۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۸
کد خبر: ۲۵۹۶۳۷
جهان اسلام در هفته ای که گذشت؛

ترور نافرجام عالم سنی حامی مقاومت/ ارسال طرح ممنوعیت تبلیغ شیعه به پارلمان مصر

خبرگزاری رسا ـ ترور نافرجام رییس مجمع علمای اهل تسنن عراق، حتمی شدن جنگ حزب الله با تکفیری‎ها در قلمون، شکنجه انقلابیان بحرینی از سوی نیروهای اردنی و ارائه طرح جرم دانستن تبلیغ تشیع در مصر از مهمترین خبرهای هفته گذشته جهان اسلام بود.
جهان اسلام

 

عراق؛ زیارت آیت الله فیاض از حرم امام حسین و ترور ناکام یکی از علمای سنی

 

* با وجود گذشت چندین روز از اعلام طرح کنگره آمریکا مبنی بر ارسال سلاح به کُردها و اهل تسنن به عنوان دو دولت مستقل، محکومیت گسترده از سوی علما و خطیبان جمعه عراق ادامه دارد.

 

آیت الله آصفی با صدور پیامی  هدف از این طرح را به حاشیه راندن بسیج مردمی توصیف کرد.

 

* حمایت از بسیج مردمی که آماج حملات دشمنان اسلام و رسانه های وابسته به داعش قرار دارند، به محور اصلی سخنان مراجع تقلید مبدل شده و حضرت آیت الله شیخ بشیر نجفی تأکید کرد که دست این نیروها را می بوسد. و سید عمار حکیم از بسیج مردمی به عنوان خط قرمز یاد کرد.

 

* حضرت آیت الله فیاض که نسبت به سایر مراجع تقلید نجف اشرف فعالیت اجتماعی کمتری دارد، به مناسبت فرارسیدن ماه رجب به کربلا سفر کرد و به زیارت بارگاه ملکوتی امام حسین(ع) شتافت.

 

* مراسم میلاد امیرمومنان علی(ع) نیز شاهد حضور میلیونی زائران و عاشقان خاندان اهل بیت(ع) بود به گونه ای که بیش از 2 میلیون تن در نجف حضور یافتند.

 

* حضرت آیت الله سید محمد سعید حکیم در دیدار مبلغان پاکستانی از عدم آگاهی بانوان جامعه از احکام شریعت اسلامی انتقاد کرد و حضور مبلغان خانم در مناطق محروم و دور افتاده برای تبلیغ احکام اسلام را خواستار شد.

 

* شیخ خالد الملا از علمای معتدل و وحدت طلب اهل تسنن عراق مورد هجوم مسلحانه قرار گرفت اما توانست از این ترور جان سالم بدر برد.

 

* پس از هجمه الازهر مصر به بسیج مردمی و واکنش شدید مراجع تقلید و علمای شیعه و سنی عراق و اعزام هیأتی از عراق به مصر، حضور خطیبان الازهر در محفل قرآنی در مکان فاجعه قتل عام 1700 دانشجوی شیعه پایگاه نظامی سپایکر از رخدادهای هفته گذشته به شمار می آید.

 

لبنان؛ حتمی بودن حمله حزب الله به تکفیری ها در القلمون

 

* سمیر جعجع از رهبران ائتلاف 14 مارس که رابطه بسیار بدی با حزب الله دارد، بار دیگر به مقاومت اسلامی حمله ور شد و مدعی شد که لبنان نیازی به حزب الله ندارد.

 

حمایت وی از داعش با پاسخ علمای اهل تسنن مواجه شد. آنان تأکید کردند که همه لبنان باید در نبرد با تکفیری ها حامی حزب الله باشند.

 

* در حالی که سخنان معاون دبیرکل حزب الله لبنان از حتمی بودن جنگ با گروه های تکفیری در القلمون خبر می دهد  رسانه های حامی این گروه ها اقدام به شایعه پراکنی کرده و مدعی شدند که 40 تن از نیروهای مقاومت در القلمون کشته شده اند.

 

حزب الله لبنان این ادعا را به شدت تکذیب کرد و خاطر نشان ساخت که تنها 3 تن از نیروها در این منطقه به شهادت رسیده اند.

 

* علمای لبنان  در هفته گذشته همچنان به محکومیت جنایت آل سعود علیه یمن پرداخته و از سکوت مدعیان حقوق بشر  در این باره به شدت انتقاد کردند.

 

* امام جمعه بیروت نیز با انتقاد از جنگ افروزی علیه یمن و توافق تسلیحاتی برخی کشورهای عربی با غرب ب لزوم پذیرش پیشنهاد  ایران مبنی بر گفت وگو تأکید کرد. این پیشنهاد با استقبال رییس جمعیت قولنا و العمل لبنان مواجه شد.

 

* سید حسن نصرالله نیز هفته گذشته سخنرانی جامعی درباره یمن، عراق، سوریه، لبنان و القلمون ایراد کرد و با بررسی ابعاد و انگیزه های جنگ علیه یمن، خواستار شکسته شدن محاصره یمن به هر نحو ممکن شد.

 

در این راستا، آیت الله نابلسی نیز از آغاز موج جدید حمایت از گروه های تکفیری در منطقه خبر داد.

 

عربستان؛ انتشار مقاله ضد شیعی و تحویل پیکر شهید شیعه از سوی آل سعود

 

* تغییر گسترده در کابینه آل سعود همچنان به بحث اول محافل درباره عربستان مبدل شده و همگان احتمال می دهند قرار است کودتای داخلی علیه سلمان در این کشور به راه بیفتد.

