۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۵
کد خبر: ۲۶۵۶۸۲
گزارشی از بزرگداشت مقام امام خمینی در نقاط مختلف جهان؛

اندیشه و شخصیت خمینی کبیر در اقصی نقاط جهان زنده و درخشنده است

خبرگزاری رسا ـ در این برنامه‌ها که به مرور و تحلیل ابعاد مختلف شخصیت امام راحل(ره) اختصاص داشت، میراث ارزشمند ایشان در حوزه اندیشه و سیره انقلابی و پیامبرگونه ایشان در راه رهایی ملت‌ها از چنگال طاغوت و استضعاف مورد توجه و بررسی و تحلیل قرا گرفت و بر عظمت و ارزش وصف ناپذیر حرکت مجاهدت آمیز آن پیر فرزانه تأکید شد.
امام خميني

به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا با فرارسیدن ایام بیست و ششمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) علاوه بر ایران اسلامی، نقاط مختلفی در سراسر جهان نیز شاهد برپایی مجالس یادبود و محافل بزرگداشت مقام و شخصیت آن رهبر یگانه و فرزانه بود.

 

در این برنامه‌ها که به مرور و تحلیل ابعاد مختلف شخصیت امام راحل(ره) اختصاص داشت، میراث ارزشمند ایشان در حوزه اندیشه و سیره انقلابی و پیامبرگونه ایشان در راه رهایی ملت‌ها از چنگال طاغوت و استضعاف مورد توجه و بررسی و تحلیل قرا گرفت و بر عظمت و ارزش وصف ناپذیر حرکت مجاهدت آمیز آن پیر فرزانه تأکید شد.

در ادامه، گزارش‌هایی از برگزاری این محافل و مجالس در نقاط مختلف جهان را از نظر می‌گذرانید.

 

رایزنی فرهنگی ایران آیین سالگرد ارتحال امام (ره) را در تاجیکستان برگزار کرد


رایزنی فرهنگی ایران در تاجیکستان، مراسم بیست‌وششمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) را با حضور عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، در شهر دوشنبه، برگزار کرد.

 

به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در تاجیکستان و با حضور رحمانی‌فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الله فغانی، سفیر و مهرداد پارسا، سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در تاجیکستان، شاعران، محققین و استادان برجسته تاجیک و ایرانیان مقیم تاجیکستان، مراسم سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در سالن اتفاق نویسندگان شهر دوشنبه، برگزار شد.

 

آرتیق قادر، مجری برنامه و هنرمند شناخته شده تاجیک، در ابتدای این مراسم شخصیت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را برای تاریخ معاصر منحصر به فرد دانست و گفت: ایران پس از انقلاب اسلامی به پیشرفت‌های دست پیدا کرده است که موجب افتخار نه‌تنها ایران؛ بلکه کل مسلمانان جهان است. وی همچنین عظمت امروز ایران را مدیون فداکاری امام (ره) و انقلاب اسلامی ایشان دانست.

 

در ادامه این برنامه رستم وهاب، شاعر سرشناس و دانشمند تاجیک به ایراد سخنرانی در خصوص شخصیت عرفانی امام (ره) پرداخت و معمار انقلاب اسلامی را از عرفای کم‌نظیر تاریخ دانست که توانسته است ویژگی‌های بسیار زیاد شخصیت دینی، اجتماعی، فرهنگی، عرفانی و سیاسی را جمع کند.
وی در بخشی از سخنرانی خود بیان کرد: امام (ره) شخصیتی عارف و شاعر است و با غزلیات و انواع شعرها، شناخت و تسلط کامل داشت که این چنین اشعار عرفانی زیبایی را در غالب غزل سروده است. اگر بیت «در میخانه گشایید به رویم شب و روز / که من از مسجد و از مدرسه بیزار شدم» امام (ره) را در چند قرن پیش می‌شنیدیم، شاید می‌گفتیم که شعری عاشقانه است؛ ولی با توجه به شرایط زمان اینچنین می‌نماید که این شعر توسط یک عارف بزرگ و یک انسان کامل سروده شده که عاشق خداوند است.

 

در ادامه دولت نذری، خواننده محبوب و مشهور تاجیکستان، یکی از غزلیات مشهور امام (ره) «من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم» را با آهنگ و نوای زیبای تاجیکی اجرا کرد.

 

فعالیت‌های امام(ره) برای رضای خدا بود

 

پس از آن عبدالرضا رحمانی‌فضلی که جهت شرکت در اجلاس وزاری کشورهای عضو شانگهای به تاجیکستان سفر کرده است، در این مراسم در سخنانی گفت: امام خمینی (ره) بر اسلامی که حکومت بر دل‌ها و عقل‌ها کرده و منافع مردم را جست‌وجو می‌کند، تأکید داشتند.

 

وی اسلام ایده‌آل امام خمینی (ره) را اسلامی مبتنی بر رحمانیت، صلح، بشردوستی و مقابل ظلم و ستم و سلطه اعلام کرد و گفت: امروز آثار اسلام‌های انحرافی و اسلام‌هایی که بر جهل و تعصب و فقر استوارند و توسط بیگانگان تغذیه می‌شوند را شاهدیم. اسلامی که فرقه‌های انحرافی امروزه به نام آن خشونت می‌ورزند، افراطی‌گری می‌کنند، انفجار ایجاد می‌کنند، زن‌ها و کودکان را می‌کشند و رعب و وحشت ایجاد می‌کنند، از جنس ارتجاعی و سکولار است.

 

وزیر کشور افزود: این اسلامی است که از طرف مجامع خاص حمایت می‌شود و ما اگر می‌خواهیم در دنیای شلوغ کنونی بر ناآرامی‌های به وجود آمده در منطقه پاسخ مناسب و راه مناسبی داشته باشیم، باید به اسلام عقلانیت، رحمانیت، منطبق با فطرت و به اسلامی که امام (ره) به ما معرفی کرد رجوع کنیم.

 

وی با بیان اینکه با برپایی اسلامی مبتنی بر دوستی، محبت، عشق و صفا، خلوص و راستی و یگانگی و یکپارچگی می‌توان نوید یک زندگی توأم با عدالت را برای همه به ارمغان آورد، گفت: همه ما موظفیم که این اسلام را گسترش بدهیم و از این اسلام دفاع کنیم؛ چراکه منطبق با فطرت و عقل مردم و برخاسته از توحید و وحدانیت است.

 

وی ادامه داد: وقتی در قالب اعتقادی و ارزش‌های دینی به شخصیت امام (ره) نگاه می‌کنیم، او را کاملاً یک بنده صالح خدا و یک مؤمن واقعی می‌بینیم. وقتی در بعد مبارزاتی به شخصیت ایشان نگاه می‌کنیم یک مبارز به تمام معنا، کسی که مقاومت، استقامت و شجاعت او توانست در مقابله با تمام قدرت‌هایی که در آن زمان به ایران به عنوان کانون و مرکز منافع خود توجه داشتند، بایستد و انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند را می‌بینیم.

 

رحمانی‌فضلی افزود: امام (ره) در ابتدا مبارزه و جهاد را از درون خود شروع کرده، نفس خود را تعالی بخشید تا بنده خالص و صالح خدا شد؛ پس از آن مردم با اعتماد و ایمان به او تبدیل به دست، زبان، فکر و راه ایشان شدند و در نتیجه امام (ره) در روح و جان مردم حلول پیدا کرد.

