۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶
کد خبر: ۲۶۵۵۵۰
جهان اسلام در هفته‎ای که گذشت؛

ارتحال نماینده رهبر معظم انقلاب در عراق/ پاپ: کسی که اسرائیل را به رسمیت نشناسد یهودی‎ستیز است

خبرگزاری رسا ـ رحلت یکی از علمای عراق، تاکید بر افزایش حملات علیه داعش، برگزار جشن میلاد امام زمان در بسیاری از کشورهای جهان، بزرگداشت رحلت امام خمینی (ره) و افزایش بحران غذا در یمن از خبرهای مهم جهان اسلام در هفته گذشته است.
جهان اسلام

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جهان اسلام در هفته ای که گذشت دستخوش حوادث و رخدادهای مختلفی بود. شاید بتوان گفت که رحلت آیت الله محمد مهدی آصفی نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در عراق مهمترین رویداد جهان اسلام در هفته گذشته بود.

 

در این گزارش به بررسی خلاصه مهمترین رویدادهای جهان اسلام در هفته ای که گذشت می پردازیم.

 

عراق؛ در فقدان آیت الله آصفی باید خون گریست

 

آیت الله محمد مهدی آصفی نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در عراق صبح روز پنج شنبه14خرداد در سن 76 سالگی در حالی که از بیماری سرطان کبد رنج می‎برد، دارفانی را وداع گفت.

 

علما و سیاستمداران جهان اسلام طی پیام‎های جداگانه‎ای ارتحال آیت الله آصفی را تسلیت گفتند.

 

پیکر این مرحوم پس از نماز جمعه 15خرداد در شهر مقدس قم تشییع و سپس بنا به وصیت وی در نجف اشرف به خاک سپرده خواهد شد.

 

همایش بین‌المللی «امام خمینی؛ راه امت و عظمت تاریخ» با حضور بیش از 2 هزار تن از اساتید حوزه، علما و اندیشمندان شیعه و سنی از کشورهای مختلف دوشنبه گذشته در نجف اشرف برگزار شد.

 

حجت الاسلام سید عمارحکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)، امام خامنه‎ای را بهترین جانشین برای امام راحل خواند.

شیخ خالد عبدالوهاب الملارییس مجمع علمای اهل تسنن عراق در صفحه شخصی خود در یکی از پایگاه های اجتماعی بر لزوم مبارزه با تروریست های داعش تأکید کرد و همچنین جنگ با تروریست‎های داعش را واجب شرعی دانست.

 

آیت الله عفیف نابلسی، رییس تجمع علمای جبل عامل لبنان که هفته گذشته به عراق سفر کرده بود از خط مقدم نبرد بسیج مردمی عراق با داعش بازدید کرد.

 

آیت الله سید محمد سعید حکیم از مراجع تقلید نجف اشرف در دیدار کانسوکه ناگائوکا کاردار سفارت ژاپن در عراق با انتقاد از بی توجهی کشورهای بزرگ جهان نسبت به خطر تروریسم، نتایج این بی تفاوتی را فاجعه وار و همگانی توصیف کرد.

 

حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق دوشنبه گذشته در دیدار استوارت جونز سفیر آمریکا در بغداد، از عملکرد ائتلاف بین المللی در مبارزه با داعش انتقاد و تاکید کرد: این ائتلاف به جدیت در حمایت از عراق در برابر گروه تروریستی داعش باید بپردازد و آمریکا و سایر کشورها نیز باید تلاش بیشتری برای ریشه کن شدن منبع داعش انجام دهند.

 

حجت الاسلام شیخ قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش اهل الحق عراق، در همایشی که تحت عنوان «جهاد دفاع از دین و ملت» به مناسبت اولین سالروز فتوای جهاد کفایی برای مبارزه با داعش در نجف اشرف عراق، خواستار حمایت‎حوزه‎های علمیه از فتوای جهاد شد.

 

مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز از گسترش رسم جاهلی تعویض زنان به جای دیه در میان برخی گروه‎های عشایری عراق ابراز نگرانی کرد.

 

حجت الاسلام سید احمد صافی نماینده حضرت آیت الله سیستانی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر مقدس کربلا که در حرم مطهر امام حسین(ع) برگزار شد، با انتقاد شدید از درگیری مسلحانه میان عشایر عراقی، بر لزوم استفاده از طلاب علوم دینی جهت حل مشکلات میان آنها عشایر تأکید کرد و گفت: واگذار کردن بانوان به عنوان دیه عشایری اقدام بسیار زشت و ناپسندی است که با اخلاق و شرع مغایرت دارد. هیچ کس به هیچ وجه حق ندارد دختران را به اجبار به عقد دیگران درآورد.

 

مجمع فقهی تبلیغ و افتای کبارالعلمای عراق دوشنبه گذشته در پیامی از حیدر العبادی، نخست وزیر این کشور خواست که نسبت به انتخاب رییس جدید اوقاف سنی اهمال نکرده و بدون توجه به فشارهای سیاسی به انتخاب رییس آن بپردازد.

