۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۲۶۴۸۶۹

سردبیر رأی الیوم از دعوت آمریکا از انصارالله برای مذاکره به معنای شکست عربستان یاد کرد

خبرگزاری رسا ـ سردبیر رأی الیوم تأکید کرد که صرف‌نظر از محتوای مذاکرات آمریکا با انصارالله در عُمان، نفس درخواست آمریکا از انصارالله، پیروزی دیپلماتیک بزرگ برای انصارالله و شکست عملیات نظامی عربستان است.
عبدالباري عطوان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، راجح بادی سخنگوی دولت مستعفی یمن در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه در «ریاض»، گفت که مذاکرات میان انصارالله و هیأت آمریکایی در مسقط پایتخت عمان بنا به درخواست طرف آمریکایی صورت گرفته است؛ به طوری که آمریکایی‌ها برای سفر هیأت انصارالله به پایتخت عمان، به صنعاء هواپیما فرستاده‌ است.

 

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم و نویسنده مشهور عربی، در این باره اعتقاد دارد که انصارالله با درخواست آمریکایی‌ها از آن‌ها برای مذاکره، پیروزی دیپلماتیک بزرگی به دست آورده‌اند.

 

بنا به نوشته وی، سوای اینکه چه نتایجی از این مذاکرات حاصل خواهد شد، نفس دعوت آمریکا از انصارالله برای گفت‌و‌گو، نشان از شکست عملیات نظامی عربستان دارد.

 

سردبیر رأی الیوم این سؤال را مطرح می‌کند که چرا واشنگتن از انصارالله برای برای گفت‌و‌گو دعوت کرده است و به دنبال چیست؟

 

بنا به نوشته عطوان، آمریکا به دو دلیل اصلی ناچار به باز کردن باب گفت‌و‌گو با انصارالله شده است:

 

1- جست‌و‌جو برای پیدا کردن راهی برای رسیدن به «توافق سیاسی» که امنیت را به یمن بازگرداند؛ پس از اینکه عملیات نظامی تا کنون هیچ نتیجه‌ای در برقراری صلح نداشته است.

 

2- آزادسازی 4 تن از شهروندان آمریکایی در بند انصارالله که سه تن از آن‌ها آمریکایی‌الاصل بوده و یک نفر از آن‌ها تابعیت یمنی- آمریکایی دارد.

 

عبدالباری عطوان ادامه می‌دهد: هنگامی که می‌گوییم آمریکا ناچار به باز کردن باب مذاکره با انصارالله شده است، به این معنی است که تمام راه‌های فشار سیاسی و نظامی را به همراه عربستان سعودی بر روی انصارالله و علی عبدالله صالح امتحان کرده و جوابی نگرفته است.

 

بلوکه اموال انصارالله و علی عبدالله صالح و پسرش و تحریم سفر آن‌ها از جمله این فشارهای سیاسی بود، اما از آن‌جایی که انصارلله هیچ پولی در بانک‌های خارجی نداشت، آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانستند که این تنبیه ها کارساز نخواهد بود، از سوی دیگر هم عبدالملک الحوثی تاکنون از صعده هم خارج نشده است چه برسد به سفر خارجی.

 

بنا به نوشته سردبیر رأی الیوم، اینکه نتیجه این گفت‌و‌گوها چه خواهد شد مهم نیست، مهم این است که انصارالله تسلیم شروط عربستان و « منصور هادی» نشد و سلاح خود را زمین نگذاشت و از شهرها عقب‌نشینی نکرد و حال با آمریکایی‌ها مذاکره می‌کند.

 

از سوی دیگر، انصارالله موضع برتری در این مذاکرات دارد، چرا که در میدان نبرد، دست بالا را دارد و بسیاری از شهرها را در اختیار دارد و حملات هواپیماهای سعودی زیانی به انصارالله و ارتش یمن وارد نساخته است و عمدتا این مردم عادی هستند که قربانی حملات عربستان می‌شوند.

 

حملات عربستان نیز در حالی است که یمنی‌ها به زندگی در شرایط سخت عادت دارند و حتی گزارش‌ها از انتقال موشک‌ها و سلاح‌ها به رمز با عربستان خبر می‌دهند و در روزهای گذشته بارها، حملات یمنی‌ها به دو استان «جازان» و «نجران» مخابره شده است.

 

عبدالباری عطوان در انتها می‌نویسد: مسلم است که انصارالله در مذاکرات از آمریکایی‌ها خواهند خواست تا آن‌ها را از لیست تروریستی خارج کنند و عربستان را برای دادن خسارت جنگ تحت فشار قرار دهند و در مقابل نیز هرگونه عقب‌نشینی از شهرها را رد خواهند کرد./980/ب102/د

ارسال نظرات