 

وی محور نهضت انقلاب اسلامی را توحید معرفی کرد و گفت: چون تمام کارهای امام (ره) برای رضای خدا بود، مردم به او اعتماد پیدا کردند، به راهش ایمان آوردند و از دیگر سو امام (ره) هم به مردم ایمان و اعتماد داشت و در نهایت انقلاب اسلامی پیروز شد و در طول زمان و در ابعاد مختلف با همه فشارها و تهدیدهایی که برای انقلاب ایجاد کردند به لطف خداوند این انقلاب به راه خودش ادامه داده و رهبر معظم انقلاب اسلامی که جانشین صالح امام خمینی (ره) است، به عنوان پیشوا و رهبر، مورد قبول همه قرار گرفت و همان علاقه و همان ارتباط و همان ایمان و همکاری که بین امام (ره) و مردم بود، الان بین رهبری و مردم هم هست و این از لطف خداوندی است.

 

تفاوت‌های انقلاب اسلامی ایران با دیگر انقلاب‌ها

 

سپس میرزا ملأ احمد، رییس انجمن دوستی تاجیکستان و ایران و معاون آکادمی علوم تاجیکستان که خود در زمان انقلاب در ایران حضور داشت، با حضور در جایگاه سخنرانی خاطرات خود را از آن زمان بیان کرد. وی گفت: در آن روزها که رژیم شاه با اسلحه مردم را به گلوله می‌بست، این رهنمودها بیداری مردم بود که به پیروی از امام خمینی (ره) وحدت یافتند و به پیروزی رسیدند.

 

وی افزود: این رهبری عظیم و مردمی چنان در دل مردم جا داشت و ساده زندگی می‌کرد که حتی در آن زمان که همه منتظر سقوط انقلاب بودند، بدون هیچ نگرانی و خودخواهی و با توکل به خدا در یک اتاق کوچک، انقلاب را هدایت می‌کرد، هم به عبادت می‌پرداخت و هم زندگی می‌کرد و این یکی از مهم‌ترین شاخص‌های این رهبر و سیاستمدار مردمی و مسلمان ایران است که خود باید سرلوحه کار دیگر سیاستمداران و رهبران قرار گیرد.

 

از بخش‌های دیگر این برنامه، ارائه مقاله محقق و تاریخ‌شناس برجسته تاجیکستان، سیف‌الله ملاجان، استاد دانشگاه ملی تاجیکستان بود. وی گفت: به اعتراف دوست و دشمن، نقش امام خمینی (ره) در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی انکارناپذیر است؛ زیرا هر انقلابی که در جهان رخ می‌دهد نیاز به یک شخصیت کاریزماتیک دارد.

 

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران از 5 منظر با سایر انقلاب‌های دیگر تفاوت دارند، گفت: امام خمینی (ره) زمانی پا به عرصه وجود گذاشت که هیچ یک از کشورهای اسلامی، استقلال کامل نداشتند و از مهم‌ترین نظریات او وحدت مسلمانان و وحدت شیعه و سنی بود و هیچ‌گاه از نابودی دیگر ادیان و اقلیت‌ها سخن

 

نگفت؛ مگر نابودی ظلم و حتی در وصیت‌نامه خود از امت واحد اسلامی و وحدت سخن گفت.


این محقق ادامه داد: بر خلاف انقلاب‌های دیگر که برپایه امتیاز برای گروه‌های خاص (مثل بلشویک‌ها امتیاز برای کارگران) بود، امام خمینی (ره) آزادی را مهم‌ترین عطیه الهی مخصوص همه مسلمانان و انسان‌های آزاده می‌دانست.

 

برگزاری همایش «بررسی تأثیر آرا و اندیشه‌های امام خمینی (ره)» در ارمنستان

 

به همت رایزنی فرهنگی ایران و با حضور شخصیت‌های ایرانی و ارمنی، همایش علمی «بررسی تأثیر آرا و اندیشه‌های امام خمینی (ره)» و آیین رونمایی از ترجمه ارمنی کتاب «زندگی به سبک روح‌الله (ره)» در آکادمی ملی علوم ارمنستان، برگزار شد.


به همت رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان و همکاری انستیتو شرق‌شناسی آکادمی ملی علوم این کشور، همایش علمی «بررسی تأثیر آرا و اندیشه‌های امام خمینی (ره)» همراه با آیین رونمایی از ترجمه ارمنی کتاب «زندگی به سبک روح‌الله (ره)» در تالار همایش‌های آکادمی ملی علوم ارمنستان در روز پنج‌شنبه چهاردهم خرداد، مصادف با بیست‌وششمین سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، برگزار شد.

 

این همایش با حضور حجت‌الاسلام قاضی‌عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و عضو هیأت علمی مؤسسه دارالحدیث، محمد رئیسی، سفیر و مجید مشکی، رایزن فرهنگی کشورمان، بارخوداریان، معاون آکادمی ملی علوم ارمنستان، روبن سافراستیان، رییس انستیتو شرق‌شناسی آکادمی ملی علوم ارمنستان، نرسس تروارطانیان، معاون وزیر فرهنگ ارمنستان، سرژیک سراپیونیان، معاون وزیر اسپیورک، اسقف آنوشاوان ژامکوچیان، نماینده کلیسای اچمیادزین و اسقف اعظم ارامنه و رییس دانشکده الهیات دانشگاه دولتی ایروان، گریگور آراکلیان و گریگور ملکونیان، رییس و مشاور اداره کشورهای همجوار وزارت امور خارجه ارمنستان، وارطان وسکانیان، رییس کرسی ایران‌شناسی دانشگاه دولتی ایروان و جمعی از نخبگان اندیشمندان، صاحب‌نظران، رؤسای مراکز علمی و دانشگاهی، اساتید و دانشجویان علاقمند به شخصیت سیاسی و معنوی حضرت امام (ره) و نظام جمهوری اسلامی ایران، برگزار شد.

 

سخنرانی حجت‌الاسلام قاضی‌عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، آغازگر اینهمایش بود. وی در موضوع اندیشه‌های معنوی، اجتماعی و سیاسی امام خمینی (ره) سخنان مبسوطی را در حضور اندیشمندان ارمنی ارائه داد. قاضی‌عسگر در بخشی از سخنان خود به آینده‌نگری حضرت امام (ره) اشاره و بیان کرد: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاسی آینده‌نگر بودند و صحنه‌هایی را در آینده تاریخ سیاسی جهان مشاهده می‌فرمود که سیاستمداران دنیا آن را دیرتر درک می‌کردند که از جمله می‌توان نامه امام به گورباچف و اعلام فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در آینده‌ای نزدیک را مثال زد.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در بخش دیگری از سخنان خود برخی از سجایای اخلاقی و اجتماعی امام (ره) همچون راستگویی در اوج سیاستمداری، استواری در عمل و کلام، دشمن‌شناسی، شرح صدر، انتقادپذیری، ساده‌زیستی و ... را برای حاضرین برشمرد و افزود: امام خمینی (ره) دشمن‌شناس‌ترین رهبران جهان بود که از روز اول، مهم‌ترین و اصلی‌ترین دشمن انقلاب اسلامی ایران را آمریکا و اسرائیل تشخیص داد. در سایه همین روحیه بود که امام (ره) همواره حامی دولت‌ها و ملت‌های غیرسلطه‌گر بود و برای آنان احترام ویژه‌ای قائل می‌شد.

 

وی با اعلام اینکه اندیشه‌ها و باورهای امام (ره) توانست با خلق انقلاب اسلامی ایران، موازنه سیاسی جهان را تغییر دهد، گفت: امام بزرگوار ما، انقلابی را بنیان نهاد که در آن جمهوریت و مردم‌سالاری در کنار اسلامیت و خداباوری توانست نظام نوین و بی‌بدیلی را به جهانیان معرفی کند.


