۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۲۶۱۳۲۰
جهان اسلام در هفته‎ای که گذشت؛

منع فعالیت استاد الازهر مصر به دلیل دیدار با مراجع تقلید قم/ میلیون‎ها عاشق در راه زیارت کاظمین

خبرگزاری رسا ـ حمله به اوقاف اهل تسنن عراق، نبرد حزب الله لبنان با تکفیری‎ها در القلمون، تبعید یکی از روحانیان بحرینی و لغو اعدام شیخ نمر از مهمترین خبرهای هفته گذشته جهان اسلام بود.
جهان اسلام

 

عراق؛ برگزاری مراسم میلیونی شهادت امام کاظم(ع) در پرتو حمله به اوقاف اهل تسنن

 

فتنه گران که از هر راهی برای ضربه زدن به وحدت ملت عراق استفاده می کنند، در سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) به اوقاف اهل تسنن در منطقه الاعظمیه بغداد حمله کردند.

 

آنان که می خواستند در تجمع میلیونی شیعیان در کاظمین، اهل تسنن منطقه مجاور یعنی الاعظمیه را علیه شیعیان سوق دهند با درایت علمای شیعه و سنی ناکام ماندند.

 

اوقاف شیعه و اهل تسنن بلافاصله پس از این حادثه وارد عمل شده و با محکومیت این اقدام، هدف از حمله به اوقاف سنی را شعله ور ساختن فتنه مذهبی توصیف کردند.

 

یک روز بعد نیز حضرت آیت الله سیستانی در خطبه های نماز جمعه کربلا که از سوی شیخ عبدالمهدی کربلایی ایراد شد حمله به اوقاف اهل تسنن را محکوم کرد و نسبت به سوء استفاده سیاسی و رسانه ای از این حادثه هشدار داد.

 

نشست کمپ دیوید با حضور باراک اوباما و تعدادی از سران کشورهای عربی در آمریکا از موارد مورد بحث در هفته گذشته بود.

 

این نشست نیز با واکنش برخی از علمای عراق مواجه شد به گونه ای که امام جمعه نجف از این نشست به عنوان نوشیدن جرعه سم از سوی نظام های رو به مرگ یاد و از بی اعتنایی این نشست به داعش و توطئه تجزیه عراق به شدت انتقاد کرد.

 

یکی از علمای مجاهد عراق به نام حجت الاسلام سید جواد العذاری که داماد حضرت آیت الله سید کاظم حائری است روز چهارشنبه از سوی افراد ناشناس ترور شد و به شهادت رسید.

 

اما یکی از رخدادهای مهم هفته گذشته عراق، سفر وزیر دفاع این کشور به کربلا و نجف و دیدار با مراجع تقلید بود. وی که مورد انتقاد شدید به ویژه از سوی نیروهای بسیج مردمی قرار دارد در این سفر قصد داشت با دیدار با مراجع تقلید که جایگاه خاصی در عراق دارند، از حجم انتقادات علیه خود بکاهد.

 

نکته جالب عدم دیدار وی با حضرت آیت الله سیستانی بود و فقط با شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده این مرجع تقلید دیدار کرد و نامه ای را به وسیله او داد تا به این مرجع تقلید برساند. موج اعتراض به شایعه اعدام شیخ نمر از روحانیان عربستانی همچنان ادامه دارد.

 

آیت الله سند از علمای بحرینی ساکن نجف اشرف در گفت وگو با خبرگزاری رسا با اشاره به اینکه آل سعود جرأت اعدام شیخ نمر را ندارد، جنایت های این خاندان را در طول تاریخ کم سابقه خواند.

 

هجمه علمای اهل تسنن عراق علیه داعش نیز روبه افزایش است. رییس مجمع علمای اهل تسنن درباره برگزاری همایشی با حضور فرماندهان ارتش دیکتاتوری سابق عراق و جمعی از فتنه گران با هدف حمایت از داعش در فرانسه هشدار داد و یکی از علمای الانبار نیز با اشاره به جنایت های داعش در این استان، جهاد علیه این گروه تروریستی را واجب اعلام کرد.

