۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۲۶۰۴۵۰
مدیر کل اوقاف مازندران:

شناسایی و احیاء موقوفات حوزه علمیه از اولویت های سازمان اوقاف است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با اشاره به وجود موقوفات متعدد حوزه های علمیه در استان بر ضرورت احیاء این موقوفات تأکید کرد.
مدير کل اوقاف و امور خيريه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ستار علیزاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران امروز در جلسه تخصصی و هم اندیشی وقف با حضور ائمه جمعه شهرستان بابل گفت: مازندران به برکت وجود امامزادگان و بقاع متبرکه همواره استان ولایی و دیندار و انقلابی بوده است که نقش اساسی در کشور داشته و از جمله آن می توان به ترویج فرهنگ وقف اشاره کرد.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران ادامه داد: مازندران به جهت دارا بودن بیش از 13 هزار موقوفه با نیات مختلف فرهنگی، اجتماعی  و مذهبی نقش بسزایی در تقویت ارزش های اسلامی و دینی دارد.

 

وی با اشاره به این که حوزه علمیه، علما و روحانیت و رسانه ها باید بیش از پیش نسبت به ترویج فرهنگ وقف تلاش کنند، افزود: نقش علما و رسانه ها در ترویج وقف بسیار مهم بوده و همواره علما و رسانه ها مردم را به سمت وقف سوق داده اند.

 

حجت الاسلام علیزاده با بیان این که حفظ موقوفات امروز جامعه مرهون تلاش های امام خمینی(ره) است، تصریح کرد: امام راحل در مخالفت با رژیم پهلوی برای لغو لایحه واگذاری اراضی وقفی به دولت و رژیم سخنرانی های کوبنده ای داشتند.
 
وی اذعان کرد: امامت جامعه اسلامی در دوره های مختلف، اهتمام ویژه ای نسبت به خیراندیشی، نیکوکاری، دستگیری از محرومین و نوع دوستی داشته است و وقف از جمله مسائلی است که ائمه اطهار(ع) حتی زمانی که در مصدر حکومت بر جامعه نبوده اند نیز بدان توجه و اهتمام داشته اند.

 

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به اهمیت جلب اعتماد مردم نسبت به حفظ موقوفات اظهار دات: با ایجاد سامانه جامع مالی در سازمان اوقاف تحت شبکه، سامانه تجدید اجارات و مسائل مالی موقوفات و بقاع متبرکه، امروز هیچ گونه کوتاهی در ارائه آمار و اطلاعات مربوطه وجود ندارد.

 

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به بالابردن اجاره موقوفات بر اساس قانون و نظر فقها خاطر نشان کرد: بحث دیگری که در دستور کارقرار گرفت موضوع بهره وری موقوفات بود که با برنامه ریزی و تغییر دستورالعمل ها، میزان سندهای اجاره ای ساماندهی دارای رشدی خوبی برخوردار شد.

 

مدیر کل اوقاف مازندران در بخش دیگری از سخنان خود ادامه سخنان خود گفت: در سال گذشته هفت میلیارد و 530 میلیون و 605 هزار ریال از اجرای نیات واقفان خیراندیش مرتبط با حوزه‌های علمیه در مازندران هزینه شد.

 

وی با بیان اینک ه وقف یک نهاد اجتماعی، دینی، مذهبی و اقتصادی است، اظهار داشت: وقف در اسلام از جایگاه والایی برخوردار است و ائمه اوقاف و امور خیریه دو کار بزرگ وقف و امامزادگان را عهده‌دار است.

 

حجت الاسلام علیزاده اظهار داشت: خدمتگزاری به مردم یک توفیق الهی است و سازمان اوقاف افتخار دارد که در راستای ارزش‌های دینی و در جهت اجرای امینانه نیات نیات واقفان قدم بردارد و عمل کند.

 

وی در ادامه با اشاره به این که امروز وقف های جدید باید مناسب با نیازهای روز جامعه باشد، گفت: وقف برای حوزه های علمیه می تواند یکی از نیت ها برای ثبت موقوفات جدید از سوی واقفان خیراندیش باشد.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران تصریح کرد: موقوفات متعددی در زمینه حوزه های علمیه در استان وجود دارد که باید شناسایی و در راستای اجرای نیت اوقاف عمل شود./950/پ202/ب1

ارسال نظرات