۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۲
کد خبر: ۲۶۰۲۷۰
آیت الله نمازی در جلسه تفسیر قرآن:

سعادت در معرفت‌الله و بدبختی در جهل است/ ظاهر قرآن خطابه و باطنش برهان است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: خداوند می خواهد ما را متوجه کند که مشکل بشر معرفت الله است، از این رو سعادت بشر در معرفت الله و بدبختی او در جهل است.
آيت الله عبدالنبي نمازي آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه در کاشان، دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشا در دویست و هفتاد و سومین جلسه تفسیر قرآن در مسجد حضرت قائم(عج) در تفسیر و ترجمه نخستین آیه از سوره آل عمران اظهار داشت: در فرهنگ شیعه و اهل بیت(ع) بسم الله الرحمن الرحیم جزء همه سوره های قرآن است.

 

وی با تأکید بر این که بسم الله الرحمن الرحیم را باید درک کرد و فهمید گفت: بسم الله اسم اعظم است و اسراری در بسم الله است که فکر، علم، عقل و معرفت ما به آن دسترسی ندارد و از درک آن عاجز است.

 

همه قرآن در سوره حمد و سوره حمد در بسم الله جاسازی شده است

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: ابن عباس از شاگردان تراز اول امیرمومنان نقل کرده است یک شب حضرت علی(ع) بسم الله را برای من توضیح داد و فرمود، همه قرآن در سوره حمد جاسازی شده است و همه سوره حمد در بسم الله جاسازی شده است و همه قرآن در بای بسم الله است و همه بای بسم الله درآن نقطه اش است و آن نقطه اش من هستم، یعنی ولایت و اگر ولایت در کار نباشد توحیدی در کار نیست.

 

آیت الله نمازی با اشاره به این که بالاترین عبادت فهم و علم است گفت: علم انسان را به عرش می برد و جهل انسان را گمراه می کند، بنابراین جلسات تفسیر قرآن را که هفته ای یک شب برگزار می شود جدی بگیرید، چرا که حیف است عمری از انسان گذشته باشد اما معرفتش به خدا سنتی باشد و براساس علم و فهم و درک نباشد.

 

نماینده ولی فقیه درکاشان گفت: وقتی معرفت به خدا علمی نباشد و سنتی باشد از بسم الله الرحمن الرحیم هیچ بهره نمی بریم چون با تمام وجود نمی گوییم در حالی که اگر با تمام وجود گفته شود تمام اعضا و جوارح بدن هم باید بسم الله بگویند.

 

برخی ها با گفتن یک بسم الله همه مشکلات خود را حل می کنند

 

آیت الله نمازی با اشاره به این که برخی با گفتن یک بسم الله همه مشکلات خود را حل می کنند یادآور شد: بر همین اساس است که می گویند اگر یک بار سوره حمد را به مرده خواندید، اگر زنده شد تعجب نکنید.

 

به گفته وی، مهم این است که بسم الله از زبان چه کسی گفته شود، زبانی که آلوده به غیبت و تهمت و افترا و بد زبانی است نمی تواند تأثیرگذار باشد.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان بیان کرد: برخی گفته اند سوره هایی که ابتدای آن حروف مقطعه و از هم جدا است، علم به این حروف مقطعه عندالله است و زمانی که امام زمان ظهور کند ضمن بیان این مجهول، خیلی از مجهولات دیگر بشریت را نیز توضیح خواهد داد.

 

آیت الله نمازی افزود: هرچند که برای حروف مقطعه قرآن مطالبی را بیان کرده اند اما آنها اجمالی است و ما نمی توانیم عمق حروف مقطع قرآن را کشف کنیم.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: قرآن، اهل بیت و عارفان به خدا در چه جوّ و فضایی حرکت می کردند و ما در چه فضایی، آنها در خط مقدم معرفت بودند و ما در انتهای خط قرار داریم.

 

به گفته وی، نخستین مطلبی را که خداوند در سوره آل عمران بیان می کند مسأله توحید است و خداوند می خواهد ما را متوجه کند که مشکل بشر معرفت الله است، از این رو سعادت بشر در معرفت الله و بدبختی بشر در جهل بشر است.

 

آیت الله نمازی گفت: از امام صادق(ع) سؤال شد تو خدایی را که عبادت می کنی می بینی، گفت چطور می شود خدایی را که عبادت می کنم با چشم عقل نبینم، بنابراین خدایی که معبود و هیچ معبودی جز او نیست چرا بشر باید راه را اشتباهی برود.

 

آیات قرآن ظاهرش خطابه اما باطنش برهان است

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که آیات قرآن ظاهرش خطابه است اما باطنش برهان است گفت: چرا معبودی جز او نیست چون او حی مطلق است حی ذاتی است که تاریخ انقضا ندارد و ابدی است و حیاتش جاودانه است و عرضی و اکتسابی نیست و این حی شایسته عبادت است.

 

آیت الله نمازی گفت: هیچ چیزی قیوم نیست جز ذات اقدس خدا و اگر ما عالم به کارهای خود باشیم دائمی نیست اما قیومیت تنها از آن خدا است و قیومیت ما نیز از خدا است چرا که قیوم علی الاطلاق که همیشه حاضر و ناظر است و هیچ چیزی از دایره علم و اراده او خارج نیست و بر همین اساس است که خداوند در ابتدای سوره آل عمران بحث معرفت شناسی را مطرح می کند./1307/پ201/ب4

ارسال نظرات