۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۲۶۴۶۰۸
آیت الله یزدی:

حوزه باید پاسخگوی نیازهای مردم و نظام باشد/ وحدت به معنای یکی شدن مذاهب اسلامی نیست

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس خبرگان با بیان این که طلاب باید پاسخگوی مسؤولان حکومتی نیز باشند، گفت: طلاب باید به وزیر امور خارجه بگویند که اگر قرار دادی را امضا می کند چه چیزهایی را باید مد نظر قرار دهد، به وزیر کشور که می خواهد انتخابات را اجرا کند باید گفت که با اقوام و ملل چگونه برخورد کند؛ پاسخ مسائلی امروزی حکومت و مردم بر عهده اساتید و طلاب است.
آيت الله يزدي آيت الله يزدي چهارمين اجلاسيه مجمع عمومي جامعه مدرسين حوزه علميه قم چهارمين اجلاسيه مجمع عمومي جامعه مدرسين حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد یزدی رییس مجلس خبرگان رهبری امروزدر چهارمین نشست مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفا برگزار شد، با بیان این که اساتید اداره کنندگان روح حوزه مقدسه علمیه هستند، گفت: این اساتید هستند که معارف و علوم را به طلاب و جامعه منتقل می کنند.


وی نقش اساتید را نقشی اصلی و مهم دانست و افزود: آموزشی که اساتید برای طلاب دارند به دو قسمت تقسیم می شود، قسم نخست آموزش مستقیم است که اساتید در آن علمی را همانند فقه، تفسیر و اصول بر اساس متنی خاص به شاگردان خود آموزش می دهند.

 

طلاب با توجه به مسائل روز و زمان باید پاسخ نیازهای مردم را بدهند
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اساتید و طلاب با توجه به مسائل روز و زمان باید پاسخ نیازهای مردم را بدهند، اظهار داشت: برخی مسائل مستحدثه ای به دلیل پیروزی انقلاب در زمینه حاکمیت پدید آمده است که مورد نیاز جامعه بوده و اساتید باید پاسخگو باشند.


وی ادامه داد: مسائل امروز انقلاب در هیچ یک از متون گذشته وجود ندارد اما قواعد و کلیاتی را در اختیار داریم که اساتید باید با بنیه علمی و اجتهاد خود به نیازهای مردم پاسخ دهند، به عنوان مثال امروزه مسائلی همانند باروری و ناباروری، جراحی های امروزی و پیوند اعضا پدید آمده که از منظر دین باید بررسی شود.


آیت الله یزدی با بیان این که طلاب باید پاسخگوی مسؤولان حکومتی نیز باشند، ابراز داشت: طلاب باید به وزیر امور خارجه بگویند که اگر قرار دادی را امضا می کند چه چیزهایی را باید مد نظر قرار دهد، به وزیر کشور که می خواهد انتخابات را اجرا کند باید گفت که با اقوام و ملل چگونه برخورد کند؛ پاسخ مسائلی امروزی بر عهده اساتید است.


وی عنوان کرد: در متن قانون اساسی آمده است که اگر شخص قاضی در محکمه ماده قانونی مکتوبی را برای رسیدگی به دعوا پیدا نکرد موظف است که به فقیه مراجعه کند و نمی تواند به بهانه نداشتن قانون مکتوب از بررسی کردن سر باز بزند.

 

اگر استادی نسبت به مسائل پیرامون خود در کشور و جهان اسلام بی تفاوت باشد شاگرد او نیز این چنین خواهد شد
رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان این که مسؤولیت پاسخگویی به نیازهای جامعه بر عهده طلاب است، خاطرنشان کرد: طلاب باید از سلسله مبانی و قواعدی که در دست دارند پاسخگوی نیازهای امت اسلامی باشند.


وی اضافه کرد: دومین قسمت از آموزش، آموختن غیر مستقیم است که گاهی از آموزش مستقیم تأثیر بیشتری دارد، اساتید افزون بر محتواهای علمی چیزهایی را به شاگردان خود منتقل می کنند که طلاب تا آخرین لحظه عمر خود با آنها مرتبط هستند.