 

دیدار فواد معصوم رییس جمهور عراق با حضرت آیت الله خامنه ای در تهران نیز از مسائل مهم مطرح شده در این کشور بود.

 

لبنان؛ حمایت گسترده علما از نبرد حزب الله با تکفیری ها در القلمون

 

نبرد حزب الله لبنان با گروه های تکفیری در القلمون به بحث اصلی محافل علمای لبنان مبدل شده است و آنان حمایت قاطع خود را از این عملیات اعلام می کنند.

 

آیت الله نابلسی با تمجید از عملیات حزب الله لبنان تصریح کرد که تکفیری ها در قلمون مجبور شده اند میان مرگ و فرار یکی را انتخاب کنند. وی این مساله را جزئی از سلسله پیروزی های مقاومت اسلامی دانست.

 

امام جمعه بیروت نیز این عملیات را دستاوردی برای لبنان دانست و خاطر نشان ساخت که شبح ناامنی به دست حزب الله از این کشور دور شد.

 

یکی از علمای اهل تسنن، پیروزی های بدست آمده را تبریک گفت و این عملیات را درسی فراموش ناشدنی خواند.  رییس هیأت علمای دین دین نبرد حزب الله با تکفیری ها در القلمون را ضربه ای کوبنده عنوان کرد.

 

معاون سید حسن نصرالله، تقویت جبهه داخلی را اولین گام برای مقابله با تکفیری ها دانست.

 

علمای لبنان همچنین ادامه جنگ و جنایت از سوی خاندان آل سعود علیه یمن را به شدت محکوم کرده و ادعای دفاع از ماهیت عربی را دروغی بزرگ توصیف کرده و اظهار داشتند که کعبه کعبه نسبت به خونین شدن دل پیامبر از کشتار کودکان یمنی شهادت می‎دهد.

 

یکی از علمای اهل تسنن نیز در گفت وگو با خبرگزاری رسا با اشاره به اینکه آل سعود حرمت ماه حرام را شکسته است، ادعای خطر انصارالله برای حرمین شریفین برای کشتار مردم بی گناه یمن را بهانه ای باطل توصیف کرد.

 

در حالی که گفت وگو میان حزب الله و جریان المستقبل به عنوان دو جریان متقابل همچنان ادامه دارد، روزنامه الدیار از تلاش رسانه های وابسته به المستقبل برای تخریب چهره سید حسن نصرالله خبر داد.

 

یکی از علمای لبنان در واکنش به این مساله و نشان دادن سنگ اندازی حزب الله علیه این گفت وگوها تأکید کرد که حزب الله هیچگاه خواستار به هم زدن رابطه با جریان المستقبل نبوده و به شدت از تنش دوری می کند.

 

عربستان؛ لغو اعدام شیخ نمر

 

این کشور در هفته گذشته به دلیل انتشار شایعه اعدام شیخ نمر در حالت غیرطبیعی قرار داشت و تحرک های فراوانی را شاهد بود.

 

نه تنها منطقه شیعه نشین الشرقیه عربستان بلکه مردم کشورهای مختلف عربی در اعتراض به این مساله تظاهرات کردند.

 

در حالی که نماینده رهبر شیعیان بحرین در گفت وگو با خبرگزاری رسا از احتمال اعدام شیخ نمر در تاریخ 24 اردیبهشت و در سالروز مرگ پدر وزیر کشور عربستان خبر داده بود ظاهرا فشارها به آل سعود نتیجه داده و اعدام شیخ نمر در تاریخ مذکور لغو شده است.

 

سنگ اندازی عربستان سعودی در راه برنامه هسته ای ایران همچنان ادامه دارد و در این راستا نیز پادشاه این کشور با باراک اوباما به صورت تلفنی صحیت کرد و خواستار جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای شد.

 

وزیر خارجه عربستان نیز از توافق با آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای در نشست کمپ دیوید در آمریکا خبر داد.

 

در حالی که کشتار مردم بی گناه یمن از سوی آل سعود همچنان ادامه دارد و کمپین های فراوانی درباره این جنایت های هولناک در شبکه های اجتماعی به راه افتاده است، پادشاه عربستان عملیات نظامی در یمن را برای جلوگیری از بروز فتنه در این کشور دانست.

