۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۲۶۳۱۵۸
رییس انجمن شعر طلاب:

مسؤولان فرهنگی نگاهی هم به شعر حوزه داشته باشند/ طلاب شاعر در شعر آئینی سرآمدند

خبر گزاری رسا ـ مسؤول انجمن شعر طلاب گفت: ظرفیت شعر در میان طلاب فراوان است اما باید آن را مدیریت کرد و مسؤولان فرهنگی به آن نگاهی بیاندازند.
مسؤولان فرهنگی نگاهی هم به شعر حوزه داشته باشند/ طلاب شاعر در شعر آئینی سرآمدند

حجت الاسلام مبارز شاعر حوزوی و رییس انجمن شعر طلاب در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که برای شعر آئینی تعاریف مختلفی آورد شده است گفت: یکی از تعاریف شعر آئینی رهایی از اسارت است یعنی شعرهای بیداری اسلامی و مقاومت را نیز شامل می شود.

 

وی افزود: معنای دیگر شعر آئینی شعری است که در مدح و رسای اهل بیت(ع) گفته می شود که باید این تعریف را از تعریف قبل جدا کرد و به اعتقاد برخی افراد اختلاف تعاریف باعث می شود که کارکردهای شعر هم مختلف شود.

 

حجت الاسلام مبارز با اشاره به این که شعر در میدان های جنگ نیز کاربرد داشته است، بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) در جنگ ها به شعرا امر می کردند «اهجهم بالشعر» اینها را با شعر هجو کنید و یکی از قالب های شعری رجز است که هرکس به میدان می رفت رجز خوانی می کرده و با این کارترس و وحشت در دل دشمن می انداخت.

 

وی افزود: اما در مورد کسانی که در میدان جنگ نیستد شعر می تواند در عواطف انسان ها تأثیر زیادی داشته باشد و در تعریف شعر گفته اند گره خوردن زبان با اندیشه و احساس و خیال، بنابراین شعر می تواند اندیشه بیداری و دین را با زبان احساس به مردم معرفی کند.

 

این شاعر حوزوی به بیان مسائلی که امروز در یمن رخ می دهد پرداخت، و اظهار داشت: یکی از کارکردهای شعر این است که واقعه تاریخی را برای مردم ملموس می کند که می توان سرنوشت واقعه کربلا را با شعر بیان کرد و آن را نقشه راه مردم یمن قرار داد.

 

وی با اشاره به این که جهاد و شهادت از مسائل مهم اسلام است و اگر جهاد را از اسلام حذف کنیم بسیاری از وقایع تاریخی در اسلام اتفاق نمی افتاد، خاطرنشان ساخت: در یک برهه زمانی مسائلی مثل جنگ و شهادت برای مردم به رؤیا تبدیل شده بود که با شروع جنگ و انقلاب اسلامی به مردم نشان داده شد چیزی به عنوان شهادت وجود دارد و خیال و رؤیا نیست.

 

مسؤول انجمن شعر طلاب ادامه داد: اکنون هم که در صلح هستیم مسأله جهاد و شهادت گرچه وجود دارد ولی ملموس نیست به ویژه برای برخی افراد که به واسطه سانسور در خبرها از هیچ چیز خبر ندارند با این واژه آشنایی ندارند شعر می تواند این غفلت را از جامعه دور کند و افراد را بیدار کند.

 

وی با مقایسه شعرهای دهه حاضر با دهه اول انقلاب بیان کرد: شعرهای اول انقلاب از محتوای انقلابی بیشتری برخوردار بودند و دلیل آن هم این است چون که آن زمان جهاد و شهادت بیشتر ملموس بوده است.

 

این شاعر حوزوی افزد: زمانی که برادر و همسایه شاعر به جبهه می رفتند و دیگر برنمی گشتند، این وقایع خود به خود در روح شاعری که از اسارت دنیا رها شده است تأثیر می گذارد و دیگران را به شهادت دعوت می کند ولی آن مسائل در زمان ما کمتر ملموس است.

 

وی اضافه کرد: البته به خاطر مسائل منطقه ای شعر مقاومت جایگاه خودش را دارد پیدا می کند و در بحث شعر آئینی شرایط بسیار عالی است و نسبت به قبل از انقلاب خیلی بهتر است و دارد یکی از بهترین دوره های خودش را طی می کند و تاریخ این را قضاوت خواهد کرد.

 

حجت الاسلام مبارز به بیان برخی از مشکلات شعر آئینی در حوزه علمیه پرداخت و گفت: در شعر آئینی باید مدیریت بیشتری صورت بگیرد و طلاب شاعر رابطه مستحکم و وسیع تری با یکدیگر داشته باشند که در این صورت شعر آئینی کارایی بیشتری خواهد داشت.

 

وی اضافه کرد: قرار است در مناطق خراسان، شمال کشور، آذربایجان، اهواز و شیراز شب شعر استانی برقرار شود تا طلاب شاعر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و رابطه وسیع تری بین طلاب شاعر ایجاد شود.

 

مسؤول انجمن شعر طلاب با بیان این که قلمرو شعر بسیار گسترده است، اظهار داشت: شعر برای تمام مسائل اخلاقی و عقیدتی سخن دارد و برای این که بتوانیم تحولات اجتماعی خوبی در جامعه رقم بزنیم باید شعر خوب هم داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: شعر خوب هم شعری است که تمام جنبه های عاطفی و اندیشه ای توجه داشته باشد و شعری که اندیشه نداشته باشد و شاعری که جهان بینی نداشته باشد هیچ فایده ای ندارد.

 

حجت الاسلام مبارز در مورد وضعیت آئینی در حوزه علمیه گفت: وضعیت شعر آئینی در حوزه بسیار خوب است ولی بهتر از این می تواند باشد در برهه ای شعر حوزه بسیار فعال بود که دچار افت شد ولی الان بهتر فعال شده است.

 

وی افزود: طلاب در همه زمینه های شعر فعالیت دارند و زمانی طلبه وارد شعر عاشقانه بشود و یا طلبه ای وارد شعر اجتماعی شود نگاه او از زاویه دین است و نقایصی که می تواند در شعرهای دیگر باشد در شعر شاعر طلبه احتمال وجودش کمتر است.

 

مسؤول انجمن شعر طلاب در پایان یادآور شد: همه طلبه ها باید انجمن شعر را برای خودشان بدانند و در مراسمات انجمن شرکت کنند و کسانی که با انجمن آشنایی ندارند را راهنمایی کنند تا در جلسات شرکت کنند و مسؤولان فرهنگی نیز نگاهی به شعر حوزه داشته باشند./1324/ت302/ف

ارسال نظرات