۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵
کد خبر: ۲۵۹۸۵۵
معاون فرهنگی وزیر علوم:

پیام شهادت، تحرک و پویایی است/ شهادت و علم اندوزی یک مسیر در دو جلوه هستند

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم در نخستین اجلاسیه کنگره شهدای دانشجوی خراسان رضوی گفت: راه شهدا هم مصداق فداکاری و ایثار است و هم مصداق دانش و معرفت آموزی؛ یعنی محل شهادت با محل علم اندوزی یک مسیر در دو جلوه است که هر دو جلوه در شهدای دانشجو جمع شده است.
سيد ضياء هاشمي، معاون وزير علوم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، شامگاه شنبه در نخستین اجلاسیه کنگره شهدای دانشجوی خراسان رضوی که همزمان با مراسم سالگرد تدفین شهدای گمنام دانشگاه فردوسی در محل مسجد حضرت زهرا(س) این دانشگاه برگزار شد، گفت: در 31 استان کشور که اجلاسیه کنگره ملی شهدای دانشجو را داشتیم، شاهد پیام گویایی بودیم که پس از گذشت سال ها از شهادت این شهدا برای ما حی و حاضر و تازه است و آن این که شهید دانشجو در مسیر کسب دانش راه شهادت را طی کرده است.

 

راه شهادت و علم اندوزی جدا از یکدیگر نیست

 

وی افزود: این پیام نشان می دهد که راه شهادت جدا از راه علم اندوزی و مسیر و فرآیندی نیست که با هیجان و ماجراجویی شود به آن رسید؛ شهدای دانشجو از چنان معرفتی برخوردار بودند که انتهای آن را با اهدای جان و خون خود امضا کردند و نشان دادند طی این مسیر پر خطر میسر نیست، مگر با معرفت نسبت به این که افقی بالاتر پیش رو باشد که این افق همان شهادت است.

 

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم اظهار کرد: راه شهدا هم مصداق فداکاری و ایثار است و هم مصداق دانش و معرفت آموزی، و حضور آن ها یعنی پیوند دانش، معرفت و شهادت؛ یعنی محل شهادت با محل علم اندوزی یک مسیر در دو جلوه است که هر دو جلوه در شهدای دانشجو جمع شده است.

 

هاشمی با بیان این که شهدا از آن چه از محضر پروردگار گرفته اند، خشنود هستند، گفت: موضع ما نسبت به شهدای دانشجو نباید صرفا یک موضع عاطفی، بلکه باید همراه با یک موضع معرفتی شایسته آن ها باشد، از این رو ما از موضع دانشگاهی و علم اندوزی، فقط خود را متبرک به یاد و نام شهدا نمی دانیم چرا که شهید فقط منبع تبرک نیست، بلکه شهادت منشأ تحرک است و پیام پویایی را به ما می دهد.

 

بازخوانی ارشادات رهبر انقلاب به ستاد برگزاری کنگره ملی شهدای دانشجو

 

وی به دیدار اعضای ستاد مرکزی برگزاری کنگره ملی شهدای دانشجو با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: ما امروز هم نیاز به تداوم این حرکت داریم، به همین جهت رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای ستاد برگزاری کنگره ملی شهدای دانشجو فرمودند: « امروز هم حفظ یاد شهدا، ادامه راه جهاد و شهادت است».

 

نایب رییس ستاد برگزاری کنگره ملی شهدای دانشجوی کشور خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در این دیدار فرمودند: «مراقب باشید مراسم تجلیل از شهدا محدود به یک مجلس ترحیم با شکوه نشود، بلکه یک محفل درس باشد، باید معارف شهادت، یعنی ایثار و ایمان در مخاطبان نافذ شود»، یعنی امروز هم نیاز به ایثارگری مبتنی بر ایمان، علم و دانش داریم، از این رو امروز هم این جلسات و نمادهای بزرگ برای ما مهم هستند چرا که این ما هستیم که برای حفظ و پویایی فرهنگ مان به شهدا نیاز داریم.

 

هاشمی با بیان این که حضور شهدا برای ما حلقه وصل بین گذشته و آینده است، تأکید کرد:  ما ایام الله خود را با یاد آن ها گرامی می داریم و این بدان معنا است که می خواهیم گذشته پر افتخار خود را به آینده ای پر افتخارتر پیوند بزنیم.

 

وی با اشاره به این که بیش از 4 هزار و پانصد دانشجوی شهید از کل کشور تقدیم به این انقلاب شده است، افزود: از این بین 350 شهید از خراسان رضوی بوده اند که 150 شهید آن از دانشگاه فردوسی است.

 

برگزاری بیش از 500 یادواره شهدای دانشجو در دانشگاه های کشور

 

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم با بیان این که تاریخ بدون شهادت، تاریخی بی روح و بی جان است، اظهار کرد:  به تعبیر شهید والا مقام، مطهری(ره)، شهادت و شهید به عنوان قلب تپنده تاریخ معرفی شده و شهادت به عنوان تزریق بر پیکره اجتماع معرفی می شود که جامعه بی روح به وسیله آن تحرک می یابد، از همین رو ما معتقدیم سیدالشهدا(ع) وقتی کالبد بی روح جامعه را مشاهده کرد با تقدیم خون خود به جامعه حیاتی دوباره بخشید.

 

هاشمی در تشریح جزئیات برگزاری کنگره ملی شهدای دانشجو، گفت: با تصمیم ستاد برگزاری کنگره ملی شهدای دانشجو، برگزاری این اجلاسیه ها از سالروز فتح خرمشهر در سال گذشته آغاز شد و طی آن بیش از 500 یادواره در دانشگاه های بیش از 110 شهر و شهرستان برگزار شد که این حرکت را در اجلاسیه های دو سالانه ادامه خواهیم داد./820/پ202/ب5

 

ارسال نظرات