 

روزنامه انگلیسی فاینشنال تایمز نیز در گزارشی درباره حمله عربستان به یمن تأکید کرد که مقامات سعودی نتوانستند همپیمان جدیدی برای تجاوز به یمن بیابند و این مساله شکست بزرگی برای عربستان است.

 

مدیر مرکز مطالعات وحدت اسلامی سودان نیز در گفت وگو با خبرگزاری رسا، اهل تسنن را از جنایت های عربستان سعودی مبرا دانست و از علما و اندیشمندان جهان اسلام خواست به یاری ملت مظلوم یمن بپردازند.

 

فلسطین؛ تظاهرات مردم در روز نکبت

 

در پانزدهم ماه می سال 1948میلادی حادثه‌ای در تاریخ فلسطین روی داد که روز نکبت نام گرفت. از نظر فلسطینی‌ها این روز یادآور روزهای تلخ یعنی اشغال سرزمین‌شان و مصادره اراضی و اولین موج آوارگی و اخراج بیش از 800 هزار فلسطینی از خانه و کاشانه‌شان است.

 

فلسطینیان امسال نیز با برگزاری تظاهرات و تجمع هایی، بار دیگر این روز را محکوم کردند.

 

جمعیت دفاع از ملت فلسطین نیز با صدور بیانیه ای،دولت اسرائیل را نامشروع خوانده و بر نابودی این رژیم تأکید کرد.

 

رییس مجمع علمای صور لبنان نیز خاطر نشان ساخت که مسلمانان نباید اجازه تکرار روز نکبت به دست تکفیری ها دهند.

 

بحرین؛ استفاده آل خلیفه از حکم تبعید علیه انقلابیان

 

رژیم آل خلیفه که از سیاست سلب تابعیت برای فشار بر انقلابیان استفاده می کند و تاکنون بسیاری از شخصیت های علمایی و سیاسی را به بهانه های مختلف سلب تابعیت کرده است، پس از سلب تابعیت یکی از روحانیان شیعه این کشور، وی را به تبعید از کشور محکوم کرد.

 

آیت الله شیخ عیسی قاسم که عنوان رهبر شیعیان بحرین را دارد و به دلیل بیماری در خطبه های نماز جمعه حضور نمی یابد، با صدور پیامی نسبت به سیاست های ظالمانه آل خلیفه به شدت اعتراض کرد و این سیاست ها را احمقانه خواند.

 

شبکه بی بی سی که همه تلاش خود را برای القای ارتباط انقلابیان شیعه جهان با جمهوری اسلامی ایران می کند، در جدیدترین اقدام خود با عضو ارشد الوفاق اسلامی گفت وگو کرد.

 

خلیل المرزوق در این برنامه به سخنان مجری بی بی سی درباره ایران واکنش نشان داد و تأکید کرد که ایران نقشی در تحریم انتخابات بحرین نداشت و ارسال سلاح از سوی این کشور به انقلابیان کذب محض است.

 

در حالی که حضور نیروهای اردنی در زندان های بحرین و شکنجه زندانیان این کشور در هفته گذشته خبرساز شده بود، دولت آل خیلفه 6 زندان جدید در این کشور احداث کرد.

 

یکی از مهمترین بحث های صورت گرفته در بحرین، احتمال آزادی شیخ علی سلمان و برخی از رهبران انقلاب بحرین از سوی آل خلیفه بود.

 

دبیرکل جنبش آزادگان در واکنش به این شایعه تصریح کرد که آل خلیفه درصدد آزادی صوری زندانیان سیاسی به دلیل مشارکت در نشست کمپ دیوید است و پس از آن بار دیگر این افراد را بازداشت خواهد کرد.

 

سایت «انا بحرینی» نیز هفته گذشته با هدف پوشش خبرهای انقلابیان بحرینی با مدیریت عباس بوصفوان آغاز به کار کرد.

 

پاکستان؛ تلاش عربستان برای مشارکت قبایل در جنگ علیه یمن

 

عربستان سعودی پس از عدم موافقت دولت پاکستان برای مشارکت در جنگ علیه یمن، به رویکردهای مختلفی برای فشار بر این کشور روی آورده که یکی از اقدامات، تلاش سفیر عربستان برای متقاعد ساختن قبائل پاکستانی برای ارسال نیرو جهت جنگ با یمن است.

