۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۲۶۴۰۲۲
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تبیین کرد؛

جایگاه نسخه اصیل اسلام و مکتب اهل بیت در ماندگاری و اثرگذاری کار فرهنگی

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مرویان حسینی با اشاره به جایگاه نسخه اصیل اسلام و مکتب اهل بیت در ماندگاری و اثرگذاری کار فرهنگی، گفت: امتیاز مکتب اهل بیت(ع) این است که به بسترها توجه ویژه دارد و در بدنه تربیتی آموزه های اسلام، مناسبت ها، موالید و وفیات، میدان تربیت جامعه هستند.
مرويان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدمحمود مرویان حسینی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی روز گذشته در آخرین نشست سطح دو از سلسله نشست های تخصصی رویش فرهنگ در هتل ولایت مشهد به تبیین مناسبت ها و موقعیت های ویژه برای کار فرهنگی پرداخت.

 

وی با اشاره به تأکید قرآن کریم بر حفظ و بهره مندی از سرمایه های اجتماعی، گفت: هر چه سرمایه های اجتماعی بیشتر باشد، آسیب ها کمتر و جامعه ماندگار تر خواهد بود.

 

حجت الاسلام مرویان حسینی با اشاره به اهمیت نمادسازی در کار فرهنگی، افزود: مسجد نماد اسلام است؛ پیامبر اکرم(ص) زمانی که خواستند نظام اجتماعی بر اساس اندیشه توحیدی بنا کنند در نخستین گام، مسجد ساختند.

 

ضرورت پویایی مساجد و تقویت ساختارهای جانبی آن

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان این که مسجد دریچه توسعه شهر و شهرسازی است، افزود: رهبر معظم انقلاب بارها تذکر داده اند که در هر خیابان مهم شهر باید مسجدی خودنمایی کند.

 

وی گفت: فرهنگسرا و پارک هیچ گاه نباید جای مسجد را بگیرد؛ بردن مجالس قرآنی از مساجد به پارک ها کار صحیحی نیست؛ پارک باید دینی باشد اما نه پایگاه دینی؛ پایگاه دینی در اسلام، تنها مسجد است.

 

حجت الاسلام مرویان حسینی با تأکید بر ضرورت پویایی بیشتر مساجد و هیئات مذهبی و تقویت ساختارهای جانبی مساجد، افزود: احیا و پویایی پنج ساختار هیأت، هیأت امنا، جلسات قرآن، پایگاه بسیج و شورای اجتماعی محله در مساجد بسیار حائز اهمیت بوده و در افزایش کارکرد فرهنگی آن ها مؤثر است.

 

وی خاطرنشان کرد: انسان برای رسیدن به هدایت و تربیت، باید به کمالات آراسته شود تا دلش به سوی مقصود الهی پر بکشد و این مهم در یک فضای مناسب مکانی و زمانی قابل تحقق است.

 

اگر می خواهیم آراستگی فضایل را نهادینه کنیم باید شعائر را پاس بداریم

حجت الاسلام مرویان حسینی با اشاره به آیه شریفه «.... و ذکِّرهُم بأیّام الله»، تصریح کرد: شعائر، یک جریان اجتماعی در جامعه سازی اسلامی و خط نشانی در مسیر تمدن سازی اسلامی است.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: اگر می خواهیم آراستگی فضایل را نهادینه کنیم طبق فرمایش قرآن کریم باید شعائر را پاس بداریم و در عین حال مراقب باشیم در این مسیر، نابلدان به ما نشانی غلط ندهند و ما را از سرمایه های اصیل خود که مکتب اهل بیت(ع) غافل نکنند.

 

اسلام گروه های ایمانی را اولین راهکار جامعه سازی می داند

وی با بیان این که اسلام در محور زمان، مکان و گروه ها، جریان سازی اجتماعی خود را تدبیر می کند، گفت: دست خدا با جماعت است از این رو اسلام گروه های ایمانی را اولین راهکار جامعه سازی می داند.

 

ضرورت واکاوی اقدامات فرهنگی امام سجاد(ع) در دوره های مدیریت فرهنگی

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به سیره امام سجاد(ع) در فعالیت های فرهنگی، اظهار کرد: به فرموده ایشان زمانی در مدینه حتی 20 نفر محبت ائمه اطهار(ع) را به دل نداشتند چه برسد به حمایت و همراهی اما ایشان در چند جبهه جنگیده و با استفاده صحیح از بسترها نشان دادند حتی وقتی گمان می کنیم هیچ ابزاری برای کار فرهنگی نداریم راهی وجود دارد.

 

وی، تنوع مدیریت فرهنگی امام سجاد(ع) را محیرالعقول خواند و افزود: ایشان با بهره گیری از ظرفیت دل وعواطف مردم و جدی گرفتن جریان های اجتماعی مغفول مانند بردگان، بسیار دقیق، هنرمندانه و در عین حال طبیعی، جریان ولایت را به عنوان تنها جریانی که حق تدبیر انسان ها را دارد معرفی کردند.

 

جایگاه نسخه اصیل اسلام و مکتب اهل بیت(ع) در اثرگذاری کار فرهنگی

حجت الاسلام مرویان حسینی با تأکید بر ضرورت واکاوی اقدامات فرهنگی امام سجاد(ع) در دوره های مدیریت فرهنگی، گفت: نسخه اصیل اسلام و مکتب اهل بیت(ع) دارای ظرافت هایی است که ما را از ظرفیت کار اثرگذار فرهنگی اجتماعی بهره مند می کند.

