۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۳
کد خبر: ۲۶۳۵۳۲
آیت الله نمازی در دیدار اعضای ستاد نماز جمعه شهر نیاسر کاشان:

نماز جمعه منشأ پاسداری از انقلاب اسلامی است/ ظرفیت های نماز جمعه مورد توجه قرار بگیرد

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه درکاشان، نماز جمعه را منشأ پاسداری از انقلاب اسلامی دانست و گفت: نماز جمعه یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی و یکی از برکات و حسنات امام خمینی(ره) است.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه در کاشان سه شنبه شب در دیدار با امام جمعه و اعضای ستاد نمازجمعه شهر نیاسر کاشان با تأکید بر این که نماز جمعه برای جوانان باید انگیزه و جاذبه داشته باشد، گفت: نهاد نماز جمعه باید از ظرفیت های نمازجمعه برای تعلیم و تربیت کودکان، نوجوانان و جوانان دانش آموز به ویژه دانش آموزان مقطع متوسطه استفاده کند تا جوانان داوطلبانه در نمازهای جمعه شرکت کنند و درباره خطبه های نماز جمعه مقاله بنویسند و به مقالات برتر هدایایی اهدا شود.

 

وی فلسفه تشریح نماز جمعه را تعلیم و تزکیه دانست و افزود: خطیب نماز جمعه در خطبه های نماز جمعه باید مردم را نسبت به مسائل معنوی، اعتقادی و اخلاقی آموزش بدهد زیرا مردم به دلیل مشغله زندگی طی شش روز هفته فرصتی برای مطالعه و یا پیگیری اخبار کشور و حوادث جاری جهان اسلام ندارند.   

 

وظیفه خطیب جمعه شارژ اعتقادی مردم است

به گفته وی، وظیفه خطیب نماز جمعه این است که در خطبه اول مردم را به لحاظ اعتقادی، باورهای دینی، خداباوری و خدا محوری شارژ کند چون اگر انسان رابطه اش با خدا درست تعریف شود و خدا به درستی بشناسد گناه نمی کند. 

  

آیت الله نمازی از جهل و نادانی به عنوان منشأ همه سرکشی ها و گناهان انسان نام برد و تأکید کرد: این جهالت در نماز جمعه باید به آگاهی و معرفت تبدیل شود و انسان ها همیشه و در هر حال خدا را ناظر بر اعمال خود بدانند.

 

وی یاد آورشد: امروز تمامی اتفاقات، ظلم ها، جنگ و جنایات، نسل کشی و کودک کشی ها همه به دلیل جهل انسان ها نسبت به خدا است، از این رو  فلسفه نماز جمعه در اسلام این است که در هفته یک روز جمعه و در یک ساعت معین برکسانی که عذر شرعی نداشته باشند، واجب است از شعاع یازده و نیم کیلومتر از چهار طرف تا محل نماز جمعه کارهای خود را تعطیل و پای خطبه های نماز نشسته و خطیب جمعه نیز مردم را نسبت به خدا، معاد، تقوا و طهارت و پاکی هدایت کند.

 

به گفته وی یک بخش از نماز جمعه ایجاد باورهای صحیح معرفت شناسی نسبت به خدا است، از این رو انسان های دیندار و خداباور هیچگاه دیگران را آزار و اذیت  نمی‌کنند و به مال و جان و ناموس مردم طمع ندارند.

 

ارتقای میزان معرفت انسان نسبت به خدا یکی از برکات نماز جمعه است

نماینده ولی فقیه در کاشان همچنین یکی از برکات نماز جمعه را ارتقای میزان معرفت انسان نسبت به خدا دانست و افزود: اگر معرفت انسان نسبت به خدا افزایش یابد در جامعه هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت چرا که همه دعواها و اختلافات، سرقت، اعتیاد، اختلافات خانوادگی و طلاق در جامعه همه به مسأله دین برمی گردد.

 

آیت الله نمازی مسائل اخلاقی، معرفتی، توحید شناسی و معاد شناسی را از جمله موضوعات خطبه اول نماز جمعه و مسائل سیاسی و حوادث و وقایع جهان اسلام و و اوضاع جاری کشور را از جمله موضوعات خطبه دوم نماز جمعه اعلام کرد و افزود: بر مسلمانان واجب است از اوضاع اسلام و مسلمانان در خارج از کشور و اوضاع جاری کشور آگاهی داشته باشند، از این رو این اطلاع رسانی بر عهده خطیب نماز جمعه است.

 

از ظرفیت های نماز جمعه نتوانسته ایم استفاده کنیم

به گفته وی، امروز مهم ترین وقایع و حوادث در جهان اسلام هجوم نظامی آل سعود به مردم مظلوم یمن و  شکنجه و زندانی کردن شیعیان در بحرین از سوی آل خلیفه است که مردم باید مطلع باشند و این اطلاع رسانی وظیفه خطیب نماز جمعه است که در خطبه های دوم نماز جمعه مردم را آگاه کند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه، نماز های جمعه را محلی برای اعزام جوانان به جبهه های نبرد حق بر علیه باطل و محل جمع آوری کمک های مردمی برای پشتیبانی از جبهه ها و همچنین محلی برای شعار بر علیه آمریکا و دشمنان اسلام دانست.

 

آیت الله نمازی در پایان با اشاره به این که امام خمینی از نماز جمعه به عنوان نماز سیاسی عبادی نام برده است و نماز جمعه هم سیاست و هم عبادت است گفت: متأسفانه ما در نظام جمهوری اسلامی بنا به دلایل مختلفی نتوانسته ایم از همه ظرفیت های نماز جمعه استفاده کنیم./1307/پ202/ح

ارسال نظرات