 

در انتخاب استاد و در اجازه دادن تدریس باید توجهات لازم صورت گیرد
آیت الله یزدی با بیان این که رفتار، منش، گفتار و کردار اساتید تأثیر گذار بر شاگردان است، گفت: اگر استادی نسبت به مسائل پیرامون خود در کشور و جهان اسلام بی تفاوت باشد شاگرد او نیز چنین خواهد شد و کار به جایی می رسد که وقتی به شخص روحانی گفته می شود گوشه ای از حکومت را به دست بگیر یا در جایی دیگر مسؤولیت بگیر او در جواب می گوید من توان این کار را ندارم؛ آیا چنین حالتی درست است.


وی افزود: شاگردان از روحیه و منش اساتید تأثیر مستقیم می گیرند، گاهی کار به جایی می رسد که شخص روحانی نسبت به زندگی و فرزندان خود نیز بی تفاوت بوده و کاری به کار آنها ندارد، این گونه می شود که فرزندان یک روحانی برجسته و عالی مقام، لغزش پیدا می کنند.


رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که مجمع عمومی باید در انتخاب استاد، در اجازه دادن تدریس، متن برای تدریس و محل تدریس توجه لازم را داشته باشد، اظهار داشت: این موضوع مسأله ای است که در عمق روح طلبه تأثیر می گذارد.


وی ادامه داد: حتی کیفیت نشست و برخاست و لباس پوشیدن اساتید در طلاب اثر دارد چه برسد به کیفیت اخلاق و رفتار و گفتار اساتید که بسیار تأثیر گذار است، کلمات و الفاظی که اساتید به کار می گیرند در زندگی شاگردان نقش مستقیم دارد.

 

تعطیلی حوزه به معنای بی ارزش حساب کردن وقت و به بطالت گذراندن آن نیست

رییس مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ایام تعطیلی حوزه علمیه ابراز داشت: تعطیلی به معنای بی ارزش حساب کردن وقت و به بطالت گذراندن آن نیست، در ایام تعطیلی باید برای وقت ارزش قائل شد؛ اگر نمی توانیم تدریس کنیم می توان از این فرصت برای کارهای پژوهشی استفاده کرد.


وی عنوان کرد: طلاب در ایام تعطیلی باید در میان مردم باشند و از آنها فاصله نگیرند، مردم را نباید کنار زد؛ اگر با مردم هستیم باید آنان را به خداوند متعال نزدیک کنیم، خداوند همیشه به بندگان خود نزدیک است، این انسان ها هستند که خود را از خداوند دور می کنند.

 

امت اسلامی باید در برابر دشمن اسلام متحد شود
آیت الله یزدی خاطرنشان کرد: همانگونه که رحمت الهی برای مردم بیان می شود انذار خداوند را نیز باید برای آنان تبیین کرد، مسائل و معارف دینی باید به تناسب نیاز مطرح شود؛ باید با زبان مردم سخن گفت و نیازهای آنان را تأمین کرد.


وی اضافه کرد: مسائل اختلافی باید کمتر بیان شده یا بیان نشود، در تبلیغ دین باید بر وحدت اسلامی تکیه کرد؛ وحدت امت اسلامی به معنای یکی شدن مذاهب نیست، زمانی که گفته می شود وحدت امت اسلامی یعنی باید در برابر دشمنان اسلام که هیچ یک از مذاهب شیعه و سنی را قبول ندارد ایستادگی کرد.


رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که وحدت به معنای پذیرفتن مذهب دیگر نیست، گفت: امت اسلامی باید در برابر دشمن اسلام متحد شود، این یکی شدن به معنای تکیه بر مشترکات است؛ در ایام تبلیغ و تعطیل باید اتحاد امت اسلامی را دنبال، انقلاب را حمایت و خطوط اصلی را حفظ و رهبر معظم انقلاب و نظام را حمایت کنیم./1323/پ201/ج

ارسال نظرات