 

وی با بیان این که در کنار پیگیری نگرش های اخلاقی ائمه اطهار(ع)، به تأکید این نگرش ها در عرصه های اجتماعی نیز باید توجه کرد، افزود: نگاه اجتماعی باید غالب بر تفکر و فعالیت های ما باشد.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: این که امروز مرزهای درگیری ما با دشمن کیلومترها عقب تر رفته وبه مرزهای لبنان و یمن رسیده است، نشان دهنده توسعه فرهنگ اسلام و مکتب اهل بیت(ع) است.

 

امتیاز مکتب اهل بیت(ع) این است که در کار فرهنگی به بسترها توجه ویژه دارد

وی ادامه داد: امتیاز مکتب اهل بیت(ع) این است که به بسترها توجه ویژه دارد و در بدنه تربیتی آموزه های اسلام، مناسبت ها، موالید و وفیات، میدان تربیت جامعه هستند.

 

هیئات مذهبی، گسترده ترین جبهه مدنی و شبکه اجتماعی هستند

حجت الاسلام مرویان حسینی با بیان این که به برکت مکتب اهل بیت(ع)، شبکه هیئات مذهبی، گسترده ترین جبهه مدنی و شبکه اجتماعی امروز است، به نقش بدنه اجتماعی و مردمی در جنگ تمدن ها و شبهه افکنی های دشمن در شبکه های اجتماعی اشاره کرد.

 

ساختارسازی طبیعی؛ رمز ماندگاری نظام اجتماعی مکتب اهل بیت(ع)

وی ضمن مقایسه میان تمدن اسلامی با نسخه اهل بیت(ع) و تمدن اسلامی با جریانات بدلی، اندیشه های تکفیری و عرفان های نوظهور و غیردینی، یادآور شد: نظام اجتماعی مکتب اهل بیت(ع) از آنجا که به صورت طبیعی ساختارسازی کرده، در بدنه های اجتماعی ماندگار شده است و توفیق نظام سازی و نگهداری حکومت دارد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که نظام اجتماعی مکتب اهل بیت(ع) یک جریان صرفا حوزوی یا متکی به زهد و انزوا نیست بلکه یک جریان کاملا اجتماعی است، افزود: این نظام در برابر جریانات فاسد تا بن دندان مسلح همچون مغول ها، رژیم پهلوی، صدام و غیره نه تنها خود را حفظ کرده بلکه پویاتر نیز شده است.

 

وی ادامه داد: امروز نیز این نظام اگر به سرچشمه های خود وفادار باشد در برابر هجمه روزافزون غرب به سبک زندگی اسلامی و تمدن ایرانی اسلامی نیز آسیب جدی نخواهد دید.

 

امروز افراد، یتیم و بی پشتوانه فرهنگی شده اند

حجت الاسلام مرویان حسینی با تأکید بر لزوم حفظ تشکل های دینی مردمی و جلسات مذهبی و تأثیر آن ها در انسان سازی، ترابط انسانی نسل های مختلف باهم، آموزش آداب وانتقال دانش و تربیت، گفت: متأسفانه از آسیب های نظام های فرهنگی جدید، جدا کردن نسل های مختلف از یکدیگر است از این رو  امروز افراد، یتیم و بی پشتوانه فرهنگی شده اند.

 

وی با اشاره به بی توجهی به تجربیات و دانش عملی افراد در مراکز آموزشی، افزود: گره کنونی فرهنگ ما دانش تخصصی نیست و با کمبود متخصص مواجه نیستیم؛ این که بخواهیم تحجرگرایی در روش ها داشته باشیم صحیح نیست،  باید با حفظ اصالت ها، نوسازی در روش ها را به صورت جدی دنبال کنیم.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به ضرورت کاهش آسیب پذیری گروه های ارزشی و ارتقای اثرگذاری آن ها بر جامعه، تصریح کرد: اگر آسیبی نظام اجتماعی جامعه ما را تهدید کند، آن آسیب از بنیان خانواده است نه جای دیگر.

 

نگاه جهادی متکی بر علم و عقل؛ شرط رقابت با فرهنگ بیگانه است

وی، برخورداری از نگاه جهادی متکی بر علم و عقل را برای گرفتن فرصت از فرهنگ رقیب مؤثر دانست و گفت: تدریج، استمرار و ثبات را از عناصر ماندگاری کارهای فرهنگی است.

 

حجت الاسلام مرویان حسینی با بیان این که در سرمایه گذاری های فرهنگی باید به جای ساختمان به نیروهای انسانی اهمیت داد، افزود: انقلاب اسلامی با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی به پیروزی رسید در حالی که جامعه امروز از این ظرفیت غافل است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان با اشاره به در پیش بودن نیمه شعبان و سالروز رحلت امام خمینی(ره)، توجه به حضرت مهدی(عج) در فعالیت های اجتماعی را، امیدآفرین و آسیب زدا دانست و خاطرنشان کرد: بیشترین خدمات به اندیشه مهدویت را امام خمینی(ره) با ایجاد جمهوری اسلامی و انسان سازی ارائه دادند به گونه ای که این انسان ها تحقق آرمان نظام اسلامی را همچنان در جهان پرآشوب پیگیر هستند./930/پ201/ب5

 

 

ارسال نظرات