قاضی‌عسگر در پایان سخنرانی خود در جمع ارامنه صاحب‌نظر و اندیشمند، ضمن بازگویی خاطرات فراموش نشدنی اولین دیدار خود با امام راحل (ره) در دوران جوانی خود، بر اخلاق‌مداری امام راحل (ره) صحه گذاشت.

 

در ادامه محمد رئیسی، سفیر ایران در ارمنستان با قدردانی از رایزنی فرهنگی کشورمان و آکادمی ملی علوم جمهوری ارمنستان بابت برگزاری این همایش، سخنرانی خود در موضوع حقوق دولت و مردم در اندیشه‌های حضرت امام (ره) را ارائه داد.

 

از دیگر سخنرانان این همایش سافراستیان، رئیس انستیتو شرق‌شناسی آکادمی ملی علوم ارمنستان، نازلی ناواساردیان، پژوهش‌گر ارشد انستیتو شرق‌شناسی آکادمی ملی علوم، رودیک یارالیان، استادیار کرسی ایران‌شناسی دانشگاه دولتی ایروان، مهر باغداساریان، پژوهش‌گر انستیتو شرق‌شناسی و گارنیک گئورگیان، استاد کرسی ایران‌شناسی دانشگاه دولتی ایروان بودند که مقالات علمی خود را با عناوین «ویژگی‌های اصول سیاسی ـ دینی امام خمینی (ره)»، «شیوه برخورد امام خمینی (ره) با مسأله کردها»، «اندیشه‌های امام خمینی (ره) پایه و اساس سیاست دوران نوین ایران» و «عرفان امام خمینی (ره)» قرائت کردند.


در پایان این همایش نیز پس از توضیحات مجید مشکی، رایزن فره
نگی کشورمان در ارمنستان درباره مطالب منتشر شده در ترجمه ارمنی کتاب «زندگی به سبک روح‌الله (ره)» با دعوت از حجت‌الاسلام قاضی‌عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، محمد رئیسی، سفیر کشورمان در ارمنستان و بارخوداریان، معاون آکادمی ملی علوم ارمنستان، از ترجمه ارمنی این کتاب رونمایی شد.


همچنین نمایش کلیپی با موضوع حضرت امام (ره) و برگزاری نمایشگاه عکس امام خمینی (ره) از بخش‌های جانبی این همایش علمی بود.


شبکه‌های خبری جمهوری ارمنستان از قبیل خبرگزاری آرمن پرس، رادیو عمومی ارمنستان، خبرگزاری هایلور و برخی دیگر از خبرگزاری‌ها با حضور در محل برگزاری همایش علمی «تأثیر آرا و اندیشه‌های امام خمینی (ره)» به انعکاس خبری آن در رسانه‌ای عمومی پرداختند.

 

بررسی ابعاد عرفانی شخصیت امام خمینی (ره) در نخجوان

 

نشست «بررسی ابعاد عرفانی، اخلاقی و تربیتی شخصیت امام خمینی (ره)»، با مشارکت علمی اساتید دانشگاه‌های ارومیه، تبریز و نخجوان تاجیکستان برگزار شد.


همزمان با فرارسیدن بیست‌وششمین سالروز ارتحال امام خمینی (ره)، نخستین نشست تخصصی «بررسی ابعاد عرفانی، اخلاقی و تربیتی شخصیت امام (ره)»، 14 خردادماه با مشارکت علمی اساتید دانشگاه‌های ارومیه، تبریز و نخجوان برگزار شد.


در این نشست که 14 خردادماه همزمان با فرارسیدن بیست‌وششمین سالروز ارتحال امام خمینی (ره) برگزار شد، منصور آیرم، سرکنسول ایران در جمهوری خودمختار نخجوان ضمن تشریح ویژگی‌های عرفانی، اخلاقی، تربیتی و ادبی امام خمینی (ره)، اظهار کرد: تکیه به اسلام، توجه به رأی و نظر مردم، دوراندیشی عمیق و آگاهانه سیاسی به مسائل جهان اسلام از جمله عوامل موفقیت امام (ره) است.


سپس، حسین آقازاده، وابسته فرهنگی ایران در نخجوان با اشاره به تمایزات و تفاوت‌های انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب‌های جهان، گفت: ویژگی‌های بی‌نظیر انقلاب اسلامی ریشه در افکار، باورها، منش و کردار امام (ره) دارد.


وی، افزود: این ویژگی‌ها نشأت گرفته از عرفان، اخلاق و تربیت اسلامی امام خمینی (ره) است و کمترین خشونت و خونریزی، مهم‌ترین خصیصه بارز انقلاب اسلامی در مقایسه با سایر دیگر انقلاب‌ها، برشمرده می‌شود که در سایه بینش و منش عارفانه امام (ره) تحقق یافت.


احمد فرشبافیان، استادیار گروه ادبیات و رییس مؤسسه آذربایجان‌شناسی دانشگاه تبریز ضمن ارائه مقاله خود تحت عنوان «جلوه‌ای از عرفان و ادب امام خمینی (ره)»، تأکید کرد: عرفان امام (ره) از نوع منحصر به شخصیت آن حضرت بعد از انبیا و ائمه معصومین (ع) است و آن عرفان اسلامی یا همان عرفان مثبت است.


ابوالفضل قولی اف، رییس دانشکده زبان و ادبیات آکادمی علوم جمهوری خودمختار نخجوان، امام خمینی (ره) را نه یک شخصیت ملّی بلکه یک شخصیت بزرگ دینی و سیاسی که برای دنیا شناخته شده است، توصیف کرد.


وی در ادامه، بیان کرد: امام خمینی (ره) علاوه‌بر ترویج تفکر دینی و انقلابی، روحیه وحدت و برادری را در میان مسلمانان زنده کرد و روابط دوستانه‌ای که در حال حاضر بین ایران و آذربایجان وجود دارد برگرفته از تفکرات رهبران بزرگی چون امام (ره) است.


بهمن نزهت، عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه مقاله‌ای با عنوان «بررسی مبانی آراء و اندیشه‌های عرفانی امام خمینی (ره)» با تأکید بر آثار ادبی و عرفانی ارائه کرد و در سخنان خود، آثار علمی و دیوان شعر این حکیم فرزانه را مشحون از مضامین، معانی و مفاهیم عمیق و دقیق عرفان اسلامی دانست که منعکس‌کننده تصویر والای عرفان شیعی است.


رئیس اداره وزارتخارجه نخجوان با اشاره به ویژگی‌های مردمی امام خمینی (ره)، گفت: این رهبر بزرگ تنها موجب تغییر نظام سیاسی در ایران نشد، بلکه طرز تفکر مسلمانان را تغییر داد و از جمله عوامل موفقیت ایشان ایجاد ارتباط صمیمانه و مستحکم بین مردم و حاکمیت بود.


وی در سخنان پایانی خود، خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) غلبه اعتقاد، ایدئولوژی و معنویت بر مادیات را به مردم جهان نشان داد و دنیا در جنگ تحمیلی علیه ایران به چشم خود دید که چگونه اعتقاد می‌تواند بر اسلحه پیروز شود.

 

رونمایی کتاب «امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی ایران» در قرقیزستان


کتاب «امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی ایران» تألیف «آرمش اف» در قرقیزستان رونمایی شد.


کتاب «امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی ایران» با حمایت رایزنی فرهنگی ایران در قرقیزستان چاپ و منتشر شده است.


