۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۲۶۵۶۰۷
حجت الاسلام ذوالنور تأکید کرد؛

جامعه نیازمند پیروی از قاعده تقلید و اجتهاد

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه(س) بابیان این‌که انسان نمی‌تواند بدون تقلید و اجتهاد بنا بر اصل احتیاط و نظر شخصی خود عمل کند، گفت: آموزش احکام شرعی به دیگران از مهم‌ترین تکالیف یک مسلمان است.
حجت الاسلام ذوالنوري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه(س) ظهر امروز در خطبه‌های میان نماز ظهر و عصر در حرم حضرت معصومه(س) بابیان این‌که انسان نمی‌تواند بدون تقلید و اجتهاد بنا بر اصل احتیاط و نظر شخصی خود عمل کند، گفت: آموزش احکام شرعی به دیگران از مهم‌ترین تکالیف یک مسلمان است.

 

وی افزود: هرکدام از ما در خانه یک رساله توضیح المسائل داریم که با رجوع به آن نیازهای شرعی خود را برطرف می‌کنیم و بر ما لازم است پس‌ازاین که احکام را آموختیم آن را به دیگران هم آموزش دهیم و اگر دیگران در قرائت نماز، وضو گرفتن و یا سایر اعمال مشکل‌دارند می‌توانیم به آنها مؤدبانه اشکالشان را گوشزد کنیم.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) بابیان این‌که انسان نمی‌تواند بنا بر نظر شخصی خود در مسائل مختلف و اصل احتیاط رفتار کند، افزود: به این دلیل انسان نمی‌تواند بنا بر اصل احتیاط عمل کند چون بعضی از احکام مربوط به حلال و حرام است و احتیاط در اینجا نمی‌تواند مرجع عمل باشد.

 

حجت‌الاسلام ذوالنور تصریح کرد: کسی که مجتهد است نیاز به تقلید از دیگران ندارد اما کسی که خود مجتهد نیست باید از مراجع تقلید کند و در احکامی که نمی‌داند از آنها جویا شود.

 

وی افزود: تنها یادگرفتن احکام شرعی کافی نیست بلکه هر وقت احکام را آموختیم باید آن را به دیگران آموزش دهیم چون علما می‌گویند آموزش احکام دین به جاهل بر هر مسلمانی که احکام را بلد است واجب بوده و فرد نمی‌تواند به بهانه‌های مختلف از آموزش احکام به دیگران خودداری کند زیرا خودداری کردن از این کار به معنای سرپیچی کردن از یک امر واجب است.

 

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه(س) بابیان این‌که هیچ‌کس در این دنیا نمی‌تواند از قاعده تقلید و اجتهاد مستثنا باشد، ادامه داد: انسان زمانی که به سن تکلیف می‌رسد از همان روز اول باید برای خود یک مرجع اعلم انتخاب کرده و بنا بر تقلید او عمل کند.

 

حجت‌الاسلام ذوالنور با اشاره به این‌که انسان باید از تمامی روش‌ها برای شناخت مرجع تقلید بهره گیرد و در این امر اساسی کوتاهی نکند، یادآور شد: انسانی که خود به درجه اجتهاد نرسیده و مرجع تقلید ندارد اعمالی که انجام می‌دهد دچار مشکل بوده و باید در پیشگاه خداوند متعال پاسخگو باشد./837/پ203/س

 

ارسال نظرات