 

سوریه و فلسطین؛ رژیم اشغالگر صهونیستی توان مقابله با موشک‎های حزب الله لبنان را ندارد

 

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران روز سه‌شنبه در دیدار با محمد جهاد اللحام، رییس مجلس سوریه با تجلیل از ایستادگی و مقاومت دولت و ملت سوریه، بار دیگر تاکید کرد که دولت و ملت ایران تا پایان راه در کنار سوریه می‌ماند.

 

ایهود باراک، رییس جنگ سابق رژیم صهیونیستی طی سخنانی در دانشگاه تل‌آویو اذعان کرد که این رژیم آمادگی مقابله با 100 هزار موشک حزب‌الله را ندارد.

 

پاپ فرانسیس در اظهاراتی که به صورت مکتوب برای هنریک سایمرمان، روزنامه‌نگار پرتغالی اسرائیلی، فرستاد، تصریح کرد که هر کسی مردم یهودی و دولت اسرائیل - و حق موجودیت آنها - را به رسمیت نشناسد، گناهکار به یهودی‌ستیزی است.

 

لبنان؛ وهابیت نماینده اسلام آمریکایی است

 

مراسم بزرگداشت مقام حضرت آیت‌الله محمد تقی بهجت به همت مقاومت اسلامی در لبنان برگزار شد و سید حسن نصرالله در آن سخنرانی کرد.

 

سید حسن نصر الله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، همچنین در مراسمی وابسته به موسسه «کشافة المهدی»، تهدیدات رژیم صهیونیستی را بخشی از جنگ روانی این رژیم علیه مقاومت خواند و گفت: داعش همان القاعده در عراق است و القاعده را همه می‌دانند که عربستان، آمریکا و پاکستان ایجاد کردند.

 

وی خطاب به رژیم صهیونیستی تصریح کرد: شما مشخص کردید که ارتش فراری و شکست خورده هستید و به این خاطر مانور ارتش رژیم صهیونیستی به نام «نقطه تحول 8» را درون سرزمین اشغالی برگزار کردید، چرا که مقاومت همه مناطقی را که رزمایش در آن بوده، در بر گرفته است.

 

حجت الاسلام و المسلمین علی الکورانی، یکی از علمای لبنان در گفت وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) با انقلاب اصیل اسلامی توانست منطقه و جهان را تغییر دهد، گفت: امام راحل در حالی نسبت به اسلام آمریکایی هشدار می داد که هم اکنون وهابیت نماینده این اسلام دروغین است؛ اسلامی که با سلاح همراه بوده و کاملا تحت نظر آمریکا قرار دارد.

 

شیخ ماهر عبدالرزاق، رییس جنبش الاصلاح و الوحده لبنان در گفت و گو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا با تشبیه تسلیحات عربستان به شمشیرهای قریش در برابر پیامبر اسلام (ص)، خواستار توجه منابر جهان اسلام به استراتژی وحدت طلبانه امام خمینی (ره) شد.

 

شیخ ناصر الجبری از علمای اهل تسنن لبنان در گفت و گو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، استکبار ستیزی و حمایت از مستضعفان را کلیدواژه هایی قرآنی امام خمینی (ره) خواند.

 

حجت الاسلام سید هاشم صفی الدین، رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان به شدت از مواضع رهبران جریان 14 مارس انتقاد و آنان را هم دست گروه تروریستی جبهه النصره علیه مقاومت اسلامی دانست.

 

شیخ ماهر عبدالرزاق، رییس جنبش الاصلاح و الوحده لبنان در مراسمی که از سوی این جنبش در هفته پیروزی مقاومت اسلامی در عکار برگزار شد، مرحله کنونی را مرحله ای خطرناک و دشوار برای جهان اسلام توصیف و نسبت به بازگشت عرب‌ها به تاریخ خونین قبل از اسلام هشدار داد.

 

بحرین؛ مردم بحرین در برابر جنایت‎های آل‎خلیفه ساکت نمی‎مانند

 

آیت الله شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین، طی بیانیه اقدام های دستگاه قضایی و رژیم حاکم بر بحرین علیه حجت الاسلام شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی را ظالمانه خواند و بر ساکت نماندن مردم این کشور در قبال ظلم تاکید کرد.

 

دادگاه آل‎خلیفه در راستای جنایت‎های ضد انسانی خود در بحرین بار دیگر یک بانوی فعال حقوق بشر را به اتهام ورود به منطقه‎ای ممنوع در زندان مرکزی جو در شهر منامه و اهانت به یک پلیس به 9ماه زندان محکوم کرد.

 

جوانان شهر النویدرات بحرین پس از یورش جریان‎های تروریستی به مساجد شیعیان عربستان امروز طی بیانیه‎ای به فراخوان جمیعت الوفای اسلامی و ائتلاف جوانان 14 فوریه این کشور برای تشکیل کمیته‎های مردمی جهت حمایت از مساجد، حسینیه، مراکز دینی و مذهبی اعلام آمادگی کرد.