این اثر فرهنگی در نشست «بررسی اندیشه‌های امام خمینی (ره) در توسعه اجتماعی و احیای تمدّن اسلامی» که با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان و انجمن دوستی قرقیزستان و ایران، 13 خردادماه در محل آکادمی ملی علوم قرقیزستان برگزار گردید، رونمایی شد.


عبدالرحمان اف، رییس دانشگاه آرابایف قرقیزستان انتشار این را برای جامعه قرقیزستان بسیار مفید خواند.


حسین اف، سفیر اسبق قرقیزستان در ایران با اشاره به کتاب «امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی ایران»، اظهار کرد: زبان ساده کتاب و تحلیل دقیق مؤلف از انقلاب اسلامی و رهبری امام خمینی (ره) موجب شده که این کتاب بتواند به عنوان یک منبع مؤثر در شناخت انقلاب اسلامی ایران در مراکز علمی و دانشگاهی مورد استفاده قرار گیرد.


بررسی اندیشه‌های امام (ره) در احیای تمدّن اسلامی در قرقیزستان

 

نشست «بررسی اندیشه‌های امام خمینی (ره) در توسعه اجتماعی و احیای تمدّن اسلامی» با مشارکت رایزنی فرهنگی ایران و انجمن دوستی قرقیزستان و ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست که 13 خردادماه در محل آکادمی ملی علوم قرقیزستان برگزار شد، ارکبایف، رییس آکادمی علوم با اشاره همکاری‌های مشترک دوکشور، گفت: ما امروز به تمدّن شگفت انگیز ایران می‌پردازیم. یونانیان علوم تربیتی را از ایرانیان فرا گرفتند، زیرا نقش ایران در تمدّن بشری غیر قابل انکار است.


وی در ادامه، بیان کرد: در قرن اخیر، اتفاق بزرگی رُخ داد و آن تلاش ایرانیان برای استقلال بود؛ ایرانیان نشان دادند که چگونه می‌شود در برابر قدرت‌های بزرگ ایستاد.


ارکبایف ضمن بیان رویکرد و ماهیت نظام انقلاب اسلامی ایران، افزود: امام خمینی (ره) مبتکر و رهبر نهضتی را به عهده داشت که خودباوری را به ایران هدیه کرد.


«پرداخت چی»، کاردار سفارت کشورمان در قرقیزستان، شخصیت علمی امام خمینی (ره) را به واسطه گستره و قلمرو مطالعاتی و پژوهشی، چند وجهی و دارای ابعاد متعددی دانست.


وی، ادامه داد: امام (ره)، سعی زیادی داشتند که عزت از دست
رفته را به مسلمانان برگردانند و این مهم جز با تفهیم جهان‌بینی عظیم اسلامی مقدور نبود؛ از دیدگاه ایشان، تمدّن، همان رشد و توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است.


کولوبایف، مدیرکل آفریقا و آسیای وزارت امورخارجه بیان کرد: 23 سال است که با جمهوری اسلامی ایران رابطه خوبی در تمام زمینه‌ها داریم. ایران در سیاست خارجی، در خاورمیانه و خاور نزدیک بازیگر جدی است و توانسته به خوبی پیشرفت کند.


وی با اشاره به تمدّن کهن ایران اسلامی، گفت: در رابطه با انقلاب اسلامی تاکنون آثار فراوانی تألیف شده است که مجموعاً گویای همت بلند ایرانیان و اراده ایرانیان برای تغییر است.


در بخشی دیگر از این نشست، علی کبریایی‌زاده، رایزن فرهنگی کشورمان به قلمروی احیاگری امام خمینی (ره) اشاره و تصریح کرد: منظور از احیاگری در اندیشه و تمدّن اسلامی، طرح مجدد تفکر دینی و فعال کردن ابعاد معنوی تمدّن اسلامی و منظور از ابعاد معنوی تمدّن اسلامی، صلح طلبی، کرامت انسانی، عدالت محوری، اخلاق‌مندی، خدامحوری و علم‌گرایی است.


وی، افزود: کار بزرگ امام خمینی (ره) احیای این وجوه معنوی تمدّن اسلامی از طریق استقرار انقلاب اسلامی و فهم تازه‌ای از دین بود که محصول سال‌ها تفکر ایشان در حوزه دیانت محسوب می‌شود.


رحیم جانف، رییس انجمن دوستی قرقیزستان و ایران با تأکید بر گرایش ایران به اسلام، گفت: امام (ره)، کسی بود که دین را درک کرد و توانست تمامی عرصه‌های اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و اقتصادی جامعه را با دین پیش برد.


حسین اف، سفیر اسبق قرقیزستان در ایران با اشاره به کتاب «امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی ایران»، اظهار کرد: زبان ساده کتاب و تحلیل دقیق مؤلف از انقلاب اسلامی و رهبری امام خمینی (ره) موجب شده که این کتاب بتواند به عنوان یک منبع مؤثر در شناخت انقلاب اسلامی ایران در مراکز علمی و دانشگاهی مورد استفاده قرار گیرد.


عبدالرحمان اف، رییس دانشگاه آرابایف قرقیزستان به آمار و ارقام دانشجویان ایرانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: یکی از ثمرات نهضت امام خمینی (ره)، پیشرفت علم و تکنولوژی در ایران است.


وی انتشار کتاب «امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی ایران» را برای جامعه قرقیزستان مفید خواند و افزود: هم‌اکنون، ایران یکی از کشورهای قدرتمند در عرصه علم و فناوری است.


بدل بایف، تاریخ‌شناس ضمن قدردانی از رایزنی فرهنگی ایران به منظور برگزاری این میزگرد و کمک به تألیف کتاب فوق‌الذکر، افزود: احیای تمدّن اسلامی به واسطه انقلاب اسلامی ایران میسر شده استن زیرا امام خمینی (ره) ارزش‌های اسلامی را درک می‌کرد؛ در واقع انقلاب اسلامی ایران براساس احکام اسلامی شکل گرفت.


در این نشست تخصصی که جمعی از رؤسای مراکز علمی و دانشگاهی، اساتید، پژوهشگران و خبرنگاران مطبوعاتی و تلویزیونی قرقیزستان حضور داشتند، کتاب «امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی ایران» تألیف «آرمش اف» رونمایی شد.


این اثر فرهنگی با حمایت رایزنی فرهنگی ایران در قرقیزستان چاپ و منتشر شد که در پایان مراسم، یک نسخه از این کتاب به شرکت‌کنندگان اهداء شد.

 

امام خمینی (ره) به حیات مردم نورانیت بخشید


فرزانه خجندی، شاعر خلقی تاجیکستان در نشست تخصصی «آشنایی با اندیشه‌های امام خمینی (ره)» که به همت وابستگی فرهنگی ایران در خجند تاجیکستان برگزار شد، گفت: امام خمینی (ره) به حیات مردم نورانیت بخشید.

نشست تخصصی «آشنایی با اندیشه‌های امام خمینی (ره)» به همت وابستگی فرهنگی ایران در خجند تاجیکستان، با حضور شخصیت‌های سیاسی، اندیشمندان، اصحاب رسانه، اساتید، دانشجویان و دوستداران امام خمینی (ره) در دروز سیزدهم خرداد، همزمان با بیست‌وششمین سالگرد ارتحال امام راحل (ره) در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی ولایت سغد (تاش خواجه اثیری) برگزار شد.


