۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۲۶۰۳۴۰
سخنران حرم رضوی تبیین کرد؛

اهمیت رازداری در اسلام

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم مطهر رضوی گفت: گاهی لو دادن اسرار دیگران خواسته یا ناخواسته جنایاتی را به دنبال خود دارد، که فرد افشا کننده سرّ در جرم و گناه آن جنایت شریک است و در آخرت نیز مورد شقاوت قرار می گیرد.
حجت الاسلام محمد جمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد جمالی، سخنران حرم مطهر رضوی در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) با تأکید بر کتمان سر و راز دیگران بنا به فرموده امام موسی کاظم(ع) اظهار کرد: راز به هر آن چیزی گفته می شود که گفتار آن پیامد سوء از نظر اخلاقی، سیاسی، اقتصادی و نظامی دارد و از ویژگی های اصلی فرد با ایمان و معتقد کتمان سر و راز است.


وی با بیان این که اسرار ابتدا باید شناسایی و سپس سعی شود که افشا نشود، تأکید کرد: انسان خود باید نسبت به زندگیش مراقبت داشته باشد؛ اسرارش را با دوست و رفیقش به ویژه با کسی که تازه آشنا شده است، درمیان نگذارد.


حجت الاسلام جمالی تصریح کرد: برخی با این طرز تفکر که «ظاهر و باطن ما یکسان است» ضرورتی برای پنهان کردن مگوهای زندگی خود از دیگران نمی بینند در حالی که عیب زندگی سر زندگی است که نباید افشا شود.


سخنران حرم مطهر رضوی ابراز کرد: متأسفانه گاهی در جلسات دوستانه و خانوادگی به ویژه در جمع خواهران کمبود، کسری، ایراد و خطاهای زندگی به آسانی مطرح و در اختیار سایران قرار می گیرد در حالی که اسلام بر نهی این موضوع سفارش کرده است که اگر سر زندگی در اختیار نا اهلی قرارگیرد از ناحیه او و در واقع از سمت خودت صدمه می بینی و آنجا دیگر نمی توانی تدبیری برای زندگی داشته باشی.


وی با بیان این که حق بیان سوء خطای همسایه و اقوام را نزد دیگران نداریم، افزود: از جمله ضررهای افشا کننده اسرار و رموز مستجاب نشدن دعا به درگاه الهی است، انسان هر چیزی که می بیند یا می شنود باید کتمان کند و آن را جزء مگوها قرار دهد زیرا ما امر به پنهان کردن اسرار دیگران شده ایم و تنها می توانیم در خلوت خطای او را دوستانه گوشزد و متوجه اشتباهش کنیم.


حجت الاسلام جمالی با بیان این که در دعای کمیل به ستّارالعیوب بودن خداوند اشاره می کنیم که ما چه بسیار گناه کاریم و خداوند چه بسیار پوشاننده آن ها است، اظهار کرد: خداوند ستّارالعیوب و پوشاننده معایب و گناهان ما است و از بندگانش خواسته است نسبت به همدیگر چنین رفتار کنند، زیرا اگر افشاگری در جامعه رواج پیدا کند، حتی دونفر کنار هم نمی شینند و پدر از فرزند و فرزند از پدر گریزان می شوند.

 

وی تصریح کرد: قلب مؤمن واقعی صندوقچه اسرار دیگران است؛ گمان نکنید کسی که سکوت می کند و چیزی بیان نمی کند، متوجه چیزی نیست.


سخنران حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: گاهی لو دادن اسرار دیگران خواسته یا ناخواسته جنایاتی را به دنبال خود دارد، که فرد افشاءکننده سر در جرم و گناه آن جنایت شریک است و در آخرت نیز مورد شقاوت قرار می گیرد.


وی در ادامه با اشاره به اسرار اجتماعی گفت: برخی از اسرار سیاسی و نظامی مملکت جزء مگو ها است که اگر انسان آن را افشا کند مرتکب گناه و معصیت شده است که وظیفه و تکلیف ما نسبت به رازداری در شرایطی که متوجه توطئه سیاسی، نظامی، اقتصادی گروهی علیه مملکت شویم و بدانیم گناه پنهان کردن آن با اصل اسلام، دین، حقوق ملت منافات دارد، باید آن را به اهلش برسانیم نه برای عموم افشا کنیم.


حجت الاسلام جمالی تصریح کرد: دشمن هر چند بر سری ترین اطلاعات ما واقف باشد، در عین حال وظیفه ما سکوت و کتمان اسرار اجتماعی کشور است.


سخنران حرم مطهر رضوی با اشاره به این که در آستانه شهادت امام هفتم قرار داریم، یادآور شد: یکی از علل شهادت امام موسی کاظم(ع) افشای اسرار و امور داخلی زندگی ایشان از سوی شخصی نزد هارون بود./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات