۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۲۶۴۱۷۶
جهان اسلام در هفته‎ای که گذشت؛

تغییر شعار «لبیک یا حسین» به «لبیک یا عراق» در عملیات آزادسازی الانبار عراق/ ترور نافرجام مفتی اعظم شافعی‎های یمن در پی صدور حکم جهاد

خبرگزاری رسا ـ انفجار تروریستی مسجد امام حسین(ع) دمام عربستان، جنجال درباره شعار «لبیک یا حسین» برای آزادی الانبار و ترور مفتی اعظم شافعی‎های یمن از مهمترین خبرهای هفته گذشته جهان اسلام بود.
جهان اسلام

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جهان اسلام در هفته ای که گذشت دستخوش حوادث و رخدادهای مختلفی بود. در حالی که انفجار تروریستی مسجد امام علی(ع) قطیف به یکی از مسائل اصلی جهان اسلام مبدل شده بود، روز گذشته انفجار مشابهی در مسجد امام حسین(ع) دمام رخ داد که این حادثه با فداکاری یکی از شهروندانی که به شهادت رسید، قربانیان کمتری داشت.

 

همچنین بحث درباره شعار «لبیک یا حسین(ع)» برای عملیات آزادسازی الانبار عراق نیز بحث های فراوانی به همراه داشت که سرانجام این شعار به «لبیک یا عراق» تغییر نام داد.

 

عراق؛ حرکت برای آزادی الانبار با شعار لبیک یا عراق

 

پس از کش و قوس های فراوان و عدم توانایی نیروهای امنیتی عراق برای آزادی استان الانبار که با تسلط کامل داعش بر شهر رمادی مواجه شد، نیروهای بسیج مردمی به درخواست دولت پاسخ مثبت داده و آمادگی خود را برای مشارکت در این عملیات اعلام کردند.

 

نیروهای عراقی برای این عملیات استراتژیک که از اهمیت فراوانی برخوردار است شعار «لبیک یا حسین» را برگزیدند که با مخالفت هایی همراه بود.

 

سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق یکی از این مخالفان بود که خواستار تغییر شعار به «لبیک یا عراق» یا «لبیک یا الانبار» شد. وزارت دفاع آمریکا نیز از انتخاب این اسم رمز برای عملیات آزادسازی استان الانبار عراق به دلیل آنچه که "افزایش اختلافات قومی و مذهبی در اثر این نامگذاری خوانده بود" انتقاد کرده بود.

 

اعتراض به انتقادهای صورت گرفته پس از سخنان مقتدا صدر به شدت افزایش یافت و سید عمار حکیم این مساله را به شدت محکوم کرد و اظهار داشت که خون قشرهای مختلف ملت عراق با خون امام حسین(ع) در هم آمیخته شده است.

 

سرانجام شعار این عملیات با فشار مخالفان به «لبیک یا عراق» تغییر یافت.

 

انفجار تروریستی در نماز جمعه مسجد امام علی(ع) منطقه قدیح در استان قطیف عربستان که به شهادت 21 نمازگزار شیعه و جراحت 121 تن دیگر منجر انجامید، از سوی مراجع تقلید و علمای شیعه و سنی عراق به شدت محکوم شد.

 

حضرت آیت الله سیستانی با ابراز همدردی با خانواده های شهدا، وابستگی به اهل بیت(ع) را عامل بروز این جنایت از سوی تروریست ها دانست. حضرت آیت الله حکیم تأکید کرد که شیعیان در معرض شنیع ترین جنایت کشتار جمعی قرار دارند.

 

حضرت آیت الله فیاض اظهار داشت تروریست های داعش تا زمانی که نسبت به همه مسلمانان به ویژه شیعیان اهل بیت(ع) کینه داشته باشند در راستای فتنه انگیزی میان مذاهب مختلف اسلامی تلاش خواهندکرد.

 

حضرت آیت الله نجفی تصریح کرد که جهنم در انتظار عاملان این جنایت شنیع است. مجمع علمای اهل تسنن نیز بر لزوم پایان سکوت در قبال جنایت های تروریستی تأکید کرد و مسلمانان را به اتحاد در قبال فتنه انگیزان فراخواند.

 

سفر وزیر خارجه قطر به عراق که پس از 12 سال از قطع ارتباط میان دو کشور صورت گرفت نیز حاشیه هایی به همراه داشت. برخی رسانه ها خبر دادند که رییس مجلس اعلای اسلامی عراق برای آزادی تروریست های قطری وساطت کرده است؛ خبری که به شدت از سوی دفتر این روحانی تکذیب شد.

 

رییس مجمع علمای اهل تسنن عراق در گفت وگو با خبرگزاری رسا به مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی(ع) گفت که امام راحل 30 سال پیش زنگ خطر اسلام آمریکایی را به صدا درآورده بود. وی همچنین از علمای عربستان سعودی به عنوان عامل پیدایش داعش و گروه های تکفیری یاد کرد.

 

یکی از مسائلی که مراجع تقلید و علمای عراق پس از سرنگونی دیکتاتوری صدام حسین بر آن تأکید دارند، تصحیح منابع درسی به ویژه تاریخ بوده که تاکنون به نتیجه نرسیده است. نایب رییس پارلمان عراق، تصحیح و پاکسازی منابع درسی از افکار و اطلاعات نادرست را خواستار شد.

 

وزیر کشور عراق در مصاحبه تلویزیونی با راشا تودی از جمهوری اسلامی ایران به شدت حمایت کرد و ادامه داد که ایران بر خلاف سایر کشورها که تنها ادعای حمایت از عراق را دارند، اولین کشوری بود که به حمایت از عراق در برابر داعش پرداخت.

 

لبنان؛ برگزاری کنفرانس علمای حامی مقاومت

 

در حالی که گمانه زنی ها درباره سرنوشت امام موسی صدر همچنان ادامه دارد، نایب رییس دفتر سیاسی جنبش امل از زنده بودن این عالم لبنانی تا سال 2000 خبر داد. وی با اشاره به خبرهای ضد و نقیض درباره سرنوشت امام موسی صدر تأکید کرد که نتایج تحقیقات تاکنون تنها به زنده بودن وی تا اواخر دهه 90 خبر می دهد.

 

سید حسن نصرالله که هفته گذشته با نوشیدن شربت آبلیمو در جریان سخنرانی، جنگ روانی علیه دشمنان به راه انداخته بود هفته گذشته نیز سخنرانی کرد و به دلایل سقوط موصل و رمادی عراق به دست تروریست های داعش پرداخت.

 

وی اعتماد به آمریکا را مهمترین دلیل تصرف این شهرها دانست.

 

کنفرانس علمای حامی مقاومت اسلامی با حضور جمع کثیری از علما و نخبگان جهان اسلام در بیروت برگزار شد.

 

شیخ احمد بدرالدین حسون مفتی سوریه در این کنفرانس با اشاره به اینکه سوریه در برابر دشمنان سر تعظیم فرود نمی آورد، از امام خمینی(ره) به عنوان الگوی ایستادگی در برابر استکبار یاد کرد و اظهار داشت که غرب با اختصاص میلیادرها دلار نتوانسته است بر ایران فائق آید.

 

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان نیز بر لزوم عدم فراموشی مساله فلسطین در پرتو حوادث مختلف منطقه تأکید کرد.

 

حمایت از بسیج مردمی عراق که از سوی فتنه انگیزان مورد هجمه شدیدی قرار دارند از محورهای سخنرانی علمای لبنانی بود.

 

آیت الله نابلسی با اعلام حمایت از این نهاد، ابراز اطمینان کرد که بسیج مردمی بر تکفیری ها فائق آید. سید علی فضل الله هم اقدامات بسیج مردمی را قابل تقدیر خواند و مشارکت اهل تسنن را در این نهاد خواستار شد.

 

علمای لبنان با صدور پیام های جداگانه انفجار تروریستی در نماز مسجد امام علی(ع) منطقه قدیح در استان قطیف را محکوم کردند. آیت الله قبلان، آیت الله نابلسی و تجمع علمای مسلمین این جنایت تروریستی را محکوم کرده و شیخ نعیم قاسم نیز انفجار انتحاری را به بمباران مساجد یمن از سوی آل سعود تشبیه کرد.

 

رییس تجمع علمای صور در گفت وگو با خبرگزاری رسا به مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) از وحدت اسلامی به عنوان مهمترین مشکل وهابیت با گفتمان امام راحل یاد کرد و اظهار داشت که امام از تشکیل خاورمیانه غربی در منطقه جلوگیری کرد.

 

عربستان؛ شیعیان مظلوم عربستان در خاک و خون

 

در حالی که موج انفجار تروریستی در نماز جمعه دو هفته پیش در مسجد امام علی(ع) منطقه قدیح در استان قطیف همچنان در افکار عمومی و رسانه های عربستان ادامه داشت، روز گذشته نیز انفجار مشابهی در نزدیکی مسجد امام حسین(ع) دمام رخ داد تا ادعای بی توجهی آل سعود به شیعیان و وجود توطئه ای گسترده علیه منطقه شیعه نشین شرقیه بیش از گذشته به اثبات برسد.

 

در این حمله تروریستی که در هنگام برگزاری نماز جمعه صورت گرفت، 3 شهروند به شهادت رسید و ده ها تن دیگر زخمی شدند.

 

گفته می شود یکی از نگهبانان شیعه این مسجد از ورود عامل انتحاری جلوگیری کرده و خود به شهادت رسید.

 

اما پیکر شهدای مسجد امام علی(ع) قدیح در حالی تشییع شد که تشییع کنندگان از حمل پرچم عربستان خودداری کرده و نمادهای حسینی را به اهتزاز درآورده بودند.

 

در حالی که وزیر اوقاف و امور اسلامی عربستان خواستار توجه خطیبان جمعه به انفجار تروریستی قدیح شده بود تا بدینوسیله نظام آل سعود را حامی شیعیان جلوه دهد نیروهای امنیتی عربستان یکی از مسؤولان برگزاری مراسم تشییع شهدای این جنایت تروریستی به اتهام آنچه دخالت در امور دولت نامیدند، بازداشت شد.

 

عدم استقبال خانواده های شهدای این حادثه تروریستی از ولیعهد عربستان نیز نشان دهنده عدم رضایت شیعیان از عملکرد آل سعود در قبال تأمین امنیت منطقه شیعه نشین شرقیه است.

 

علمای عربستان در واکنش به انفجار تروریستی مسجد امام علی(ع) تظاهرات گسترده ای برگزار کردند و خواستار بسیج عمومی برای تحقق امنیت در قطیف شدند.

 

بحرین؛ اتهام واهی رییس پارلمان بحرین به ایران

 

دولت آل خلیفه که از هر فرصتی برای هجمه علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می کند، این بار ایران را به فتنه انگیزی و تحریکات رسانه ای و غیر رسانه ای متهم کرد.

 

رییس پارلمان بحرین در این زمینه مدعی شد که ایران درصدد گسترش خشونت و تروریسم در بحرین است. وی همچنین حزب الله را یک جنبش تروریستی خواند و در حالی که جنگنده های سعودی در حال بمباران مستمر یمن و کشتار مردم مظلوم این کشور هستند ادعا کرد که عربستان و بحرین خواستار عدم مداخله در امور یمن هستند.

 

علمای این کشور نیز همگام با علمای سراسر جهان، انفجار تروریستی در مسجد شیعیان عربستان را محکوم کرده و افزودند تا زمانی که برخی کشورها با سلاح و نیرو و پول به حمایت از تروریست ها می پردازند جهانیان از شر تروریسم در امان نخواهند بود.

 

نماینده رهبر شیعیان بحرین در ایران نیز در گفت وگو با خبرگزاری رسا، به تشریح آخرین تحولات  انقلاب یمن، وضع جسمانی شیخ عیسی قاسم و شایعه آزادی شیخ علی سلمان و سایر زندانیان سیاسی پرداخت.

 

هند و پاکستان؛ حمله هندوها به مسلمانان هند

 

معاون دبیرکل حزب وحدت مسلمین پاکستان از انصارالله یمن به عنوان قدرتی مشابه حزب الله یاد کرد و ادامه داد که در صورت ادامه بمباران یمن از سوی جنگنده های صهیونیستی باید در انتظار عکس العمل انصارالله و ورود آنان به خاک عربستان باشیم.

 

حمله علیه مسلمانان از سوی هندوهای تندرو همچنان ادامه دارد به گونه ای هفته گذشته چندین حمله به منازل مسلمانان که با آتش کشیدن خانه های آنان مواجه شد را شاهد بودیم.

 

از سوی دیگر، حمله تروریستی علیه شیعیان منطقه کویته پاکستان به شهادت 2 شهروند و زخمی شدن 3 تن دیگر انجامید که مجلس وحدت مسلمین در پی آن اعلام سه روز عزای عمومی کرد.

 

بیش از 2 هزار نفر از علمای مذاهب مختلف در همایش «نظام صلاة» که از سوی وزارت امور دینی پاکستان برگزار شد، حمایت خود را از طرح دولت مبنی بر یکسان سازی زمان پخش اذان اعلام کردند.

 

مفتی اهل تسنن هند در گفت وگو با خبرگزاری رسا به پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در پرتو رهبری حضرت آیت الله خامنه ای پرداخت و تأکید کرد که امام خمینی(ره) ریشه وابستگی به آمریکا را در ایران خشکاند.

 

یمن؛ ترور نافرجام مفتی اعظم شافعی‎ها

 

در حالی که بمباران شدید شهرهای یمن از سوی عربستان سعودی ادامه دارد و روزانه بر آمار قربانیان این تجاوز گستاخانه افزوده می شود، هیأتی عمانی برای دیدار با انصارالله به یمن آمد.

