۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۲۶۰۷۱۲
کریستین ساینس مانیتور:

دولت آمریکا برای رسیدن به توافق با ایران عجله دارد

خبرگزاری رسا ـ روزنامه 'کریستین ساینس مانیتور' با یادآوری مخالفت کشورهای عربی با توافق جامع هسته ای با ایران، لازمه حمایت از این توافق را کاستن از نگرانی های عربستان دانست و نوشت که دولت آمریکا برای رسیدن به توافق با ایران عجله دارد.
روزنامه

 

به گزارش خبرگزاری رسا، نشریه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در مطلبی به قلم ' نایک کانینگ هام' نوشت: آمریکا به دنبال رفع اختلافاتش با ایران بر سر برنامه هسته ای و احتمالا پایان دادن به چند دهه دشمنی با این کشور است. اما در حالی که واشنگتن دست خود را به سمت ایران دراز کرده است، سایر کشورهای منطقه خاورمیانه با نگرانی نظاره گر مذاکرات (هسته ای) هستند.

 

 

کریستین ساینس مانیتور نوشت که در حقیقت، به نظر می رسد که کشورهای عرب خلیج فارس به سرکردگی عربستان می توانند مانعی بزرگ در مقابل توافق نهایی بر سر برنامه هسته ای ایران ایجاد کنند.

 

 

به نوشته این نشریه آمریکایی، با توجه به اعتماد اندک بین ایران و همسایگان عربش، کسب حمایت همه کشورهای خاورمیانه از توافق هسته ای دشوار است. در این زمینه، کشورهای شورای همکاری خود را در همان جبهه رژیم صهیونیستی می بینند.

 

 

کریستین ساینس مانیتور نوشت: دولت 'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا مطمئنا فکر می کرد که می تواند حمایت کشورهایی مانند عربستان و بحرین را از توافق هسته ای جلب کند، به ویژه آن که این دو کشور همپیمانان نزدیک آمریکا هستند. اما ملک 'سلمان' پادشاه عربستان در اقدامی عجیب، تصمیم گرفت در نشستی که این هفته به میزبانی اوباما در کمپ دیوید برگزار می شود، شرکت نکند.

 

 

این در حالی است که عربستان تا تاریخ 8 مه (18 اردیبهشت) تایید کرده بود که پادشاه عربستان در این نشست شرکت خواهد کرد؛ نشستی که هدف آن رفع نگرانی های امنیتی کشورهای خلیج فارس است.

 

 

به نوشته این نشریه آمریکایی، پادشاه عربستان ظاهرا به منظور نظارت بر اوضاع امنیتی در یمن، همزمان با اجرای آتش بس موقت از روز چهارشنبه (13 مه) از شرکت در نشست کمپ دیوید خودداری کرد.

 

 

روزنامه آمریکایی 'واشنگتن پست' نیز به تازگی نوشت که یکی از مقامات سعودی ظاهرا در تلاش برای کم اهمیت نشان دادن تصمیم عربستان برای بی اعتمادی به نشست کمپ دیوید و مسائل مربوط به آن گفت 'هیچ تنشی وجود ندارد.' در حقیقت روابط آمریکا و عربستان همچنان قوی است. ما احساس می کنیم که سعودی ها و سایر سران شورای همکاری خلیج فارس کاملا از مواضع و موضوعات نشست کمپ دیوید، از جمله هر کمکی که قرار است ارائه دهیم، راضی هستند.

 

 

روزنامه 'نیویورک تایمز' نیز در گزارشی در همین زمینه نوشت: عربستان از پیشنهاد آمریکا به پادشاه این کشور ناامید شده است. این پیشنهاد را 'جان کری' وزیر خارجه آمریکا در دیدار هفته گذشته اش با ملک سلمان مطرح کرد. ظاهرا عربستان به دنبال تضمین های قوی تری در رابطه با حمایت آمریکا از جمله یک پیمان دفاعی بود. آمریکا در مقابل، تمایلی نداشت تا این اندازه پیش رود و این امر باعث تصمیم گیری برای لغو سفر ملک سلمان به کمپ دیوید شد.

 

 

این نشست همچنین با حضور معاونان سران کشورهای بحرین، عمان و امارات برگزار خواهد شد و فقط سران کویت و قطر در این نشست حاضر خواهند بود.

 

 

بدتر این که، دولت عربستان ظاهرا در حال بررسی امکان پیگیری برنامه هسته ای خود است.

 

 

به نوشته این نشریه، بسیاری از کشورهای تولید کننده نفت عضو شورای همکاری خلیج فارس به سرکردگی عربستان دستکم با برنامه غنی سازی و سانتریفیوژهای ایران در چارچوب توافق بدست آمده مخالفند.

 

 

'عبدالله العسکر' از مقامات ارشد سابق عربستان در امور خارجه به این روزنامه گفت: ما منطقه ای عاری از تسلیحات هسته ای را ترجیح می دهیم.

 

 

وی مدعی جلوگیری ایران از دستیابی به این تسلیحات شد.

 

 

این در حالی است که بر اساس گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی، فعالیت های هسته ای ایران صلح آمیز بوده است./983/د102/ک

 

منبع: ایرنا

 

ارسال نظرات