۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹
کد خبر: ۲۶۱۴۷۰
در سال 94؛

4 میلیون نفر در خراسان رضوی واجد شرایط رأی هستند

خبرگزاری رسا ـ معاون استاندار خراسان رضوی گفت: طبق آخرین آمار، چهار میلیون نفر، معادل 16/3 درصد در خراسان رضوی واجد شرایط رأی دادن هستند که از این تعداد، 268 هزار و 205 نفر رأی اولی محسوب می شوند.
4 میلیون نفر در خراسان رضوی واجد شرایط رأی هستند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، صادقی، معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان رضوی بعد از ظهر امروز در نشستی خبری با اشاره انتخابات آتی مجلس، گفت: انتخابات، مهم ترین نماد قدرت ملی و حضور مردم در نظام مردم سالاری دینی است.

 

وی افزود: در این راستا، دولت یازدهم، چهار رکن اساسی رقابتی شدن فضا، تأمین امنیت کامل، ایجاد الزامات مشارکت حداکثری و تأمین سلامت انتخابات و صیانت آرای عمومی به منزله حق الناس را برای انتخابات مورد توجه قرارد اده است.

 

صادقی ادامه داد: دولت، قانون را مبنا دانسته و بر پیشگیری از هر گونه جانب داری و استفاده از رانت و تبلیغات غیرمتعارف توسط ناظران، مجریان انتخابات و دستگاه ها، اهتمام دارد.

 

معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان رضوی گفت: دولت تلاش دارد این اطمینان را به عموم بدهد که یک روند صحیح را در پیش، حین و بعد از برگزاری انتخابات داشته و حماسه سیاسی مجددی رقم زده شود.

 

وی، حمایت سیاسی ازهمه سلایق درون نظام برای جلب مشارکت حداکثری، جلوگیری از تشدید اختلافات جناح ها با محور قرار گرفتن اندیشه قانون گرایی و هر سه جریان اصلاح طلب، اصول گرا و اعتدال گرا، ایجاد فضای آرامش ونشاط سیاسی در استان و پیشگیری از تخلفات و جرایم با همکاری دستگاه قضا را از دیگر رویکردهای انتخاباتی دولت عنوان کرد.

 

صادقی به اشاره به آغاز به کار کمیته های حقوقی، آموزشی، سیاسی، پشتیبانی، امنیتی، انتظامی، اطلاع رسانی، تبلیغات، فناوری اطلاعات در استان، تصریح کرد: انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و میان دوره ای شوراهای شهر و روستا در استان برگزار می شود.

 

وی افزود: طبق آخرین آمار، چهار میلیون نفر معادل 16/3 درصد در خراسان رضوی واجد شرایط رأی دادن هستند که از این تعداد، 268 هزار و 205 نفر رأی اولی هستند. همچنین تعداد حوزه های انتخاباتی، 12 حوزه اصلی در مشهد و مراکز شهرستان ها و 61 حوزه فرعی در سایر مناطق است.

 

معاون استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز با چهار هزار صندوق و 13 هزار نیرو جهت تأمین امنیت و 60 هزار عوامل اجرایی در استان برگزار می شود.

 

صادقی، زمان نام نویسی در انتخابات مجلس شور ای اسلامی را 28 آذر تا چهارم دی ماه 94 عنوان و خاطرنشان کرد: تعداد نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، 18 و در مجلس خبرگان آتی، 7 نفر است.

 

وی در ادامه با اشاره به نامگذاری سال از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان «همدلی و هم زبانی دولت و ملت»، گفت: این نامگذاری، تکالیفی را از نظر اخلاق دینی و رفتاری برای جریان های سیاسی ایجاب می کند؛ عناصر افراطی احزاب که به نوعی این همدلی را هدف می گیرند و دنبال شکاف و توسعه اختلاف هستند با نگاه رهبر معظم انقلاب باید به حاشیه رانده شوند و در متن نباشند.

 

رشد جمعیت خراسان رضوی در سال گذشته 0/6 درصد بالاتر از نرخ کشوری بوده است

معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان رضوی در ادامه سخنان خود به حوزه پایش آمار و اطلاعات وقایع حیاتی تحت نظارت این معاونت اشاره و اضافه کرد: در پی ابلاغ سیاست های جمعیتی رهبر معظم انقلاب، در سال 93 نسبت به سال 92 جمعیت استان با رشد 5/1رصدی مواجه بوده است که 0/6 درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

 

وی ادامه داد: همچنین با افزایش شاخص های امید به زندگی و سلامت عمومی، میزان مرگ ومیر 1/7 درصد کاهش داشته است اما میزان ازدواج، 0/3درصد نسبت به سال 92 کاهش و آمار طلاق نیزمتأسفانه پس از تهران، دارای بالاترین رشد بوده است و میانگین سن طلاق در استان برای مردان به 34 و برای زنان به 29 سال رسیده است.

 

اعتبارات خراسان رضوی متناسب با مساحت و جمعیت این استان نیست

صادقی در خصوص فعالیت احزاب سیاسی در استان نیز تصریح کرد: در مجموع، 107 تشکل و حزب در خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد، 68 حزب، اصولگرا، 29 حزب، اصلاح طلب و 10 حزب مستقل هستند.

 

وی همچنین یادآور شد: در سال 93، تعداد 803 سازمان مردم نهاد در حوزه های مختلف مجوز گرفته اند که نسبت به سال قبل از آن، 15 درصد رشد داشته است.

معاون استاندار خراسان رضوی تأکید کرد: این استان، 7/3 درصد مساحت و 0/8 درصد جمعیت کشور را دارد اما میزان اعتبارات این استان اصولا پاسخگوی این مساحت و جمعیت نیست./930/پ203/ب5

 

ارسال نظرات