۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۲۶۱۶۱۵
از سوی مؤسسه تاریخ و فرهنگ ایران؛

نشست بررسی فرقه و فرقه گرایی در تاریخ معاصر در تبریز برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی تخصصی «بررسی فرقه و فرقه گرایی در تاریخ معاصر ایران» به همت مؤسسه تاریخ و فرهنگ ایران در دانشگاه تبریز برگزار شد.
فرقه و فرقه‌گرايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام محمودرضا قاسمی، پژوهشگر عرصه عرفان‌های کاذب و فرقه‌های نوظهور امروز در نشست علمی تخصصی «بررسی فرقه و فرقه گرایی در تاریخ معاصر ایران» با اشاره به بحث فرقه‌های نوظهور و عرفان حلقه گفت: فرق ضاله و عرفان‌های کاذب اعتقادات اصیل اسلامی را هدف قرار داده‌اند.


وی با اشاره به محور فعالیت این‌گونه جریان‌های ضداسلامی خاطرنشان کرد: تمسخر منجی آخرالزمان و ائمه معصومین(ع)، بی احترامی به قبور ائمه اطهار(ع)، اهانت به مقدسات از جمله اقدامات رهبران و اعضای عرفان‌های نوظهور است که با هیچ منطق و عقلی سازگار نیست.


این پژوهشگر عرفان‌های نوظهور در ادامه با تأکید بر این‌که حقیقت رحمانی بودن یا شیطانی بودن رفتار و کردار شاخه‌های عرفان کیهانی(حلقه) را باید از آسیب دیدگان گرایش به این گروه پرسید، تصریح کرد: بر اساس گزارش آمارهای موجود، افراد آسیب دیده پس از اتصال و گرایش به این گروه ها به بیماری‌های روانی دچار می شوند که قبلاً به هیچ وجه دچار نبوده‌اند.


به گفته حجت‌الاسلام قاسمی، علل جذب بیشتر افراد به این گروه‌ها به خاطر درمان بیماری های جسمی و روانی بوده است که مخاطبان بعد از اتصال به این گروه ها متوجه شدند که کار اشتباهی کرده‌اند، از این رو باید مراقب بازار
گرمی عده‌ای شیاد در جامعه بود.


وی با بیان این‌که عده‌ای با نام دین و مذهب، خرافات و مسائل جعلی و دروغین را بر اذهان عمومی تحمیل می‌کنند، تصریح کرد: عدم شناخت از دین و آموزه های شیعی موجب گرایش به چنین فرقه‌هایی می شود، باید اسلام را منابع اصلی آن شناخت، حوزه های علمیه نیز باید پاسخگوی عطش معرفتی جامعه باشند.


گفتنی است، این نشست در راستای بررسی فرقه گرایی، علل گرایش مردم به آن، راه‌های گرایش، استفاده از باورهای دینی در کشاندن آنها به سمت فرقه های مختلف برگزار شد و راه های شناخت و مقابله با آن و توجیه علمی و روانی مردم نسبت به آن فرقه ها مورد بررسی قرار گرفت./854/پ202/ح

ارسال نظرات