۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۲۶۳۴۵۴
استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد؛

شاخصه های توافق مطلوب/ هر توافقی که منجر به کاهش قدرت ملی شود مذموم است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه اهداف٬ امنیت٬ منافع و حقوق ملی را در صدر مسائل قابل توجه در مذاکرات هسته‌ای عنوان کرد و گفت: بازرسی فراتر از عرف بین الملل اولین گام جنگ با ایران است.
حجت الاسلام اشکوري
حجت الاسلام عبدالمجید اشکوری استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا٬ درباره مذاکرات مطلوب در امر هسته‌ای اظهار داشت: چهار عنصر اساس مذاکرات را باید تشکیل دهد؛ در مرحله اول هر نوع مذاکره‌ای باید در راستای اهداف ملی باشد؛ اگر مذاکره به سمت خدشه‌دار شدن اهداف ملی گردد باید آن مذاکرات متوقف شود؛ در این راستا امام خمینی (ره) اهدافی مانند استکبار ستیزی و تبلیغ اسلام ناب محمدی را تبیین کرده‌اند.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در مرحله دوم امنیت ملی کشور باید حفظ شود؛ هر نوع مذاکره که منجر به آلوده شدن فضای ملی شود نامطلوب خواهد بود؛ منافع ملی یعنی منافع دراز مدتی که برای کشور حیاتی و حساس است نیز باید حفظ شود.
حجت الاسلام اشکوری حق داشتن چرخه هسته‌ای و قدرت انرژی هسته‌ای را به هر میزان که در ان پی تی آمده است از منافع ملی کشور عنوان کرد و گفت: در حفاظت از حقوق کشور باید قاطع باشیم؛ هر چند ممکن است به صورت داوطلبانه کوتاه بیاییم ولی اصلش باید حفظ شود و ادامه داشته باشد.
وی چهارمین گزینه مذاکره مطلوب را قدرت ملی دانست و ابراز داشت: هر تفاهم نامه‌ای که باعث شود قدرت ملی ما کاهش پیدا کند برای کشور ضرر دارد و ادامه آن جایز نیست؛ یکی از مصادیق قدرت ملی پرستیژ بین المللی جمهوری اسلامی است که باید در مذاکرات به آن توجه ویژه‌ای بشود.
استاد حوزه و دانشگاه بازرسی از مراکز نظامی کشور را مخاطره بسیار شدیدی برای امنیت ملی توصیف و تصریح کرد: آمریکا‌یی‌ها به دنبال مهار٬ تضعیف و نابودی نظام و ساختار جمهوری اسلامی ایران هستند؛ آن‌ها می‌خواهند خاورمیانه جدیدی را بنا کنند.
حجت الاسلام اشکوری ادامه داد: استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل می‌خواهند حکومت‌های دیگری را جایگزین حکومت‌های کوچک منطقه کنند؛ اولین گام آن‌ها مهار ایران به وسیله مذاکره٬ قرارداد و بازرسی است؛ بنابراین جمهوری اسلامی با قبول بازرسی‌های ویژه بزرگترین گام آمریکایی ها برای تضعیف و نابودی جمهوری اسلامی را برداشته است.
وی افزود: بازرسی‌های فراتر از معمول امنیت ملی کشور را می‌توان در جهت ایجاد مخاطره برای جمهوری اسلامی ایران و اولین گام جنگ دانست؛ این اوضاع حمله به سکوهای نفتی توسط آمریکایی‌ها و هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران را به ذهن متبادر می‌سازد.
استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: البته امروز هواپیمای جمهوری اسلامی بر فراز یمن پرواز می‌کند٬ هواپیمای جنگنده عربستان در کنارش پرواز کرده و تهدید می‌کند اما جرأت جسارت و زدن را ندارند؛ آن‌ها در تلافی این ضعف خود فرودگار یمن را بمباران می‌کنند؛ برخورد ناوهای آمریکایی با کشتی ایرانی نیز اینطور است.
حجت الاسلام اشکوری خاطر نشان کرد: این اقتدار خود را باید حفظ کنیم؛ تحریم‌ها مشکلاتی دارد که با تحمل آن‌ها اقتدار ما خدشه‌دار نمی‌شود اما اگر در توافقنامه به اموری که قدرت دفاعی کشور را محدود می‌کند متعهد شویم این باعث می‌شود که اقتدار ما به زمان سقوط هواپیمای مسافربری مان تبدیل شود./836/ت302/ج
ارسال نظرات