 

رییس مجلس وحدت مسلمین نسبت به این اقدامات به شدت هشدار داد و دولت پاکستان را به اتخاذ تدابیر قاطع علیه این فتنه انگیزی فراخواند. علمای این کشور نسبت به شایعه اعدام شیخ نمر نیز بی تفاوت نبوده و عواقب این اقدام را بسیار سنگین توصیف کردند.

 

دبیر امور تبلیغات مجلس وحدت مسلمین با تأکید بر بی گناهی شیخ نمر، اعدام این عالم انقلابی را سبب شعله ور شدن انقلاب خونین در حجاز دانست.

 

علمای اهل تسنن هم در قبال ادامه جنگ و کشتار مردم بی گناه یمن از سوی آل سعود واکنش نشان داده و خاطر نشان ساختند که کلیددار خانه خدا یعنی آل سعود نماینده آمریکا به شمار می آید.

 

یمن؛ کودکان در آستانه فاجعه انسانی

 

جنگ علیه ملت یمن و کشتار مردم بی گناه این کشور به ویژه کودکان به جایی رسید که یونیسف نسبت به افزایش تلفات کودکان هشدار داد و افزود که دو و نیم میلیون کودک زیر 5 سال این کشور در معرض خطر اسهال و سایر بیماری های مسری قرار دارند.

 

در حالی که توافق آتش بس 5 روزه بین عربستان یمن برقرار بود، جنگنده های سعودی به بمباران مناطق غربی یمن پرداخته که طی آن 48 یمنی به شهادت رسیدند.

 

انصارالله نسبت به نقض آتش بس هشدار داد و بیان داشت که هرگونه تجاوز را با قاطعیت پاسخ می دهد.

 

ارسال کشتی کمک های ایران به یمن و تهدیدهای عربستان نیز از موضوع هایی بود که بحث های مختلفی را در پی داشت که سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت که ائتلاف به رهبری عربستان هیچ حقی برای متوقف یا بازرسی کشتی هایی اعزامی به یمن را ندارد.

 

در حالی که تلاش برای متقاعد کردن سایر کشورهای عربی برای مشارکت در جنگ علیه یمن از سوی عربستان ادامه دارد، پادشاه اردن از عدم مشارکت ارتش اردن در اقدام زمینی علیه یمن خبر داد. ، جنگی که آسیا تایمز از آن به عنوان سیاست های نابخردانه آمریکا در یمن یاد کرد.

 

اما عربستان که شباهت رفتاری آن با گروه تروریستی داعش بیش از بیش در حال روشن شدن است، مسجد امام هادی(ع) که حوزه علمیه و از آثار تاریخی نیز بود را بمباران کرد.

 

علما و انقلابیان یمن نظیر عبدالرحمن الشرفی، شرف الدین شمس الدین و فواد الرشیدی در خارج از این کشور به بیان واقعیت های این کشور و تشریح جنایت های آل سعود می کنند.

 

مصر؛ درخواست پیوستن رژیم صهیونیستی برای پیوستن به معاهده منع انتشار سلاح هسته ای

 

دارالافتای مصر با اشاره به فریب افراد به واسطه زنان و پرداخت حقوق و همچنین جذب تروریست های جدی از سوی داعش تأکید کرد که این گروه از یک گروه تروریستی به گروه مافیایی مبدل شده است.

 

صدور بیانیه از سوی مصر مبنی بر درخواست برای پیوستن رژیم صهیونیستی به معاهده منع انتشار سلاح هسته ای سبب شد تا کارشناسان پیش بینی کنند که نشست منع انتشار سلاح اتمی که قرار است در مقر سازمان ملل برگزار شود، لغو یابد.

 

شیخ احمد الکریمه از استادان الازهر که پس از حضور در ایران و دیدار با مراجع تقلید شهر مقدس قم مورد هجمه شدیدی قرار گرفت و از فعالیت در الازهر منع شد، اقدامات این مرکز اسلامی را تروریستی توصیف کرد./980/ز501/ک

ارسال نظرات