۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۲
کد خبر: ۲۶۳۹۹۳
استاد دانشگاه مطرح کرد؛

سانسور رسانه مشکلات فرهنگی جامعه را حل نمی‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه با بیان این­که امکان جنگ با رسانه وجود ندارد و با سانسور و بایکُوت کردن نمی­توان مشکلات فرهنگی جامعه را حل کرد، بر شناخت مقتضیات زمان و نیازسنجی در عرصه فرهنگ تأکید کرد و گفت: سانسور و بایکوت رسانه راه‌حل مناسبی برای مقابله با تهاجم فرهنگی نیست.
ابراهيم فياض

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ابراهیم فیاض، استاد دانشگاه عصر پنجشنبه در نشست هم­اندیشی«جوان امروز؛ مخاطب­شناسی و نیازسنجی» که در سالن اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، خاطرنشان کرد: تا صبحت از بحث جوان می شود، مسأله بحران پیش می­آید که جوان یعنی حرکت به سوی آینده است.

 

وی اظهار داشت: امروز وضعیت دانشگاه­ها را مشاهده می­­کنیم که روز به روز بدتر می­شود و هر روز دارد بحث ارتداد دینی در این مکان های آموزش بیشتر می­شود و این نشان از عدم موفقیت ما است.

 

استاد دانشگاه تصریح کرد: ما مقتضیات زمان را بر اساس رسانه­ها می­دانیم و با سانسور و بایکُوت کردن نمی­توان مشکلات را حل کرد و این راه حل مناسبی نیست؛ نمی­توانیم با رسانه بجنگیم.

 

فیاض گفت: تکنولوژی می­آید و نمی توانیم با آن بجنگیم و باید جهان گشوده را داشته باشیم نه جهان بسته را؛ باید خودمان به استقبال آن برویم.

 

استاد دانشگاه درباره اهمیت تشخیص نیاز ابراز داشت: فرهنگ با زندگی تطبیق دارد و زندگی روزمره ما چه وضعی دارد که فرهنگ آن را خلق می­کند؛ کامپیوتر یک نیاز است که اگر آن نیاز را تشخیص دهیم، می­شود فرصت و اگر تشخیص داده نشود، تهدید خواهد شد.

 

وی یادآور شد: در کره جنوبی از اینترنت سالانه 200 میلیارد دلار درآمد کسب می­کنند؛ اما در ایران اینترنت برای ما تهدید شده و باید هزینه کنیم تا با آن مقابله کنیم؛ این نیاز سنجی بسیار مهم است که اگر صورت نگیرد تهدید می­شود.

 

فیاض خاطرنشان کرد: بروید ببینید که اگر تئوری بیاید، نیاز ایجاد می­کند و تئوری­ها برای گفتمان­سازی می­آیند و اگر گفتمان صورت گرفت، قدرت در جامعه می­آید و قدرت­ها نیاز در جامعه را ایجاد می­کنند.

 

استاد دانشگاه در پایان اظهار داشت: جوان یعنی نسل رو به آینده و آینده که نیامده، مبهم است؛ یا باید آینده را شناخت یا دچار ترس خواهید شد، چون وهم و تاریکی است؛ برای اینکه به آینده برویم باید از طریق تاریخ رفت و اگر تاریخ را مطالعه نکنیم، قصه تکرار خواهد شد و دچار افسردگی و وحشت می­شویم؛ بر این اساس باید با این تاریخ­شناسی به فرهنگ­شناسی برسیم، اما این فرهنگ­شناسی بر یک نوع بی نیاز شناسی استوار می­شود./822/پ202/ی

ارسال نظرات