در ابتدای این نشست، اعظم خجسته، شاعر و روزنامه‌نگار ارشد مجله علمی «پیام سغد» با موضوع «نقش امام خمینی (ره) در بیداری جامعه اسلامی» سخنرانی کرد. وی در سخنان خود تأکید کرد: امام خمینی (ره) با مجاهدت بی‌نظیر خود، نه تنها توانست ملت ایران را از ورطه استبداد و استکبار نجات دهد؛ بلکه جهان اسلام را بیدار کرد و به ملت‌های اسلامی برای به دست گرفتن سرنوشتشان الهام بخشید.


وی با اشاره به جایگاه امام خمینی (ره) در بنیاد انقلاب اسلامی، اظهار کرد: سخن گفتن درباره شخصیت امام خمینی (ره) کار ساده‌ای نیست؛ اما اشاره به برخی از ابعاد انقلاب اسلامی، جنبه‌های مختلف شخصیت ایشان را به نمایش می‌گذارد. فراگیر شدن انقلاب اسلامی ایران که حتی کشورهای غیراسلامی را تحت تأثیر قرار داد در قدم نخست جایگاه معنوی و الهی ایشان را به نمایش گذاشت.


خجسته افزود: نهضت امام خمینی (ره) بر این اندیشه استوار بود که هر کاری که برای خداست؛ هیچ مشکلی جلوی آن را نخواهد گرفت. همین امر امام (ره) را وادار می‌کرد تا برای نیرومندی و تقویت جهان اسلام صرف‌نظر از مشکلات تلاش کند. ایشان عزت و عظمت مسلمانان را در گرو مبارزه با ظلم، استبداد و استکبار می‌دانست.


این روزنامه‌نگار تاجیک با اشاره عوامل پیروزی انقلاب اسلامی ایران افزود: آنچه انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند، آگاهی بنیانگذار آن از سیاست بین‌الملل بود؛ یعنی امام خمینی (ره) به موازات آنکه شخصیتی عرفانی و فلسفی و دارنده اخلاق آموزنده و سازنده دینی بود، سیاستمداری کم‌نظیر نیز بود که توانست کشتی انقلاب را به دور از موج‌های خطرناک و نابودگر به ساحل مراد هدایت کند.


در ادامه سبحان اعظم‌زاد، مدیر کرسی ادبیات معاصر دانشگاه دولتی خجند، در خصوص «جایگاه امام خمینی (ره) و تأثیر ایشان بر ادبیات» در سخنانی اظهار کرد: امام خمینی (ره) علاوه بر اینکه رهبری مذهبی و سیاسی بودند، شاعر و عارفی توانا نیز بودند. ایشان با استفاده از دانش بسیار عمیقی در زمینه‌های مختلف به سرایش اشعار ناب و دلپزیر در کمال هنر سخنوری همت گماشته‌اند که از دیدگاه مختلف شعرشناسی قابل ملاحظه است. مطالعه دیوان این شاعر عارف، خواننده را به جهان معنوی اشعار بزرگانی چون حافظ، سعدی، مولانا و مشاهیر دیگر ادبیات فارسی رهنمون می‌سازد.


وی با اشاره به برخی از اشعار امام خمینی (ره) و قرائت آن‌ها برای حاضران، مثال‌هایی از تأثیر معنوی ایشان بر شعرا و دیگر ادبای معاصر را ذکر کرد و افزود: اشعاری که با الهام از فضای معنوی انقلاب اسلامی و شخصیت امام خمینی (ره) سروده شده‌اند از مرزهای جغرافیایی ایران فراتر رفته‌اند.

 

امام خمینی (ره) به حیات مردم نورانیت بخشید


در ادامه فرزانه خجندی، شاعر نامدار و خلقی تاجیکستان، ضمن اشاره به پیکار و جهاد امام خمینی (ره)، ایشان را به عنوان مبشر توحید و هم‌گرایی و وحدت انسانی معرفی کرد و افزود: امام خمینی (ره) در زندگی بابرکت خود به حیات مردم ایران و مردمان جهان نورانیت بخشید و تا آخر عمر در این راه استوار باقی ماند.


شاعر خلقی تاجیکستان با اشاره به محتوای اشعار امام خمینی (ره) اظهار کرد: آثار این شخصیت نادر شباهت بسیاری به آثار بزرگ ادب و فرهنگ گذشته ما دارد و نشان می‌دهد که ایشان با آگاهی تمام از جوانب ادب شرق از آن تأثیر پذیرفته و ارزش‌های بدیع آن را با زبان خاص خود بیان داشته‌اند. در اشعار امام (ره) پیوند مستقیم انسان را با آفریدگارش به رشته نظم کشیده شده‌اند.


وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: امام خمینی (ره) هرگز به یک ملت یا گروه متعلق نیست؛ زیرا کاری که ایشان انجام دادند برای همه بشریت بسیار سودمند بوده است. امیدوارم که ملت ایران و تاجیکستان با کمک گرفتن از افکار و اندیشه سازنده ایشان به فرداهای بهتر گام بردارند.


در ادامه این نشست عبدالغفارملایف، رییس کتابخانه مرکزی ولایت سغد (تاش خواجه اثیری) که به تازگی دیداری از جماران و موزه امام خمینی (ره) داشته است، با نشان دادن تصاویری از خانه امام (ره) برای حاضران، گفت: فضیلت‌های اخلاقی رهبر یک جامعه و فروتنی و تواضع ایشان را از شیوه زندگی ایشان به راحتی می‌شود مشاهده کرد. منش ایشان در زندگی فردی و اجتماعی به عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر یک کشور بزرگ حیرت‌انگیز است.


رییس کتابخانه مرکزی ولایت سغد در ادامه با اشاره به سفر اخیر خود به ایران و شرکت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: جامعه ایران پس از انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی (ره) به پیشرفت‌های چشم‌گیری در زمینه‌های مختلف دست یافته است.


در پایان این نشست، مسعود احمدوند، وابسته فرهنگی ایران در خجند ضمن تسلیت سالروز درگذشت امام خمینی (ره) در سخنانی گفت: همان طوری که از صحبت‌های سخنرانان دریافتیم، امام خمینی (ره) یک شخصیت چندبعدی در زمینه‌های گوناگون است. ایشان فیلسوفی طراز اول در فلسفه اسلامی به شمار می‌آیند و سال‌ها متون مهم فلسفی مانند «اسفار اربعه» صدرالمتألهین و «منظومه» ملاهادی سبزواری را تدریس می‌کرده‌اند. از سوی دیگر با نگارش کتاب‌های عرفانی مانند «سرالصلوه» یا «تعلیقه بر شرح قیصری از فصوص الحکم ابن عربی» چهره برجسته‌ای در عرفان نظری محسوب می‌شوند و زندگی‌شان هم که نمونه‌ای عالی از سیر و سلوک یک عارف کامل است.


احمدوند افزود: ایشان همچنین یک فقیه طراز اول هستند که علاوه بر تربیت شاگردان برجسته‌ای در این زمینه، تسلطشان بر مبانی اصولی و فقهی، زبانزد علمای حوزه‌های علمیه است. آثار باقی مانده از ایشان هم به زعم علما، گویای همین تسلط است. از طرف دیگر ایشان سیاستمداری طراز اول هم بوده‌اند که یکی از بزرگ‌ترین انقلاب‌های قرن بیستم را رهبری کردند و سیستم جدیدی از حکومت اسلامی را تحت نظریه «ولایت فقیه» بنیان گذاشتند. به همه این موارد تبحر ایشان در سرودن شعر را هم باید علاوه کرد.


