۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۲۶۱۹۷۹
حجت الاسلام و‌المسلمین رشاد:

رسیدن به تعالی و پیشرفت نیازمند همت و تلاش است/ طلاب با برنامه‌ درس بخوانند

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این‌که انسان می‌تواند کارنامه زندگی خود را تعیین کند، گفت: اگر انسان به‎ صورت مشهود در خود تغییر دید و متوجه پیشرفت شد، در واقع در مسیر کمال قرار گرفته است، اما اگر این‌طور نبود و حالت خنثی و یکسان داشت، قطعا جزو زیان کنندگان است.
حجت الاسلام و المسلمين علي اکبر رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و‌المسلمین علی اکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، صبح چهارشنبه، سی‌ام اردیبهشت ماه در مدرسه علمیه امام رضا(ع)، گفت: در روایات متعددی به اهمیت عمر و ساعات حیات اشاره شده است که معروف‌ترین آنها این است که؛ «کسی که امروز و دیروزش یکسان باشد، قطعا جز زیان‌کاران است».

تولیت مدرسه علمیه امام ر ضا(ع) با اشاره به سوره والعصر، خاطر‌نشان کرد: خدا در قرآن به عصر قسم می‌خورد، در واقع پیام این سوره این است که زمانی که ما در آن هستیم پیوسته در حال گذر است و ما نیز پیوسته در حال از دست دادن آن و ضرر هستیم.

محقق برجسته علوم دینی با بیان این‌که عده‌ای معتقدند اصالت در زمان، همراه با سود کردن است، گفت: منظور این افراد این است که اگر معصیت نکنند، پس سود کرده‌اند، دلیل حرف آنان نیز این موضوع است که خداوند رحمت واسعه دارد، پس انسانی گه گناه نمی‌کند در واقع انگار عمل صالح انجام می‌دهد و در حال سود کردن است.

حجت الاسلام و‌المسلمین رشاد با بیان دو فرض دیگر در مورد ارزش عمر، تصریح کرد: دسته دوم افرادی هستند که معتقدند سرمایه عمر را اگر هزینه نکنیم سودی شامل حال ما نشده است، اما ضرری هم متوجه ما نیست، دسته سومی نیز وجود دارند که می‌گویند ما وقتی عمر خود را به بطالت می‌گذرانیم، در قیاس با ارزش فوق‌العاده عمر، قطعا ضرر کرده‌ایم.

وی بیان این موضوع که عمر مانند طلا نیست، تأکید کرد: این‌گونه نیست که ما بگوییم عمر مانند کالایی تجاری است و می‌توان از آن به عنوان وسیله‌ای جهت سوددهی استفاده کرد، زیرا کالایی مانند طلا اگر هم در تجارت ضرر کند، همچنان به عنوان یک جسم با ارزش در اختیار ما قرار دارد، اما در مورد زمان این قضیه صدق نمی‌کند، زیرا عمر دست انسان نیست و همواره در حال صرف شدن است و آن کسی که عمر خود را از دست می‌دهد قطعا متضرر شده است.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) در بخشی دیگری از سخنان خود با اشاره به نظم در زندگی، گفت: امام خمینی(ره) آن‌قدر انسان منظمی بودند که برخی ساعت خود را با ورود و خروج ایشان تنظیم می‌کردند، ما نیز می‌توانیم همانند امام(ره) نظم را وارد زندگی خود کنیم، زیرا نباید امثال امام(ره) را در زمینه نظم و انضباط در زندگی دست نیافتنی فرض کرد، بلکه با الگو قرار آن‌ها باید در زندگی نظم و برنامه را سر‌لوحه کار خود قرار داد.

وی افزود: این‌که کسی منظم است نباید باعث تعجب ما شود، زیرا ذات هستی بر اساس نظم استوار است، در حقیقت کسی که نظم در زندگی ندارد و باری به هر جهت است باید برای ما تعجب ایجاد کند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به ارزش زمان در زندگی، گفت: گاهی در 24 ساعت می‌توان آخرت را آباد کرد، اما واقعا کسی که در زندگی امروزش از روز قبلش بدتر است، قطعا هلاک شده است و بر اساس برخی روایات حتی اگر او بمیرد سود کرده است، زیرا حُسن این مرگ برای او این است که، روز‌هایش را با گناه سپری نکرده و ضرری به او اضافه نشده است.

محقق برجسته علوم دینی با بیان این مطلب که انسان می‌تواند کارنامه زندگی خود را تعیین کند، تصریح کرد: اگر انسان به‎طور مشهود در خود تغییر دید و متوجه پیشرفت شد، در واقع در مسیر کمال قرار گرفته است، اما اگر این‌طور نبود و حالت خنثی و یکسان داشت، قطعا جز زیان کنندگان است.

وی با توصیه به طلاب در پایان سال تحصیلی، گفت: به طلاب جوان توصیه می‌کنم که پیوسته در کار‌های خود برنامه داشته باشند، بدون برنامه قطعا به کارنامه‌ای مناسب نمی‌رسند و اگر غفلتی کرده باشند در پایان سال در کارنامه خود متوجه آن می‌شوند.

حجت الاسلام و‌المسلمین رشاد در پایان ضمن با اهمیت خواندن ماه شعبان و اشاره به برکات این ماه، گفت: انسان می‌تواند برای معنویات نیز در زندگی خود برنامه داشته باشد، این‌که فرد در مجالسی شرکت کند که خود او نیز متوجه ضرر آن شود معلوم است از معنویت وی کاسته است، اما در نقطه مقابل فرد می‌تواند با حضور در جلسات معنوی بر بار معنوی زندگی خود اضافه کند و به تبع آن احساس رضایت در خود داشته باشد./856/پ202/ح

ارسال نظرات