۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۲۶۱۳۱۰
تحلیل یک رسانه چینی:

قدرت روزافزون ایران سیاست های عربستان و رژیم اسرائیل را به یکدیگر نزدیک کرد

خبرگزاری رسا ـ یکی از رسانه های خبری چین با اشاره به توانایی ها و قابلیت های ایران در منطقه نوشت: پیشرفت های روز افزون جمهوری اسلامی ایران باعث شده برخی کشورهای عربی از جمله عربستان دیدگاهها و سیاست های خود را به رژیم اسرائیل نزدیکتر کنند.
عربستان و اسرائيل

 

به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه خبری تحلیلی «جائو یو کونگ» روز شنبه با انتشار گزارشی خاطرنشان کرد: ایران هم اکنون در منطقه خاورمیانه به قدرتی بلامنازع و یکی از عناصر تاثیرگذار بر ژئوپلتیک منطقه تبدیل شده و این روند باعث نارضایتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و در نهایت نزدیک شدن آنان به اسرائیل شده است.

 

این رسانه با اشاره به اینکه ابراز نگرانی از سوی این کشورها کاملا غیرمنطقی است، نزدیکی آشکار مواضع اسرائیل و کشورهای عربی بویژه عربستان سعودی به یکدیگر را عجیب دانست.

 

این گزارش همچنین ایران را یکی از وزنه های تاثیرگذار در تحولات خاورمیانه توصیف کرد و نوشت: توانایی ایران در عرصه های مختلف به مرحله ای رسیده که بعید بنظر می رسد کشورهای غربی بویژه آمریکا بتوانند مسیر پیشرفت های این کشور را سد کند.

 

«جائو یو کونگ» در بخش دیگری از گزارش خود، تبدیل ایران به قدرت برتر منطقه را در سایه مذاکرات هسته ای این کشور با شش قدرت بزرگ دنیا و اتخاذ مواضع مناسب ایران در جریان این گفت وگوها دانست.

 

این رسانه چینی در گزارش خود به تلاش های دو جانبه ایران و آمریکا برای تنظیم پیشبرد مذاکرات هسته ای اشاره کرده و می نویسد: از جمله مسائلی که در نتیجه مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا حاصل خواهد شد این است که تهران به عنوان یک نیروی قدرتمند در خاورمیانه از رهگذر این مذاکرات، مسیر تعاملات آتی منطقه ای و بین المللی را در برابر خویش گشوده است.

 

این گزارش به صورت تلویحی به رصد نوعی تغییر تمایل در واشنگتن برای جایگزینی ایران به جای عربستان به عنوان یک شریک استراتژیک اشاره می کند و ادامه می دهد: واقعیت این است که ایران یک قدرت موثر در خاورمیانه است که به لحاظ جمعیتی بیش از دو برابر عربستان و به لحاظ نفوذ معنوی هم جلوتر از آن کشور است.

 

«علاوه بر این مسئله سرزمین ایران چه به لحاظ منابع طبیعی و چه از منظر جغرافیایی موقعیتی بهتر از عربستان دارد و مجموع چنین مباحثی است که نگرانی هایی جدی را برای ریاض و دیگر متحدان منطقه ای آمریکا در خاورمیانه ایجاد کرده است.»

 

«جائو یو کونگ» همچنین می افزاید: در حال حاضر ایران و ایالات متحده بر روی منافع استراتژیک و تعدادی از مسائل کلیدی منطقه ای و بین المللی از جمله تحولات عراق و افغانستان، معضل گروه تروریستی داعش و مواردی از این دست به مشترکاتی دست یافته اند که می تواند افق هایی جدید را در عرصه مناسبات آنان و بهبود شرایط منطقه ایجاد کند.

 

در ادامه گزارش این رسانه چینی زبان آمده است: هر چند که حوادثی جدید در عرصه مناسبات تهران - واشنگتن رخ داده اما در عمل هیچ کس معتقد نیست که ایالات متحده باید به فضای سیاست های این کشور در خصوص ایران پیش از سال 1979 باز گردد./982/د102/ک

منبع: ایرنا

ارسال نظرات