۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۲۶۲۳۱۰
آیت‌الله جوادی آملی:

حوزویان و دانشگاهیان به پیروی از فکر و اندیشه دیگران اکتفا نکنند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله جوادی آملی گفت: هر فردی در هر جایگاهی باید سعی کند بهترین باشد، از این‌رو حوزویان و دانشگاهیان باید همت بلند داشته باشند و به پیروی از فکر و اندیشه دیگران اکتفا نکنند و محتاج کمک دیگران نباشند.
آيت الله عبدالله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، مفسر برجسته قرآن کریم، امروز در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که روزهای پنج شنبه در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار می‌شود، با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار داشت: تسبیح حضرت زهرا(س) از مصادیق ذکر کثیر است چنان که در ماه شعبان و ماه مبارک رمضان، بسیار سفارش شده است.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ابراز داشت: خداوند در ماه شعبان از انسان می‌خواهد که عهد و میثاقش را با او حفظ کند از این‌رو نام خدا در دل که زهد است و ذکر خدا بر لب موجب یادآوری ندای فطرت و میثاق الهی است.

 

حضرت آیت‌الله جوادی آملی تأکید کرد: اگر ذکر درونی و ظاهری حفظ شود؛ غفلت و نسیان ما را فرا نمی‌گیرد و گرنه ذکر لسانی بدون ذکر قلبی فایده‌ای ندارد و این یادآوری‌ها همراهی عملی با نبی مکرم اسلام(ص) است.

 

وی پیامبراکرم(ص) را شفیع و مشفع خواند و خاطرنشان کرد: حضرت برای امتش شفیع است یعنی در پیشگاه خداوند شفاعت می‌کند و مشفع است یعنی شفاعتش قبول نیز می‌شود.

 

مفسر برجسته قرآن کریم، پیامبراکرم(ص) را صراط مستقیم دانست و یادآور شد:‌ پیامبراکرم(ص) صراط مستقیم است و ما اگر بخواهیم مسیر هدایت را بپیماییم باید سیره اهل بیت(ع) را پیروی کنیم زیرا سیره و سنت ایشان، صراط مستقیم است.

 

وی گفت: قرآن اصرار دارد که عوالم دیگر را به انسان یادآوری کند زیرا برخی عهد و میثاق گذشته، ندای فطرت، رسالت پیامبران و بیانات اولیای الهی را از یاد برده‌اند.

 

حضرت آیت‌الله جوادی آملی به روایتی از حضرت علی(ع) در نهج البلاغه اشاره کرد و افزود: برخی جنازه متحرک شده‌اند و افزون بر این که عهد و میثاق گذشته خویش با خداوند و ندای فطرت را به یاد نمی‌آورند؛ حاضر نیستند کسی چیزی را یاددشان بیاورد.

 

وی صراط حق و مؤمنان را مسالمت آمیز خواند و یادآور شد: اگر همه مردم متقی، عادل، زاهد، متواضع و دارای صفات نیک باشند هیچ زحمت و تزاحمی پیش نمی‌آید اما اگر فردی بخواهد ظالم، صدرنشین، متکبر و بد سرشت باشد تقابل و منازعه به وجود می‌آورد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: خداوند همت بلند، اندیشه و انگیزه عالی را دوست دارد و در مقابل همت نازل و پست را نمی‌پسندد و اگر امروز می‌بینیم  که در روز اربعین، بیست میلیون نفر به زیارت امام حسین(ع) می‌روند به دلیل همت و قدمی است که در طول تاریخ دومی ندارد.

 

حضرت آیت‌الله جوادی آملی در پایان افزود: هر فردی در هر جایگاهی باید سعی کند بهترین باشد از این‌رو حوزویان و دانشگاهیان باید همت بلند داشته باشند و به پیروی از فکر و اندیشه دیگران اکتفا نکنند و محتاج کمک دیگران نباشند./908/پ201/ج

ارسال نظرات