 

این هیأت قصد دارد به عنوان میانجی به توقف حملات عربستان سعودی علیه یمن فعالیت کند.

 

تکفیری ها که از مواضع علمای اهل سنت یمن در قبال حمایت از انصارالله به شدت خشمگین هستند به فکر ترور این علما برآمده اند. در جدیدترین توطئه تکفیری ها، شیخ سهیل ابراهیم بن عقیل مفتی اعظم شافعی‎ها با حمله تکفیری ها مواجه شد که این ترور ناکام ماند.

 

در همین راستا مابع امنیتی یمن اعلام کردند که عربستان سعودی در پی ترور شیخ عبدالمجید الزندانی از علمای برجسته اهل تسنن است؛ عملیاتی که تاکنون به موفقیت نرسیده است.

 

رییس اتحادیه علمای یمن در پیامی به شیخ الازهر از وی به دلیل سکوت در قبال جنایت های آل سعود به شدت انتقاد کرد. وی آل سعود را مزدور آمریکا و رژیم صهیونیستی دانست و نسبت به رسیدن تروریسم به مصر هشدار داد.

 

علمای یمن نیز با صدور پیامی، عملیات تروریستی علیه مسجد الصباح در صنعا و مسجد امام علی(ع) در قطیف عربستان را به شدت محکوم و از حاکمان عربستان سعودی به عنوان مسؤول مستقیم اجرای سیاست های صهیونیستی در منطقه یاد کردند.

 

عضو شورای مشورتی انصارالله یمن نیز با حضور در دفتر خبرگزاری رسا در قم، به بیان مواضع علمای جهان اسلام در قبال تجاوز عربستان به یمن، بررسی شیوه های رهبری بدرالدین و عبدالملک حوثی و نقش علما در انصارالله پرداخت.

 

آفریقا؛ شیخ الازهر تخریب آثار باستانی را حرام اعلام کرد

 

در حالی که محاکمه رهبران گروه اخوان المسلمین در مصر ادامه دارد و برخی از سران این گروه به اعدام محکوم شده اند، وزیر اوقاف از حمایت 160 تن از علمای این کشور از اخوان المسلمین و اعتراض به حکم اعدام صادر شده به شدت انتقاد کرد و خواستار گنجاندن این گروه در لیست گروه های تروریستی شد.

 

قرضاوی نیز که حکم اعدام وی از سوی دادگاه مصر صادر شد، تأکید کرد که از مرگ نمی هراسد و خود را برای شهادت آماده کرده است.

 

شیخ الازهر مصر که بسیار دیر به فکر محکومیت جنایت های داعش افتاد، تخریب آثار باستانی را حرام اعلام کرد.

 

مفتی سابق مصر نیز در اعتراض به برنامه های فتنه انگیزانه شبکه الجزیره، این شبکه را خوک صفت توصیف کرد.

 

مدیر مرکز مطالعات اسلامی سودان در گفت وگو با خبرگزاری رسا داعش را نماد اسلام آمریکایی در منطقه دانست.

 

اروپا و آمریکا؛ افزایش سربازان مسلمان در ارتش آلمان

 

در حالی که یکی از گروه های نژادپرست آمریکایی در نامه ای تهدیدآمیز، مساجد مسلمانان را به سوزاندن تهدید کرده بودند، مقامات واشنگتن اجازه نصب کاریکاتورهای ضد اسلامی در مترو را ندادند.

 

علمای برزیل در همایشی که با حضور اندیشمندان و علمای جهان اسلام در سائوپائولو برگزار شد ادامه تجاوز رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین را به شدت محکوم کردند.

 

امام جمعه نیویورک نسبت به گسترش تروریسم در جهان هشدار داد و مطالعه کتاب‎های وهابیت را یکی از عوامل گرایش به تروریسم دانست.

 

فعالیت قرآنی بانوی مسلمان آمریکایی، ارائه خدمات پزشکی رایگان از سوی جامعه اسلامی، برپایی تشکل های هم اندیشی ادیان در مراکز آموزشی آمریکا، روایت یک عکاس از وضعیت مسلمانان ایتالیا و برگزاری جلسه بزرگداشت مقام پیامبر اکرم در آمریکا از برنامه های فرهنگی و اجتماعی در این دو قاره بود.

 

ارتش آلمان نیز با توجه به افزایش روزافرون سربازان مسلمان در ارتش، روحانیانی را برای پاسخگویی به نیازهای این سربازان به کار خواهد گرفت./980/ز501/ک

ارسال نظرات