۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۶
کد خبر: ۲۶۵۵۶۵
حجت الاسلام و المسلمین اعرافی:

پیام مقام معظم رهبری نشان‎دهنده عظمت آیت الله آصفی بود

خبرگزاری رسا ـ رییس جامعه المصطفی العالمیه در تبیین شخصیت اخلاقی و علمی نماینده فقید رهبر معظم انقلاب اسلامی در عراق، تأکید کرد که آیت الله آصفی از شخصیت‎های کم نظیر حوزه به شمار می‎رفت.
مراسم بزرگداشت آيت الله آصفي در مسجد اعظم قم

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا اعرافی امام جمعه قم و رییس جامعه المصطفی العالمیه در مراسم بزرگداشت ارتحال آیت الله محمد مهدی آصفی نماینده رهبری در نجف اشرف که امشب در مسجد اعظم برگزار شد، از این عالم فقید به عنوان الگوی حوزه های علمیه یاد کرد و گفت: حضور پرشور مراجع تقلید و علما در مراسم تشییع و صدور پیام از سوی آنان به ویژه پیام رهبر معظم انقلاب گویای عظمت این عالم فقید است.

 

وی آیت الله آصفی را برخواسته از حوزه علمیه توصیف کرد و افزود: حوزه علمیه در طول تاریخ چهره های بزرگی را تقدیم کرده است. آیت الله آصفی علاقه ویژه ای به حوزه داشت و اگر به کتاب های ایشان مراجعه کنید مشاهده خواهید کرد که بخشی از 300 کتاب و تألیف درباره حوزه است. این عالم فقید از 24 سالگی به موضوع شناخت حوزه و تاریخ و ادوار و مراحل و شخصیت های حوزه علاقه مند بود.

 

امام جمعه قم به بررسی ویژگی های حوزه پرداخت و تصریح کرد: عمق حوزه و ژرفای علوم اسلامی، دامنه و شمول علوم و معارف حوزه، تسلسل تاریخی، روند تکاملی و نهضت آفرین بودن از ویژگی های حوزه علمیه به شمار می آید.

 

رشته تاریخی حوزه از غیبت صغری تاکنون قطع نشده است

 

وی ادامه داد: حوزه علمیه با وجود اینکه از شهری به شهر دیگر منتقل شده اما رشته تاریخی آن از زمان غیبت صغری تاکنون قطع نشده است. مراجع و فقهای کنونی در سلسله شاگردی به ائمه اطهار(ع) می رسند.

 

رییس جامعه المصطفی تأکید کرد: ده ها انقلاب و نهضت و جریان علمی و فرهنگی و سیاسی از دل حوزه علمیه شیعه برآمده و حوزه ها تمدن ساز و جریان ساز علمی و فکری و فرهنگی و سیاسی بوده اند. حوزه ها هیچگاه در برابر ظلم ساکت نمانده و جهاد و مقاومت از خود به نمایش گذاشته اند.

 

حجت الاسلام و المسلمین اعرافی با اشاره به اینکه شخصیت هایی نظیر آیت الله آصفی بسیار کم هستند، گفت: پیام زیبا و جامع رهبری دنیایی از معنا و درس دارد. بنده چند سال پیش در سفر حج با این عالم فقید هم اتاق بودم و خاطره و اخلاق خوب و الهی و انس با خداوند وی را هیچگاه از یاد نخواهم برد.

 

امام جمعه قم افزود: آیت الله آصفی فقیه و مجتهدی امین و معتقد به اصول اجتهاد، نوپرداز، اهل زمان و برداشت کننده زنده از آیات و روایات بود. رویکرد قرآنی ممتازی داشت و ده ها اثر قرآنی به یادگار گذاشت، نگاه تاریخی به مسائل دین و علوم و معارف داشت و کاملا اجتماعی بود و برای زمانش می نوشت.

 

آیت الله آصفی نگاه بین المللی داشت

 

وی از سیاسی و انقلابی بودن به عنوان یکی دیگر از خصوصیت های آیت الله آصفی یاد کرد و خاطر نشان ساخت: متاسفانه کسانی تلاش می کنند تا روحیه سیاسی و انقلابی را از حوزه بگیرند که غلط فاحشی است. آیت الله آصفی از دوران جوانی به خوبی با حکومت ها آگاهی داشت، همراه انقلاب و امام بود، نظریه ولایت فقیه را تدوین کرد و در این راه ادامه داد تا در آخرین فعالیتش به عنوان نماینده رهبری در نجف به فعالیت بپردازد.

 

حجت الاسلام و المسلمین اعرافی، نگاه بین المللی را از مهمترین ویژگی های این عالم فقید دانست و تصریح کرد: حوزه باید از آیت الله آصفی درس بگیرد. وی درد امت اسلام را داشت، مواضع وی در قبال جهان اسلام به ویژه یمن و بحرین و عراق چشمگیر بود، در مساله تقریب مذاهب اسلامی صاحب نظر بود و تلاش های فراوانی انجام داد و اقدامات بسیار خوبی برای شناساندن جریان های انحرافی غرب به نمایش گذاشت.

 

رییس جامعه المصطفی العالمیه بیان داشت: آیت الله آصفی حتی در روزهای آخر عمرش نیز در مناطق جنگ علیه داعش حضور یافته و برای مجاهدان سخنرانی می کرد، در حالی که از سرطان رنج می برد همچنان به کار و فعالیت ادامه داد، مدافع اهل بیت(ع) بود، در بیش از 40 کشور جهان برای تبیلغ حضور یافت و 7 سال در کویت نیز رهبری شیعیان را برعهده داشت.

 

وی به ویژگی های اخلاقی نماینده فقید رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: اهل عمل، پایبند به ضوابط و مستحبات، مهربانی، تواضع مثاب زدنی، حسن خلق، زهد بی نظیر، شخصیتی انقلابی و بی اعتنا به نام و نشان های دنیوی از مهمترین ویژگی های ایشان به شمار می رفت./980/ب201/د

ارسال نظرات