حضرت عباس مصداق کامل امام شناسی است
وی تصریح کرد: روزی امام حسین(ع) در جمع اصحاب و یارانشان این گونه فرمودند: «به خدا قسم خدا بنده ای را نیافریده است مگر این که او را بشناسد» با توجه به این کلام فلسفله آفرینش انسان معرفت و شناخت خداوند است که هر گاه مردم به آن دست یابند، خدا را پرستش می کنند بنابراین عبودیت و پرستش خداوند مبتنی بر شناخت اوست.
تحقق اصول دین با امامت
وی با بیان این که هرگاه مردم خدا را بندگی کنند، بنده غیر خدا نمی شوند، تصریح کرد: وقتی انسان به عزت بندگی خدا دست یافت به ذلت بندگی غیر خدا تن نمی دهد، سپس امام حسین(ع) در ادامه سخنان خود گفتند: معرفت خدا معرفت امام است؛ هرگاه مردم امام زمان خویش را بشناسند و از او پیروی کنند در مسیر بندگی خدا قرار گرفته اند.
حجت الاسلام سیدآبادی افزود: روزی پیامبرخطاب به اباذر فرموده اند: «خدا را آن گونه بندگی کن که گویا او را می بینی» که دارای سه رکن؛ معرفت خدا، ایمان به نبوت من، محبت به ائمه اطهار(ع) است؛ زیرا کسی بدون این ارکان به بندگی خدا نمی رسد.
عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمی خراسان خاطرنشان کرد: اصول و فروع دین با امامت تحقق پیدا می کند و منهای معرفت امام هیچ یک ار اصول دین محقق نمی شود، از این رو امام صادق(ع) فرموده اند: «کسی بمیرد و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است» که منظور از جاهل کافر، منافق و گمراه بوده است.
وی با اشاره به معرفت و شناخت امام در آیات و روایات بیان کرد: اگر کسی امامش را شناخت، خدایش را شناخته و در راه بندگی خدا گرفته است، منظور از شناخت امام (ع) شناخت شناسنامه ای و دانستن فضائل و مناقب برجسته آنان نیست هرچند اگر کسی نسبت به امامش چنین اطلاعات را نداشته باشد، نوعی نقص و عیب برایش محسوب می شود، اما منظور معرفتی است که اگر حاصل شود به بندگی خدا منجر و در غیر این صورت انسان گمراه می شود.
معرفت تکوینی و تشریعی امام
حجت الاسلام سیدآبادی افزود: این نوع معرفت در دو حوزه تکوین و تشریع می گنجد؛ منظور از حوزه تکوین دانستن جایگاه امام در نظام هستی و خلقت است، این که امام به عنوان فردی کامل و حجت خدا نقش و حضوری متفاوت از سایر مردم در عالم هستی دارند؛ امام مدار عالم هستی، مجرای فیوض الهی در زمین و حجت الهی است که وجودش امنیت است.
وی با اشاره به این که معرفت امام در حوزه تشریع، دانستن جایگاه امام در نظام دینی ما است، بیان کرد: بر اساس معرفت تشریعی زندگی و همه شئون رفتاری ما را بر مدار امامت قرار می دهد؛ زمام تمام امور مسلمانان به دست امام است؛ نماز، روزه، حج، زکات بر مدار امامت معنا پیدا می کند.
عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمی خراسان اظهار کرد: اگر معرفت امام حاصل شود انسان در بندگی خدا قرار گرفته و گمراه نمی شود که بر مینای سه شاخصه شکل می گیرد؛ اطاعت و پیروی از امام، همراهی مردم و جامعه با امام، سنجش و میزان قرار دادن امام در اعمال خود./1308/پ202/ب4