۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۲۶۲۳۰۳
در صورت عدم دسترسی به اطلاعات هسته ای ایران؛

تهدید آمریکا به عدم امضای توافق نهایی هسته‌ای با ایران

خبرگزاری رسا ـ واشنگتن تهدید کرد در صورتی که در زمینه دسترسی به تاسیسات، اطلاعات و دانشمندان هسته‌ای حداقل خواسته‌هایش برآورده نشود، «از امضای توافق نهایی با تهران خودداری می‌کند».
ماري هارف

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه در واشنگتن در جمع خبرنگاران گفت عدم تحقق تضمین‌های مد نظر ما «در خصوص دسترسی به سایت‌هایی که احتمال فعالیت‌هایی با ابعاد نظامی در آنها می‌رود، برای ما مشکل ساز خواهد بود.»

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «آمریکا با ایران توافق کرده‌ طی فرآیندی، ابعاد احتمالی نظامی [فعالیت‌های گذشته هسته‌ای ایران] بررسی شود که بخشی از آن نیز شامل امکان دسترسی می‌شود.»

 

وی خاطر نشان کرد: «به موجب پروتکل الحاقی... که ایران آن را اجرا خواهد کرد و اعلام کرده است به عنوان بخشی از این توافق آن را اجرا می‌کند، آژانس بین‌االمللی انرژی اتمی، امکان دسترسی خواهد داشت.»

 

اظهارات هارف بعد از آن مطرح شد که حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند ایران اجازه بازدید از مراکز نظامی را به بیگانگان نخواهد داد.


رهبر معظم انقلاب اسلامی چهارشنبه در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین (ع) تاکید کردند: «باز در مذاکرات حرف‌های تازه‌ای می‌زنند. در مورد بازرسی‌ها ما گفتیم که اجازه نمی‌دهیم از هیچ‌یک از مراکز نظامی هیچ‌گونه بازرسی از سوی بیگانگان انجام شود. می‌گویند اجازه مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای باید داده شود این یعنی بازجویی.»

 

ایشان در ادامه افزودند: «ما اجازه نمی‌دهیم به حریم دانشمندان هسته‌ای و هر رشته مهم دیگر اهانت شود، من اجازه نمی‌دهم بیگانگان با دانشمندان و فرزندان عزیز ملت ایران که این دانش گسترده را به اینجا رسانده‌اند بیایند حرف بزنند.»

 

ایشان با تاکید بر اینکه هر مقدار در مقابل زیاده خواهی‌های طرف مقابل کوتاه آمده شود، آنها جلوتر خواهند آمد، تصریح کردند: «باید در مقابل این زیاده خواهی‌ها، دیواره مستحکمی از عزم و توکل و اقتدار ملی به وجود آید.»

 

تهران به دفعات اعلام کرده اجازه بازدید از سایت‌های نظامی را نخواهد داد و اینکه توافق هسته‌ای باید تنها دربرگیرنده مسائل هسته‌ای باشد. /982/د102/ک

 

ارسال نظرات