۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۲۶۰۴۴۰
سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه تبیین کرد؛

اعمالی که موجب کاهش وحشت قبر می‌شود

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان این که زیارت امام رضا (ع) و حضرت معصومه(س) وحشت شب اول قبر را از بین می‌برد، گفت: در روایات توصیه شده برای رهایی از وحشت شب اول قبر باید به زیارت این دو بزرگوار رفته یا برای میت نماز وحشت قبر بخوانیم.
قبرستان و ياد مرگ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسنی، مبلغ  برجسته حوزه بعد از ظهر امروز در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان این که پس از پشت سر گذاشتن سکرات و غمرات موت، شب اول قبر سخت‌ترین شب در زندگی هر آدمی است، افزود: زیارت حرم امام رضا(ع) و زیارت حرم حضرت معصومه(س) که ثواب زیارت حرم امام رضا(ع) را دارد عذاب و وحشت شب اول قبر را از بین برده و امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) در این هنگام از مؤمنان و زائران خویش دستگیری می‌کنند.

 

وی افزود: شب اول قبر زمانی که میت را دفن کردند قبل از این که فرشتگان بازجو به سراغ انسان بیایند خداوند یکی از فرشتگان خود را به  سراغ انسان می‌فرستد و این فرشته از انسان می‌خواهد که اعمال خود را بر روی کفن( مصداق کاغذ) و با آب دهان( مصداق جوهر) بنویسد که میت می‌گوید اعمال خود را به یاد نمی‌آورد که فرشته به انسان کمک کرده و انسان تمامی اعمال خویش را به یاد می‌آورد.

 

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به این که میت وقتی که به اولین عمل بد خود می‌رسد از نوشتن امتناع کرده و از حضرت حق خجالت می‌کشد، تصریح کرد: اما فرشته به انسان می‌گوید که باید قبلاً از خداوند خجالت می‌کشید و از کارهای زشت دوری می‌کردی و فرشته میت را مجبور می‌کند که اعمال بد خویش را نیز بنویسد.

 

حجت الاسلام حسنی با اشاره به این که انسان پس از این که اعمالش را نوشت و کارنامه عملش کامل شد فرشته آن کارنامه را به گردن میت متصل می‌کند، ادامه داد: نکیر و منکر فرشتگان بازپرس انسان‌های کافر و بشیر و مبشر فرشتگان بازجوی انسان مؤمن هستند و با چهره زیبا و نورانی خود موجب آرامش میت می‌شوند.

 

وی اظهار کرد: یکی از ابتلاءهای قبر وحشت است به همین خاطر در روایات از حضرت رسول(ص) و ائمه اطهار(ع) بیان شده است که میت را به سرعت برای دفن نبرید و بگذارید میت به شرایط جدید عادت کرده و بتواند اندکی آرامش پیدا کند.

 

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به این که پس از غسل و کفن میت زمانی که می‌خواهند او را به سوی قبرستان برای دفن ببرند بهتر است با آرامش این کار را انجام دهند و میت را در کنار قبر او سه مرتبه بلند کرده و به زمین بگذارند تا به قبر و خانه جدید عادت کند و پس از آن باید میت را با آرامش در قبر دفن کنند.

 

حجت الاسلام حسنی با بیان این که پس از این که میت را دفن کردند یکی از نزدیک‌ترین عزیزانش یعنی پسر یا برادرش برای یک بار دیگر تلقین را تکرار کند، اظهار کرد: حضور نزدیکان در کنار قبر میت در شب اول قبر و تلقین دادن به میت موجب می‌شود که نکیر و منکر به خاطر ذکر نام خداوند از آمدن پیش میت خود داری کنند که این موضوع در افزایش آرامش میت مؤثر است و تلقین باید نزدیک به صورت مرده و گوش‌هایش از سوی نزدیکانش از بالای قبر بیان شود.

 

وی افزود: خواندن نماز وحشت برای میت و به جای آوردن کامل رکوع در نماز و همان‌طور که گفته شد زیارات امام رضا(ع) که در سه جا یعنی شب اول قبر و در روز قیامت به فریاد انسان می‌رسند از عوامل مهم و مؤثر کاهش و از بین رفتن وحشت و عذاب قبر هستند.

 

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه(س) یادآور شد: دلیل ثواب زیاد زیارت امام رضا(ع)و خواهر بزرگوار ایشان حضرت فاطمه معصومه(س) این است که تنها خواص یعنی شیعیان 12 امامی به زیارت ایشان می‌آورند در حالی که حرم امام حسین(ع) را همه شیعیان به واسطه ارادت و این که ایشان حضرت رسول(ص) را دیده‌اند زیارت می کنند./837/پ202/ف

ارسال نظرات