 

عبدالله سالم المناعی، خطیب جمعه وهابی مسجد الخالد در منامه پایتخت بحرین با اشاره به حمله تروریستی روز گذشته به مسجد امام حسین(ع) در شهر دمام عربستان مدعی شد که اعضای داعش با پشتیبانی و برنامه ریزی ایرانیان با انجام چنین جنایت‎های بدون شک درپی متزلزل ساختن امنیت کشورهای عربی و قیام علیه آل خلیفه هستند و مانند خوارج بر حاکمان خود قیام کردند.

 

حجت الاسلام عبدالله ابراهیم صالح، معاون دبیرکل جمعیت العمل اسلامی بحرین، در گفت‌و گو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، ضمن تسلیت به مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) بر مبارزه با ظالمان جهان تاکید کرد و آل‎سعود را خادم رژیم اشغالگر صهیونیست خواند.

 

یمن و مصر؛ مردم یمن به بحران غذایی دچار هستند

 

برنامه جهانی غذای سازمان ملل اعلام کرد که برای ادامه عملیات کمک رسانی به بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر از آوارگان و آسیب دیدگان یمنی، ماهانه به 43 میلیون دلار کمک مالی نیاز است.

 

اسماعیل ولد شیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن در سفر دوم خود به این کشور خواستار پایان جنگ تا قبل از فرا رسیدن ماه رمضان شد و اعلام کرد که عربستان سعودی در تجاوز خود به یمن از تسلیحات ممنوعه و بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده است.


 
کمیسیون حقوق‌بشر سازمان ملل هشدار داد عربستان سعودی و کشورهای شرکت کننده در جنگ یمن باید بدانند استفاده از بمب‎های خوشه ای حیات غیرنظامیان را با خطر مواجه می سازد.



دستگاه قضایی مصر صدور حکم نهایی درباره
محمد مرسی، رییس جمهوری برکنار شده آن کشور را به 26 خرداد موکول کرد.

 

عربستان؛ آل‎سعود در انفجار نمازگزاران شیعه شهر دمام دست داشته است

 

در حالی که ورودی مسجد امام حسین(ع) در دمام عربستان ظهر روز گذشته شاهد انفجار تروریستی بود، بیش از 3 هزار تن از شیعیان در نماز مغرب و عشای این مسجد حضور یافتند.

 

فعال عربستانی شبکه های اجتماعی معروف به «مجتهد» بر همدستی عناصر امنیتی سعودی با تروریست‎های انفجار شهر دمام تاکید کرد.

 

سازمان دیده بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‎ای اعلام کرد که حکومت عربستان، در پنج ماهه نخست سال جاری میلادی، 90 نفر را به اعدام محکوم و حکم آن ها را اجرا کرد، این در حالی است که این تعداد، در تمام مدت سال 2014، مشتمل بر 88 مورد اعدام بود.

 

اروپا و امریکا؛ جشن میلاد منجی در مراکز اسلامی اروپا

 

حجت الاسلام والمسلمین دکترمحمدعلی شمالی رییس مرکز اسلامی لندن در گفت‎وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، دلیل عمده انحراف و گرایش جوانان غربی به گروه های تکفیری آموزش ناکافی و غلط اسلام ناب محمدی خواند.

 

آخرین نظرسنجی صورت گرفته از سوی موسسه پادشاه بودوئِن بلژیک نشان می دهد که اتباع مغربی و تُرک تبار بلژیک از 2 مشکل بزرگ بیکاری و نژادپرستی رنج می برند.

 

جشن میلاد فرخنده منجی عالم بشریت و گسترنده عدالت جهانی، حضرت ولی عصر (عج) در مادرید پایتخت اسپانیا، مرکز اسلامی «امام علی(ع)» وین، پایتخت اتریش، مرکز اسلامی انگلیس در لندن و بسیاری از کشورهای اروپایی برگزار شد.

 

ساتپایف کارشناس مسائل سیاسی از کشور قزاقستان، در نهمین همایش امام خمینی (ره) و سیاست خارجی، تحت عنوان «امام راحل و نفی خشونت و افراطی‌گری» که در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، ایران را رهبر جهان اسلام دانست.

 

محفل انس با قران با مشارکت دارالقرآن الکریم وابسته به مؤسسه فرهنگی «الکوثر» شهر لاهه هلند برگزار شد.

 

خانم سوزی لاتام به همراه خانم لیندا بریسکمن از فعالان امور حقوق بشری، وبسایت را در راستای مبارزه با اسلام ستیزی در استرالیا (www.voicesagainstbigotry.org) را راه اندازی کردند. 

 

خاخام دیوید ولدمان، از یهودیان سرشناس آمریکا با شرکت در راهپیمایی سالانه یهودیان در شهر نیویورک آمریکا تاکید کرد که رژیم صهیونیستی لکه ننگی برای یهودیت است و نماینده یهودیان به شمار نمی رود.

 

کشور دانمارک به منظور توسعه صادرات گوشت حلال، در تلاش برای بررسی استانداردهای حلال کشورهای مختلف به منظور افزایش صادرات به این کشورها است./994/ز401/ک

ارسال نظرات