 

* پادشاه عربستان که پس از به قدرت رسیدن در حال جاری کردن خون کودکان و زنان و قشرهای مختلف ملت یمن و تخریب زیرساخت های این کشور است، خود را حامی مردم یمن معرفی کرد و مدعی شد که همواره درصدد کمک به یمنی ها بوده است.

 

* آل سعود همچنان از حربه برانگیختن احساسات مذهبی مسلمانان استفاده می کند و هرگونه تجاوز به حدود عربستان را تجاوز به کیان اسلامی جلوه می دهد.

 

* رسانه های وابسته به خاندان آل سعود نیز به دروغ پراکنی خود ادامه می دهد و در تازه ترین اقدام، تصاویر کودکان کشته شده از سوی رژیم صهیونیستی را قتل عام کودکان یمنی به وسیله انصارالله جا می زدند.

 

* شیعیان عربستان نیز که از مقاله مبلغ وهابی مبنی بر اینکه پیروان اهل بیت(ع) عامل مشکلات این کشور هستند، به ستوه آمده بودند، سرانجام توانستند پیکر شهید جوان خود را پس از دو هفته از آل سعود تحویل بگیرند.

 

بحرین؛ شکنجه انقلابیان از سوی ماموران اردنی

 

* برملا شدن حضور نیروهای اردنی در زندان های آل خلیفه و شکنجه انقلابیان دربند از سوی این نیروها مهمترین خبر در بحرین بود.

 

امام جمعه شهر دراز در واکنش به این مساله تأکید کرد که این سرکوب ها هیچ تغییری در اراده مردم ایجاد نکرده و شهروندان به انقلاب خود ادامه می دهند.

 

* وضعیت جسمانی دبیرکل جمعیت امل بحرین نیز که در زندان های آل خلیفه بسر می برد، نیز وخیم اعلام شده است.

 

یمن؛ ادامه جنایت آل سعود علیه کودکان و زنان بی دفاع

 

* یمن پس از اعلام توقف عملیات نظامی آل سعود، همچنان آماج حملات جنگنده های سعودی قرار دارد.

 

* برخی رسانه ها از سفر نخست وزیر مستعفی یمن به عمان و شرکت در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس با هدف کلید زدن تجزیه این کشور یاد کردند.

 

* در حالی که بزرگترین حمله دریایی آل سعود به یمن نافرجام ماند، مسؤلان سعودی از حمله افراد مسلح یمنی به نوار مرزی با عربستان خبر دادند.

 

این در حالی است که دبیر شورای سیاسی انصارالله از پاسخ قریب الوقوع این حزب به عربستان سعودی خبر داده و آن را لحظه ای تاریخی عنوان کرده بود.

 

خطیبان جمعه یمن نیز جنایت های آل سعود را نشان دهنده ناکامی عربستان سعودی در یمن دانسته و این جنایت ها را جنون آمیز خواندند.

 

عضو شورای انصارالله نیز با حضور در دفتر خبرگزاری رسا به تشریح آخرین تحولات یمن و رد برخی شایعات علیه این کشور پرداخت.

 

مصر؛ ارائه طرح «جرم دانستن تبلیغ تشیع» به پارلمان

 

* سلفی گرایان که همه تلاش خود را برای ضربه زدن به تشیع انجام می دهند در جدیدترین اقدام، طرح ممنوعیت انتشار تشیع را برای تصویب به دولت و پارلمان ارسال کردند.

 

این طرح که از سوی حزب نور ارائه شده است هرگونه تلاش برای انتشار تشیع را جرم تلقی می کند.  در همین راستا نیز رییس یکی از احزاب سلفی گرا خواستار محاکمه شیعیان مصر به اتهام همکاری با ایران شد.

 

* اظهارات کارگردان مشهور مصری درباره مباح بودن روابط قبل از ازدواج نیز با واکنش شدید علمای این کشور مواجه شد به گونه ای که وزیر اوقاف از این مسائل به عنوان عامل نابودی جامعه اسلامی یاد کرد.

 

* محکومیت جنایت های داعش نیز بخش دیگری از فعالیت علما در هفته گذشته بود، یکی از این علما تأکید کرد که تکفیری ها با تحریف احادیث نبوی به صدور فتواهای شاذ می پردازند.

 

* شیخ احمد کریمه که به دلیل سفر به ایران از الازهر اخراج شده است، مخالفان ایران را مورد انتقاد شدید قرار دارد و آنان را افرادی دانست که در کشورهای غربی در حال خوشگذرانی هستند.

 

* اما ادعای استقبال اجنه از پخش قرآن در منازل خالی نیز از سخنانی بود که بیش از آنکه جنبه جدی داشته باشد، مایه های طنز به همراه دارد؛ طنزی که از سوی برخی روحانیان جهان اسلام شنیده می شود.

 

اروپا؛ از حضور سیاستمدار موهن در نمایشگاه کاریکاتورهای موهن تا تأسیس مزرعه پرورش خوک

 

* افزایش فشار علیه مسلمانان در جوامع غربی همچنان ادامه روزافزون است.

 

* تأسیس مزرعه پرورش خوک در کنار اداره مهاجران در حالی که بخشی از مهاجران را مسلمانان تشکیل می دهند، حمله به مسلمانان در مساجد و کمپ های پناهجویان، حضور سازنده فیلم فتنه در نمایشگاه های کاریکاتورهای توهین آمیز  و پرونده سازی علیه کودکان مسلمان در فرانسه از این موارد بود.

 

* سازمان ملل نیز از اقدامات آلمان و دانمارک در مبارزه با تبعیض نژادی انتقاد کرد و این اقدامات را ناکافی دانست./980/ز501/ک

ارسال نظرات