وابسته فرهنگی ایران در خجند همچنین در پایان سخنان خود با اشاره به بخش‌هایی از زندگی امام خمینی (ره) شامل تدریس، مبارزه و رهبری، افزود: همه این ویژگی‌های شخصیتی امام (ره) نشأت‌گرفته از نگاه ایشان به زندگی است. امام (ره) زندگی را مجاهده‌ای برای رسیدن به کمال می‌دانستند و همه زندگی‌شان را صرف جهاد علمی، جهاد فکری، جهاد سیاسی و جهاد اکبر کردند.

 

قیام امام خمینی (ره) زمینه‌ساز دولت جهانی اسلام است


عمر التریکی، استاد برجسته دانشگاه‌های تونس در آیین بزرگداشت بیست‌وششمین سالروز ارتحال امام خمینی (ره) که به همت رایزنی فرهنگی ایران در تونس برگزار شد، قیام امام خمینی (ره) را زمینه‌ساز دولت جهانی اسلام دانست.


رایزنی فرهنگی ایران در تونس با همکاری سفارت کشورمان، روز پنجشنبه 14 خرداد، مراسمی به منظور بزرگداشت بیست‌وششمین سالروز ارتحال امام خمینی (ره) را با حضور جمع زیای از سفرا، رؤسا و اساتید دانشگاه‌ها، نخبگان و اقشار مختلف جامعه تونس، در محل هتل گولدن تولیپ در پایتخت تونس، برگزار کرد.


این مراسم که با نمایشگاهی از عکس‌ها، جمله‌نوشته‌ها و فیلم‌هایی از زندگینامه امام (ره) همراه بود، با سخنرانی مجموعه‌ای از اندیشمندان به مدت دو ساعت، به طول انجامید و در آن ابعاد مختلف سیره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گرفته شد.


مصلح بزرگ جهان اسلام

 

از جمله سخنرانان مصطفی بروجردی، سفیر کشورمان در تونس بود که امام خمینی (ره) را یکی از بزرگ‌ترین مصلحان جهان اسلام معرفی کرد و گفت: ایشان با رهبری انقلاب اسلامی، مسیری مهم را پیش روی ایرانیان و جهان اسلام گشودند و وجود هزاران پژوهش وکتاب در زمینه انقلاب اسلامی به عظمت این حرکت امام (ره) تأکید دارد.


وی افزود: باید این پرسش مهم را مطرح کرد که نظر امام (ره) در مورد تحولات جهان معاصر چه بود و بر اساس چه مبانی و افکاری به آن می‌نگریست؟ برای پاسخ به این سؤال باید به شخصیت فقهی و فلسفی و عرفانی امام (ره) پرداخت و دانست که ایشان، انسان را خلاصه شده در مادیات و زندگی دنیوی نمی‌دیدند؛ بلکه دنیا را بر مبنای آیات و تعالیم اسلامی، مقدمه آخرت می‌دانستند و برای همین منظور، به دنبال کسب رضایت الهی و تلاش برای ایجاد جامعه‌ای اسلامی بودند.


سفیر کشورمان در ادامه سخنان خود بیان کرد: تشکیل حکومت و یا نیل به قدرت سیاسی، اصل و هدف برای امام (ره) نبود؛ بلکه آن را مقدمه‌ای برای تحقق عدالت و مساوات و مبارزه با تمامی اشکال سیطره و کینه‌ورزی و دشمنی می‌دانستند و بر این اعتقاد بودند که اسلام‌هراسی از جمله توطئه‌های استکبار جهانی است که از خلال آن تلاش می‌کند چهره اسلام را مخدوش کند.


بروجردی در پایان سخنانش، پیروزی‌های مستمر ملت ایران را در سایه توکل به ذات اقدس الهی و رهبری‌های خردمندانه امام (ره) و رهبری معظم انقلاب اسلامی علیرغم محاصره و تهدید و فشارهای وارده بر نظام اسلامی از سوی دشمنان مورد توجه قرار داد و آن را از جمله دستاوردهای پیوند عمیق میان ملت و رهبری دانست.


پس از آن هم صادق رمضانی‌گل‌افزانی، رایزن فرهنگی ایران در تونس، با قرائت فصولی از قانون اساسی ایران به عظمت اندیشه حضرت امام (ره) درطراحی نظامی بر مبنای عدالت و علم با مبارزه با ظلم و جهل اشاره کرد و گفت: انقلاب امام خمینی (ره) نمونه و الگویی برجسته و موفق از پیوند سنت و مدرنیته بود که این مسیر با رهبری‌های حکیمانه امام خامنه‌ای (مدظله العالی) ادامه دارد و هرروزه در جای جای جهان بشری و در میان آزادگان، برتعداد رهروان آن افزوده می‌شود.


امام (ره) زمینه‌ساز دولت جهانی اسلام


عمر التریکی، استاد برجسته دانشگاه‌های تونس هم در سخنانی با بیان اینکه امام خمینی (ره) نخستین کسی بود که در عصر حاضر، دولت اسلامی تشکیل داد، گفت: تردیدی نیست که زمینه‌های تشکیل دولت جهانی اسلام با این مقدمه فراهم شده است و باید فراموش نکرد که بشریت امروز؛ برابر چالش‌های بزرگی قرار دارد که تنها با تمسک به انوار محمدی (ص) که امام خمینی (ره) نیزبا همان انوار حرکت خود را آغاز کرد، می‌تواند از این دایره پر پیچ و خم و تاریک عبور کند.


استاد دانشگاه الزیتونه افزود: شناخت امام خمینی (ره) یکی از ضرورت‌های عصر است؛ چرا که او مردی بود که توانست با تزکیه نفس و توکل به حضرت ربوبی و اتکا و اعتماد به ملت خود، بزرگ‌ترین امپراطوری را سرنگون سازد و اقتدار اسلام را در سطح جهانی در شکل حکومتی الهی ارائه کند.


منیر کبتنی، از اساتید دانشگاه‌ها و امام جمعه مساجد تونس نیزدر سخنرانی خود گفت: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) مهم‌ترین حادثه قرن بیستم بود. قرنی که در آن استعمارگران غرب و شرق دندان‌های خود را برای چپاول ملت‌های مستضعف و مسلمان تیز کرده بودند؛ ولی امام (ره) با اتکای به قدرت لایزال الهی و تربیت مردانی بزرگ چون شهید بهشتی، توانست آنچنان مشت محکمی بر دهان این مستکبران بکوبد که برای همیشه تاریخ فراموشش نخواهند کرد.


خطیب نماز جمعه تونس، توجه امام به مسأله فلسطین و وحدت اسلامی را دو شاخصه اصلی اراده ایشان برای پرهیز از هرگونه اختلاف میان امت اسلامی دانست و افزود: با مطالعه دقیق افکار و اندیشه‌ها و بیانات امام خمینی (ره) در قبل و پس از انقلاب اسلامی، حتی یک مورد که دلیلی بر نگرش ایشان به تفرقه مذهبی و قومیتی داشته باشد نمی‌توان یافت. بنابراین با قاطعیت می‌گویم که امام خمینی (ره) فقط رهبر ایرانیان نبود؛ بلکه او امام امت اسلامی بود.


سهام عزوز، استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دانشگاه‌های تونس هم در این مراسم، ضمن بیان ویژگی‌های عرفانی حضرت امام (ره) اظهار کرد: هنگامیکه به زیارت مرقد مطهرشان در ایران رفتم در آستانه ورود، احساس حرارتی وصف‌ناپذیر در درونم کردم؛ حرارتی که تمامی ایمان به خدا را در وجودم متجلی می‌کرد و با این عظمت بود که دریافتم امام خمینی (ره) مردی الهی بود که برای نجات بشریت قیام کرد و قیام او مؤید به تاییدات الهی بود.


