۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۲۶۰۶۶۸
همزمان با برگزاری همایش وقف و حوزه علمیه؛

خیّر مانه و سملقانی منزل مسکونی خود را وقف حوزه علمیه کرد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: همزمان با برگزاری همایش وقف و حوزه علمیه در شهرستان مانه و سملقان، یک خیّر این شهرستان منزل مسکونی خود را وقف حوزه علمیه کرد.
حوزه علميه

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از وقف یک منزل مسکونی با نیت کمک به حوزه علمیه خبر داد و گفت: همزمان با برگزاری همایش وقف و حوزه علمیه در شهرستان مانه و سملقان، علی انگیزه، خیّر این شهرستان یک باب منزل مسکونی خود را برای کمک به حوزه علمیه حضرت بقیه الله الاعظم(عج) شهر آشخانه، مرکز شهرستان مانه و سملقان وقف کرد.

 

وی افزود: منزل مسکونی وقف شده در شهر آشخانه 450 مترمربع مساحت داشته و بر اساس قیمت گذاری کارشناسان، ملک مزبور بیش از شش میلیارد ریال ارزش مالی دارد.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به این که این وقف، هفتمین وقف انجام شده در زمینه حوزه های علمیه خراسان شمالی در سال جاری است، خاطرنشان کرد: در مجموع 18 موقوفه مربوط به حوزه های علمیه در این استان وجود دارد.

 

وی با بیان این که وجود 18 موقوفه در زمینه حوزه های علمیه به نسبت بیش از چهار هزار و 660 موقوفه موجود در خراسان شمالی بسیار اندک است، افزود: در حالی که بیش از 65 درصد از موقوفات موجود در استان با نیت روضه سیدالشهدا(ع) وقف شده اند، نهاد اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی تلاش می کند تا وقف های جدید را به سمت نیازهای روز جامعه از جمله تقویت حوزه های علمیه سوق دهد.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به ضرورت انجام وقف فرهنگی برای اجرای طرح‌های حوزه علمیه در خراسان شمالی، اضافه کرد: حوزه های علمیه در طول تاریخ مردمی بوده و هیچ گاه وابسته به دولت و اعتبارات دولتی نبوده اند و در حال حاضر نیز تقویت و توسعه این مراکز دینی نیازمند مشارکت بیشتر خیران و واقفان است.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی با تأکید بر فرهنگ‌سازی بیشتر در زمینه وقف فرهنگی، نقش روحانیان و رسانه ها را در راستای ترویج این امر بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: رسانه ها در اشاعه فرهنگ وقف و هدایت موقوفات جدید به سمت نیازهای روز جامعه نقشی اساسی داشته و انتظار می رود فعالیت آن ها در این زمینه افزایش یابد.

 

وی همچنین با اشاره به نقش روحانیان در این زمینه، خاطرنشان کرد: در گذشته با توجه به شرایط حاکم در کشور نیازهای جامعه، برگزاری روضه سیدالشهدا(ع) و دیگر مراسمات مذهبی بود که مردم نیز بر اساس این نیازها اقدام به وقف اموال خود می کردند اما اکنون این عرصه ها اشباع شده و بیشترین نیاز برای وقف مسائل فرهنگی، آموزشی، درمانی، رفع نیاز نیازمندان و غیره است.

 

به گفته این مسؤول روحانیان و علما می بایست با استفاده از تریبون منابر و مساجد خیّران و واقفان را به سمت انجام وقف های جدید بر اساس نیازهای روز جامعه هدایت کنند.

 

حجت الاسلام سهرابی حوزه های علمیه را یکی از نیازهای اساسی جامعه برای انجام وقف دانست و افزود: این مراکز دینی نقش بسزایی در تربیت عالمان دینی و ترویج آموزه های الهی اسلام دارند که می بایست برای تقویت و رفع مشکلات آن ها بیش از گذشته وارد میدان شد.

 

وی با بیان این که یکی از مسائل مبتلابه خراسان شمالی، خروج طلاب و روحانیان از این استان با هدف ادامه تحصیل است، اظهار کرد: اگر با مشارکت خیران و واقفان حوزه علمیه جامع در این استان راه اندازی و زمینه سکونت طلاب و اساتید در خراسان شمالی فراهم شود به یقین مهاجرت طلاب و روحانیان از استان به پایان خواهد رسید.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی در پایان با اشاره به این که در حال حاضر در شهرستان های هشت گانه استان بیش از چهار هزار و 660 موقوفه با حدود 9 هزار و 200 رقبه وجود دارد، اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون افزون بر 80 وقف جدید در این استان به ثبت رسیده که از این تعداد هفت وقف با نیت حوزه های علمیه انجام و ثبت شده است./9314/ت302/ب5

 

ارسال نظرات