۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۲۵۹۷۳۳
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

خلاقیت ریشه در ذات اقدس الهی دارد

خبرگزاری رسا ـ جنتی با بیان این‌که هنر و خلاقیت آفریده خدا و همزاد انسان است، گفت: خلاقیت ریشه در ذات اقدس الهی دارد که شعاعی از آن بر وجود هنرمند تجلی می یابد.
علي جنتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره بین المللی «خلاقیت و نوآوری در هنرهای اسلامی و صنایع دستی» در تبریز اظهار داشت: برگزاری این جشنواره در تبریز، این شهر را با پیشینه ممتاز هنری، هنرمندان صاحب سبک و مردم خوش ذوق به نقطه قوت فرهنگ و هنر جهان اسلام تبدیل خواهد کرد.


وی با تأکید بر احیای مکاتب هنری فراموش شده آذربایجان و تبریز خاطرنشان کرد: روزگاری که هنوز سایر هنرها در آغاز یا نیمه راه تکامل قرار داشتند، هنر مشاهیر این سرزمین در شعر تجلی می یافت و خلاقیت و نوآوری در آرایه های لفظی و معنایی ظهور می کرد و به همین دلیل شعر فارسی و پدید آورندگان آن شهره عالم شدند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هنر و خلاقیت آفریده خدا و همزاد انسان است، خلاقیت ریشه در ذات اقدس الهی دارد که شعاعی از آن بر وجود هنرمند تجلی می یابد، در این میان ایران از دیرباز سرای هنری بوده و هنرمندان آن پرشمار است، آذربایجان و به خصوص تبریز نیز جایگاه ویژه ای دارد.


جنتی با تأکید بر توجه به نقش هنرمندان ایرانی در شکل گیری تمدن اسلامی، یادآور شد: نقش تبریز به عنوان کانون شکل گیری مکاتب مهم هنری بارز بوده و هنوز هم پایدار است، برخی از رشته های هنری در این دیار تکوین و تکامل یافته اند، هنرمندان بسیاری در این خطه آغازگر سبک و سیاق نو در مسیر ارتقای هنرهای ایرانی اسلامی بودند.


وی با بیان این‌که خط نستعلیق به عنوان خط ملی حاصل ایده و نوآوری خوشنویس خوش سلیقه، میرعلی تبریزی است، گفت: در زمینه نگارگری دو مکتب هنری در تبریز شکل گرفته است، مکتب تبریز اول در سده های هفتم و هشتم مصادف با حکومت ایلخانان و مکتب دوم در دوره صفویان پایه گذاری و گسترش یافت.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که تبریز ظرفیت ایجاد بازار بین المللی تبادل و فروش آثار برتر و برگزیده هنری را دارد و می تواند به عنوان قطب اقتصاد هنر در جهان اسلام مطرح شود، گفت: نخستین گام در مسیر تحقق چنین بازاری امضای پیمان نامه های ورود و خروج آثار هنری بین پدید آورندگان آثار و معافیت های گمرکی میان کشورهای اسلامی است.


جنتی با بیان این‌که همکاری و همراهی سازمان همکاری های اسلامی و مرکز تحقیقات تاریخ و فرهنگ جهان اسلام این مسیر را هموار می کند، گفت: این وزارتخانه در دولت یازدهم به فعال کردن حوزه اقتصاد فرهنگ اهتمام ویژه دارد، تبریز می تواند یکی از مراکز فعال و اثرگذار در این حوزه باشد.


بنابر این گزارش، دومین جشنواره بین المللی «خلاقیت و نوآوری در هنرهای اسلامی و صنایع دستی» از امروز تا 25 اردیبهشت به مدت یک هفته در دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز برگزار می شود. که طی آن 80 هنرمند از 35 کشور اسلامی در رشته های نگارگری و گل مرغ، تذهیب، خوشنویسی، قالی و زیراندازهای داری، سفال، هنر و صنایع فلزی، هنر و صنایع چوبی، هنر و صنایع شیشه ای، طراحی، چاپ و تزئینات پارچه شرکت دارند.


اهدای جایزه بین المللی هنرهای اسلامی تبریز به برگزیدگان این جشنواره، تاسیس موزه بین المللی هنرهای اسلامی، مرکزیت دادن به تبریز با رویکرد دانشگاهی به هنرهای اسلامی در دوره معاصر و حرکت به سمت احیای مکتب سازی در حوزه هنر و همچنین تاسیس کتابخانه بین المللی هنرهای اسلامی از جمله اهداف برگزاری دومین جشنواره دوسالانه خلاقیت و نوآوری های برتر در هنرهای اسلامی و صنایع دستی است. /935/پ202/ج

ارسال نظرات