این متخصص علوم سیاسی دانشگاه‌های تونس افزود: ابعاد مختلف شخصیتی امام (ره) می‌طلبد که نشست‌های متعددی را برگزار کنیم.


وی با اشاره به ابعاد مختلف شخصیت امام (ره) گفت: ابعاد فقهی و سیاسی ایشان به گونه‌ای مهم است که تحولی را در فقه سیاسی ایجاد کردند که برای اساتید علوم سیاسی دستمایه بزرگی خواهد بود تا با رویکردی متفاوت به جهان سیاست بنگرند.


سهام عزوز افزود: شخصیت امام خمینی (ره)، شخصیت جامع و کاملی است که بین علم و عمل و فقه و عرفان و سیاست، پیوندی عمیقی ایجاد کرد و نمونه‌ای بی‌نظیر از انسانی خداگونه به جوامع بشری ارائه داد. ایشان دارای نگاهی عمیق پیرامون جهان اسلام و به خصوص فلسطین بودند و توانستند با بسیج علما و مردم، بدون ایجاد تزاحم با جهان، فصل جدیدی در مبارزه با ظلم و ستم را بگشایند.


ناجی انسان‌ها از ظلم و جور


حمدی الیوسفی، از حقوقدانان و وکلای برجسته تونسی هم در سخنرانی خود، انقلاب امام خمینی (ره) را انقلاب پیروزی مستضعفین بر مستکبرین خواند و گفت: هرگز امام (ره) با اصطلاحاتی چون حقوق بشر و آزادی و دمکراسی و حقوق زن و ... که در غرب به دروغ به آن‌ها می‌پردازند و خود را پرچمداران آن‌ها می‌دانند، مبارزه و مقابله نکرد؛ بلکه به همه آن‌ها عمقی حقیقی بخشید.


این حقوقدان تونسی در ادامه سخنانش گفت: انقلاب امام خمینی (ره) با تکیه بر چهار پایه اساسی به پیروزی رسید که اگر این عناصر در نهضت‌های دیگر یافت نشود، محکوم به شکست خواهد بود.


الیوسفی این عناصر چهارگانه را به این ترتیب تشریح کرد که هیچ جنبشی به پیروزی نمی‌رسد مگر آنکه پایه‌های مردمی محکمی داشته باشد، باید منبعث از تمدنی ریشه‌دار باشد، دشمن خود را مشخص کرده باشد و دارای رهبری و نخبگانی همسو با او که دارای بصیرت و آینده‌نگری باشند، باشد.


وی در پایان سخنان خود گفت: این‌ها از لوازم پیروزی یک قیام و جنبش به شمار می‌رود و امام خمینی (ره) با اطمینان و اعتماد به ملتش و با تکیه به اسلام اصیل محمدی (ص) و داشتن مردانی چون شهید بهشتی و شهید مطهری و امام خامنه‌ای، گام در وادی نجات انسان‌ها از ظلم و جور و فساد نهاد و به همین دلیل راهش ادامه دارد.

 

نشست «نگاه سیاسی امام خمینی (ره) به جهان امروز» در گرجستان برگزار شد


به همت رایزنی فرهنگی ایران در گرجستان، روز گذشته جمعه 15 خرداد، نشست تخصصی «نگاه سیاسی امام خمینی (ره) به جهان امروز» در محل اتاق ایران دانشگاه بین‌المللی قفقاز برگزار شد.


کاخابر کوردزایا، رییس دانشگاه بین‌المللی قفقاز در ابتدای این نشست، پس از ابراز خرسندی از برگزاری نشستی تخصصی با موضوع امام خمینی (ره) در این دانشگاه گفت: پیشرفت ایران در دهه‌های اخیر، مدیون نگاه جامع و دوراندیشی بنیانگذار این انقلاب بزرگ است.


وی در ادامه اظهار کرد: امروز ایران یکی از کشورهای پیشتاز در زمینه نانوتکنولوژی و علوم پایه در جهان است و این پیشرفت حاصل توجه دانشمندان متعهد به انقلاب در این کشور است.


در ادامه عباس طالبی‌فر، سفیر ایران در گرجستان، در تبیین سیر تکاملی اندیشه‌های امام خمینی (ره) گفت: استقلال، ثمره و نتیجه انقلاب اسلامی است و امام راحل (ره) از ابتدا قصد و نیت تأسیس حکومت اسلامی را داشتند.


وی در ادامه گفت: دانش بومی و خودباوری، حاصل رهنمودهای امام خمینی (ره) در سخت‌ترین شرایط انقلاب است.


مجتبی کامران‌فرد، رایزن فرهنگی کشورمان در گرجستان، دیگر سخنران این نشست، در سخنانی در خصوص جایگاه امام خمینی (ره) در تاریخ معاصر گفت: شخصیت سیاسی امام (ره) به دلیل بینش جامعه، بیش از شخصیت دینی و علمی ایشان مورد توجه قرار گرفته است و امام راحل (ره) به عنوان رهبر یکی از بزرگ‌ترین انقلاب‌ها در جهان شناخته شده است.


وی در ادامه اظهار کرد: تحلیل‌گران و صاحب‌نظران سیاسی در جهان در خصوص امام (ره) یک جمله مشترک دارند؛ «مردی که دنیا را تغییر داد». این نظریه نشان از اقتدار کلامی و قدرت امام (ره) در عرصه‌های سیاسی و فرهنگی است.


رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه در بیان نگاه ضداستعماری امام خمینی (ره) گفت: قدرت‌های سلطه‌گر، منابع و ذخایر جهان را بین خود تقسیم کرده و به تاراج می‌بردند؛ پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و رهبری امام (ره) این تقسیم‌بندی در جهان فرو ریخت و مناسبات سیاسی دنیا تغییر کرد و استعمارگران به راحتی نمی‌توانستند به اهداف استعماری از پیش تعیین‌شده خود دست یابند.


در ادامه نومادی بارتایا، رییس کرسی ایران‌شناسی و مایا کاپانادزه، استاد تاریخ دانشگاه، مقالات خود را در خصوص شخصیت و جایگاه امام خمینی (ره) در دنیا ارائه دادند و در پایان نیز دو تن از دانشجویان رشته روابط بین‌الملل دانشگاه قفقاز، مقاله خود و ترجمه برخی اشعار امام خمینی (ره) را قرائت کردند.

 

بررسی اشعار عرفانی امام خمینی (ره) در صربستان


مراسم بزرگداشت بیست‌وششمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)، در ویژه برنامه «شب شعر خورشید؛ بررسی شعر عرفانی امام خمینی (ره)»15 خرداد، به همت رایزنی فرهنگی ایران در سالن همایش‌های پان‌تئاتر بلگراد، برگزار شد.

در این مراسم که با حضور، مجید فهیم‌پور، سفیر و محمود شالوئی، رایزن فرهنگی ایران در صربستان و جمع بسیاری از دانشجویان و علاقمندان به زبان و فرهنگ ایران، تنی چند از استادان و مدرسان دانشگاه‌های مختلف بلگراد، ایرانیان مقیم صربستان و کارکنان سفارت ایران در صربستان برگزار شد، ویژگی‌های عرفانی شخصیت امام خمینی (ره) با قرائت اشعاری از دیوان ایشان، مورد بررسی قرار گرفت.


همچنین مجید فهیم‌پور، سفیر کشورمان در این مراسم، با اشاره به زندگی حضرت امام خمینی (ره)، وی را عارفی بزرگ دانست که با تکیه بر نیروی ایمان الهی و نفوذ معنوی در قلب‌ها، توانست بزرگ‌ترین انقلات قرن را به پیروزی برساند و نظامی متکی بر ایمان و عدالت را برپا سازد.


