۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹
کد خبر: ۲۶۲۵۹۷
آیت الله مهدوی:

یکی از وظایف مهم مؤمنان پیگیری مسائل روز و مذاکرات هسته ای است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مهدوی ضمن توضیح فرازهایی از دعای ششم صحیفه سجادیه، گفت: پیگیری مسائل مهم روز ایران و جهان و از جمله بحث توافق هسته ای وظیفه تک تک مؤمنان است.
آيت الله مهدوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته با عرض تبریک اعیاد شعبانیه، گفت: پیگیری مسائل مهم روز ایران و جهان و از جمله بحث توافق هسته ای وظیفه تک تک مؤمنان است.

 

وی در ادامه با قرائت بخشی از دعای ششم صحیفه سجادیه اظهار داشت: "وارزقنا حسن مصاحبته و اعصمنا من سوء مفارغته..." روز و شب به خودی خود نحس نیستند و این ما هستیم که با اعمال نیک خود آن ها را خوب و یا با اعمال زشت خود آن ها را تبدیل به اوقات بد می کنیم.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: در روایت داریم که با روزها دشمنی نکنید که روزها با شما دشمنی می کنند و این که برخی مثلا روز 13 فروردین را سیزده به در می گویند و نحس می دانند و معتقدند ماندن در خانه سبب ریزش بلاها می شود، این افراد مشرک به شرک خفی هستند، اگر چه بیرون رفتن در 13 فروردین امر پسندیده ای است.

 

آیت الله مهدوی با خواندن روایتی از اصول کافی، گفت: هر روزی که بر انسان وارد می شود با انسان حرف می زند و می گوید من روز جدید هستم و علیه تو شهادت خواهم داد، در من خیر بگو و عمل صالح انجام بده تا من هم در روز قیامت به نفع تو شهادت دهم، دیگر بعد از امروز مرا نخواهی دید.

 

در بین الطلوعین ثواب و عقاب 2 برابر نوشته می شود

 

امام جمعه موقت اصفهان با بیان این فراز "اللهم یسر علی الکرام الکاتبین" ادامه داد: به نظر می رسد تقاضای آسان کردن امر بر کرام الکاتبین بدین خاطر است که نوشتن گناهان ما سبب رنجش ملائکه می شود و الا نوشتن برای آن ها که می آیند و می روند کار سختی نیست و فقط در بین الطلوعین است که ملائکه شب و روز با هم حضور دارند و ثواب و عقاب در آن 2 برابر نوشته می شود.

 

وی ابراز داشت: در روایت داریم که هر دلی 2 گوش دارد، که بر یکی ملکی ارشاد می کند و در دیگری شیطان او را به فتنه می اندازد و وجود انسان 2 حاکم دارد، یکی حاکم عقلی که به  نیکی و عقل حکم می کند و دیگری حاکم نفسی که به هوای نفس حکم می کند و این 2 هم زمان با هم در وجود انسان قرار دارند.

 

آیت الله مهدوی با اشاره به آیه 18 سوره قاف در ثبت شدن اعمال انسان، تشریح کرد: تا انسان حرفی بزند بلا فاصله از سوی ملائکه ثبت می شود.

 

نماینده مجلس خبرگان توضیح داد: قلب به معنای دگرگونی است و انسان گاهی به حاکم عقل و گاهی هم به حاکم نفس گوش می دهد و مرتب در حال دگرگونی است در دعای یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک هم از خدا می خواهیم که همیشه پیرو حاکم عقل خود باشیم.

 

وی با ادامه دعا افزود: "و لا تخزنا عندهم بسوء اعمالنا" و ما را نزد ملائکه به بدی اعمالمان خوار نکن که در آیه 18 سوره هود می بینیم که شاهدان اعمال ما در قیامت شهادت می دهند و ستمکارترین افراد کسی است که به خداوند نسبت دروغ می دهد.

 

آیت الله مهدوی ابراز داشت: در ادامه دعا می خوانیم که خدایا در هر ساعتی از روز برای ما بهره ای از بندگانت قرار بده و گواه صادقی از ملائکه ات بر ما قرار بده و خداوند در قرآن به مومنان وعده داده که در روزی که شاهدان شهادت می دهند ما رسولان و مؤمنین را یاری می کنیم.

 

پیامبر بر روزه و انجام عبادات ماه شعبان بسیار بر خود سخت می گرفت

 

امام جمعه موقت اصفهان اظهار داشت: در ادامه دعا داریم که خدایا ما را از جهات 4 گانه حفظ فرما، حفظی که ما را از معصیت تو نگه دارد و در روایت داریم که شیطان از جلو و پشت سر انسان را گمراه می کند که منظور از جلو آخرت است که در آینده قرار دارد و منظور از پشت سر دنیا است، یعنی ترغیب به دنیا و تحصیل مال نامشروع می کند.

 

وی ادامه داد: در دعا آمده "...هادیا الی طاعتک" در قرآن هم داریم..."الذی خلقنی فهو یهدین" و " ربنا الذی اعطی کل شیء خلقه ثم هدی" خداوند انسان را آفریده و هدایت می کند و توحید در فطرت انسان هاست.

 

آیت الله مهدوی با اشاره به آیه ای از سوره مبارکه اعلی، اظهار داشت: خداوند خطاب به پیامبر(ص) فرمود "سبح اسم ربک الاعلی الذی خلق فسوی و الذی قدر فهدی"  و در ماه شعبان که ماه پیامبر اعظم(ص) است ایشان بسیار بر خود در روزه گرفتن و انجام عبادات سخت می گرفتند و ما باید در این ماه عزیز حد اکثر استفاده را ببریم.

 

حضرت علی در قرآن مصداق کسی است که خدا را دوست دارد و خدا هم او را دوست دارد

 

نماینده مجلس خبرگان با قرائت فراز دیگری از دعا بیان داشت: "مستعملا لمحبتک" و  استعمال محبت به معلول محبت بر می گردد و با ایجاد محبت است که حسنه می آید و گناه ترک می شود و در آیه 54 سوره مائده که اشاره به فتح خیبر از سوی حضرت علی(ع) دارد و قرآن ایشان را به کسی که خدا را دوست دارد و خدا هم او را دوست دارد تعبیر می کند.

 

وی شدیدترین تقرب ها به خداوند را در نتیجه انجام واجبات دانسته و مقدار آن را 80 درصد عنوان کرده و اظهار داشت: 20 درصد مابقی در انجام مستحبات و نوافل است که طبق روایت اصول کافی خداوند در نتیجه آن انسان را دوست می دارد و چشم  و گوش او می شود، یعنی فقط حق را می بیند و حق را می شنود و باطل را رد می کند.

 

آیت الله مهدوی در پایان با اشاره به آیه 29 سوره مبارکه انفال، تصریح کرد: اگر تقوای خدا را پیشه کنیم و واجبات و مستحبات را انجام دهیم خداوند به ما فرقان می دهد و فرقان قدرت بصیرت و تشخیص حق از باطل است./939/پ202/ب4

ارسال نظرات