود، امکان پذیر نخواهد بود.

 

در صورتی که این مصوبه به قانون مبدل شود، دولت اوباما می‌بایست به طور منظم پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای احتمالی را تایید کند.

 

براساس اعلام کاخ سفید، اوباما تنها در صورتی این مصوبه را برای تبدیل آن به قانون امضاء می‌کند که توسط مجلس نمایندگان نیز تصویب شود. این مصوبه احتمالا هفته‌ی آینده در مجلس نمایندگان بررسی خواهد شد.

 

به فاصله‎ی کمی پس از تصویب این لایحه، «جان بینر»، سخنگوی مجلس نمایندگان بیانیه‌ای در حمایت از آن صادر کرد.


بینر در این بیانیه گفت: «این لایحه‌ی مهم و دو حزبی نقش کنگره در بررسی هرگونه توافق احتمالی با ایران درباره‌ی برنامه‌ی تسلیحاتی هسته‌ای این کشور را تضمین خواهد کرد.»

 

«باب کورکر»، رئیس روابط خارجی مجلس سنا که نویسنده‌ی متن این لایحه نیز بوده است، گفت: «ما برای ایجاد یک تعادل اساسی میان هر دو حزب سخت تلاش کرده‌ایم. ما فرصتی داریم تا کاری انجام دهیم که نقطه‌ی عطفی در قانون‌گزاری است.»

 

کورکر افزود: «لایحه نباشد، بررسی‌ای نخواهد بود. لایحه نباشد، نظارتی نخواهد بود. مردم امریکا می‌خواهند که (کنگره) به نمایندگی از آن‌ها تضمین کند که ایران پاسخگو خواهد بود.»  

 

همچنین، «میچ مک کانل»، رهبر اکثریت مجلس سنای امریکا نیز ضمن حمایت از تصویب این لایحه آن را بهترین شانس کنگره برای نظارت بر مذاکرات کاخ سفید با ایران دانست.

 

«تام کاتن» سناتور جمهوری خواه امریکایی که از مخالفان سرسخت مذاکرات هسته‌ای با ایران است.

 

تنها سناتوری که رای به مخالفت با تصویب این لایحه داده است، «تام کاتن» سناتور جمهوری خواهی است که از مخالفان سرسخت مذاکره با تهران است. کاتن در نامه‌ای به رهبران ایران در ماه مارس هشدار داده بود که هر توافق هسته‌ای با دولت اوباما در دولت بعدی لازم الاجرا نخواهد بود.

 

ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان پس از هشت روز مذاکرات فشرده و حساس در شهر لوزان سوئیس، سرانجام 13 فروردین (دوم آوریل) درباره چارچوب توافق نهایی به تفاهم دست یافتند.

 

دو طرف کار نگارش پیش‌نویس توافق نهایی را که برنامه‌ی جامع اقدام مشترک (برجام) نامیده می‏‎شود آغاز کرده‌اند و انتظار می‌رود تا پایان ماه ژوئن به نتیجه‌ی نهایی برسند./982/د1021/ک

ارسال نظرات