۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۶
کد خبر: ۲۶۰۸۰۵
تحلیلگر مسائل خاورمیانه و جهان عرب:

اتاق جنگ آل‎سعود علیه یمن متشکل از آمریکا و اسرائیل است

خبرگزاری رسا ـ تحلیلگر مسائل خاورمیانه و جهان عرب، به عدم مشروعیت حمله سعودی به یمن اشاره و خاطرنشان کرد: هیچ مجوز قانونی به عربستان جهت حمله به یمن صادر نشده و خلع سلاح انصارالله بهانه ای بیش نیست.
سيدافقهي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سیدهادی سیدافقهی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه و جهان عرب، در نشست بزم اندیشه که با موضوع «تحولات یمن» و با حضور نخبگان و فعالان فرهنگی، عصر روز گذشته در موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: نفوذ ایران در منطقه به ویژه توافق هسته ای 1+5 سعودی ها را به وحشت انداخته است.

 

وی افزود: عربستان برای حفظ توازن قدرت در منطقه به یمن حمله کرد تا با تصرف یمن بتواند در مقابل نفوذ ایران از جمله جهش اقتصادی ناشی از رفع تحریم ها بایستد.

 

وی درباره عدم پاسخ جنبش مردمی انصارالله علیه جنایات وحشیانه آل سعود در یمن گفت: انصارالله توان تسلیحاتی کمتری نسبت به سعودی ها دارد اما از نظر توان رزمی در موقعیت بالاتر از سعودی قرار دارند،  از طرفی هدف اصلی انصارالله مبارزه با گروه های تروریستی در داخل است.

 

سیدافقهی، با بیان اینکه انصارالله باید جبهه داخل را تثبیت کند، اظهار کرد: آن‌ها در شرایط کنونی قاعده را بر اساس جنگ نامتقارن گذاشته اند و بعد از استحکام داخل به خارج معطوف می شوند.

 

پیشنهاد ایران برای حل بحران یمن

 

وی درباره پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران یمن گفت: آتش بس، گفتمان یمنی ـ یمنی بدون دخالت کشورهای دیگر، تشکیل حکومت وحدت ملی و پاکسازی یمن از وجود تروریست ها از جمله این راهکارهاست.

 

تحلیلگر مسائل خاورمیانه و جهان عرب، با بیان اینکه حمایت جمهوری اسلامی ایران، تنها از جنبش انصارالله نیست، عنوان کرد: ایران از کل ملت یمن حمایت می‌کند اما متاسفانه برخی از افراد سعی دارند که افکار عمومی دنیا را به این سمت سوق دهند که انصارالله مزدوران ایران در یمن هستند.

 

وی افزود: مردم یمن به دنبال حق هستند و می دانند چه باید کنند و در این 40 روز حمله وحشیانه عربستان سعودی، انصارالله با مدیریت جنگ این امر را نشان دادند.

 

افقهی، با اشاره به حملات وحشیانه سعودی ها در یمن، خاطرنشان کرد: زمانی که توطئه های سیاسی آل سعود در یمن نتیجه بخش نبود عربستان دست به تهاجمات وحشیانه در این کشور زد که با تمام سایر مشکلاتی که برای مردم یمن بوجود آورد؛ باعث انسجام ملت یمن حول جنبش مردمی انصارالله شد.

 

اقدامات صلح طلبانه انصارالله

 

تحلیلگر مسائل خاورمیانه و جهان عرب، درباره در ادامه سخنانش در خصوص اقدامات صلح طلبانه انصارالله اظهار داشت: دعوت از همه احزاب و گروه‌های سیاسی برای حل مسالمت آمیز بحران یمن، اعزام هیئتی به عربستان سعودی به نمایندگی از این جنبش برای مذاکره با مقامات سعودی برخی از این اقدامات است.

 

وی گفت: اتاق جنگ آل سعود علیه یمن متشکل از آمریکا و اسرائیل است و آن‌ها می‌خواهند تاریخ تمدن 7 هزار ساله یمن را نابود کنند و فرهنگ تاریخ و تمدن یمن را نشانه گرفته اند.

 

افقهی با بیان این که جنگ عربستان با یمن بر سر نفت است، تصریح کرد : 80 درصد بافت جمعیتی و سبک زندگی مردم یمن به‌صورت قبیله‌ای و روستایی است لذا محاصره اقتصادی نمی‌توان مردم این کشور را تسلیم سعودی‌ها کند.

 

تحلیلگر مسائل خاورمیانه و جهان عرب، خاطرنشان کرد: در یمن دو تهاجم فرهنگ غربی در مناطق شهری و تهاجم نرم اعتقادی و ایدئولوژی وهابیان وجود دارد.

 

این کارشناس مسائل خاورمیانه راه‌اندازی هزار و 500 مرکز ترویج وهابیت در یمن را برخی از اقدامات آل سعود در این کشور عنوان و تأکید کرد :این اقدامات نتوانست بر روی مردم یمن به خصوص زیدی ها تأثیری دااشته باشد.

 

عدم مشروعیت حمله سعودی به یمن

 

وی به عدم مشروعیت حمله سعودی به یمن اشاره کرد و گفت: هیچ مجوز قانونی به عربستان جهت حمله به یمن صادر نشده و خلع صلاح انصارالله بهانه ای بیش نبوده است.

 

افقهی افزود: عربستان با دخالت مستقیم در امور یمن از گروه های تکفیری و داعشی نیز حمایت و اقدام به بمباران مناطق نفتی یمن کرد.

 

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه و جهان عرب ادامه داد: جای بس تأسف است که حماس و اخوان المسلمین از جمله گروه‌های موافق تهاجم عربستان علیه یمن هستند.

 

وی موافق حمله عربستان سعودی به یمن اشاره و تصریح کرد: آمریکا، اسرائیل، انگلیس، ترکیه، امارات متحده عربی، بحرین، کویت و مصر از جمله کشور های موافق و جمهوری اسلامی ایران، عمان، سوریه، بحرین، کویت، مصر، سودان، چین و بلژیک از کشورهای مخالف تهاجم عربستان علیه یمن هستند./1310/ب202/د

ارسال نظرات