وی همچنین با اشاره به جنبه‌های مختلف شخصیت امام (ره)، از جمله رهبری سیاسی و معنوی، برخی از ویژگی‌های شخصیتی، رهبری و عرفانی ایشان را تبین کرد.


محمود شالوئی، رایزن فرهنگی کشورمان نیز در این مراسم، ویژگی‌های شعر عرفانی امام خمینی (ره) را با ذکر نمونه‌هایی از اشعار امام (ره) و مقایسه آن با اشعار شاعران و عارفان بزرگ پیش از او بررسی و تشریح کرد.


وی در بخشی از سخنان خود، گفت: جنبه‌های عرفانی شخصیت امام (ره) با انتشار اشعار ایشان بیش‌تر نمایان شد. اشعاری که در آن، عالی‌ترین مفاهیم عرفانی موج می‌زند و فهم آن نیاز به دانش عمیق عرفانی است.


شالوئی در ادامه با تشریح برخی از اصطلاحات عرفانی و بیان تاریخچه‌ای از سرایش اشعار عرفانی در قرون متمادی، شعر عرفانی امام خمینی (ره) را به دلیل برخورداری از مفاهیم عمیق و ساخت‌های ادبی، ممتاز و بسیار برجسته توصیف کرد.


بنا بر اعلام این گزارش، سعید صفری، مدرس زبان فارسی در صربستان نیز در سخنانی با اشاره به اینکه این مراسم بیست‌ویکمین برنامه از مجموعه شب‌های ادبی ایران در بلگراد محسوب می‌شود، توجه به جنبه شخصیتی عرفانی و ادبی امام خمینی (ره) را حائز اهمیت دانست و با قرائت اشعاری از امام (ره)، برخی از ویژگی‌های ادبی این اشعار را تشریح کرد.


همچنین در این مراسم، 5 تن از فارسی‌آموزان مرکز آموزشی زبان فارسی رایزنی فرهنگی ایران، به قرائت اشعاری از دیوان امام خمینی (ره) پرداختند.
از نکات قابل توجه در این برنامه، سخنرانی الکساندر ساوویچ، دانشجوی مقطع دکترای تاریخ در دانشگاه بلگراد و از فارسی‌آموزان رایزنی فرهنگی کشورمان بود که پیش‌تر برای شرکت در دوره دانش‌افزایی فارسی به ایران سفر کرده بود. وی در سخنان خود خاطراتش از بازدید بیت امام خمینی (ره) در جماران را بیان کرد که بسیار مورد توجه حاضران قرار گرفت.


همچنین در این برنامه، نماهنگ‌هایی از زندگی امام خمینی (ره)، مراسم رحلت و نیز فیلم کوتاهی با عنوان «ایران امروز، یادگار امام (ره)» برای حاضرین پخش شد.

 

برگزاری نشست «میراث معنوی امام (ره)؛ رویکرد فلسفی به تحولات جهان معاصر» در روسیه


نشست علمی «میراث معنوی امام (ره)؛ رویکرد فلسفی به تحولات جهان معاصر» به همت رایزنی فرهنگی ایران و با همکاری انجمن فلاسفه روسیه و انستیتو فلسفه آکادمی علوم روسیه، در مسکو برگزار شد.


به همت رایزنی فرهنگی ایران در روسیه و با همکاری انجمن فلاسفه روسیه و انستیتو فلسفه آکادمی علوم روسیه، عصر روز چهارشنبه 13 خرداد، سالن اجتماعات انستیتو فلسفه مسکو، میزبان شماری از شخصیت‌ها و متفکران ایرانی و روس بود که برای حضور در نشستی علمی به مناسبت بیست‌وششمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) گردهم آمده بودند.


حسین سلیمی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی، حجت‌الاسلام اکبری‌جدی، رییس مرکز اسلامی مسکو، رضا ملکی، رایزن فرهنگی ایران در روسیه، حجت‌الاسلام پورسیدآقایی، محقق و پژوهش‌گر در حوزه مهدویت، حمید هادوی، رییس بنیلاد مطالعات اسلامی و شماری از محققان و پژوهش‌گران حوزه فلسفه روسیه از جمله ماریتا استپانیانتس، استاد فلسفه شرق، الکساندر چوماکوف، معاون انجمن فلاسفه روسیه، آناتولی دنیکلین، رییس انجمن فلاسفه روسیه، گلاگیلیف، استاد فلسفه دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه روسیه و توفیق ابراهیم، پژوهش‌گر فلسفه و کلام اسلامی، از جمله حاضران در این نشست علمی بودند.


حسین سلیمی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی، در سخنان خود در این نشست که مورد توجه ویژه حاضران قرار گرفت، مبنای فهم امام خمینی (ره) از تحولات جهان را مبنایی معناگرایانه و نه مادی‌گرایانه دانست و در این چارچوب به تبیین چهارپایه اصلی فهم امام خمینی (ره) از تحولات جهانی که متضمن رویکرد معناگرایانه و ایده‌آلیستی به تحولات جهان که به تبیین پدیده سلطه در چارچوبی فراتر از مصادیق مادی می‌انجامد، نگرش تکامل‌گرایانه که به ویژه در نامه آن حضرت به گورباچف، متجلی است، نفی خشونت در نگاه امام خمینی (ره) و بالاخره قطعی دانستن تحول نظام بین‌الملل که مبتنی بر مبانی فلسفی امام خمینی (ره) و مفاهیمی چون حرکت جوهری است، پرداخت.


سلیمی در جمع‌بندی تبیین نظریه امام (ره) درباره تحولات تاریخی، گفت: از نگاه امام خمینی (ره)، اتحاد جماهیر شوروی، چون جوهر تکامل تاریخ را که مبتنی بر معنویت است درک نکرد، فروپاشید.


در ادامه استپانیانتس نیز انقلاب اسلامی را پدیده‌ای غیرمنتظره در جهان معاصر خواند و از حفظ سنت‌ها و هویت اصیل ایرانیان به عنوان مبنای انقلاب ایران نام برد و افزود: انقلاب ایران، نه بازگشت به قرون وسطی که رجوع ایرانیان به اصالت هویتی و سنت‌های دیرین خودشان بود.


وی رمز مقاومت و پایداری ایرانیان برابر تحریم‌های همه‌جانبه غرب را در همین هویت‌گرایی آن‌ها متجلی دانست.


حجت‌الاسلام اکبری‌جدی نیز مردم‌سالاری دینی را راهی نو میان دموکراسی غربی، سوسیالیم شرقی و تئوکراسی تاریخی دانست و به تبیین مبانی اندیشه‌های سیاسی امام خمینی (ره) ذیل این مفهوم پرداخت.


حمید هادوی، رییس بنیاد مطالعات اسلامی هم در سخنرانی خود، ابعادی دیگر از اندیشه امام خمینی (ره) در مدیریت جامعه و به تبع آن در تبیین تحولات جهانی را تشریح کرد.


پس از آن گلاگیلیف، استاد فلسفه دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه روسیه، سنت‌های نهادینه ایرانیان و توجه عمیق امام خمینی (ره) به حفظ و حراست از آن‌ها را ویژگی اصلی نهضت وی دانست و توجه به این امر در تحولات جاری جهان معاصر را راهگشا و دربردارنده چشم‌اندازهایی جدیدی در تبیین این تحولات خواند.


در پایان این نشست هم توفیق ابراهیم در سخنانی، مبنای اندیشه امام خمینی (ره) را که در تفکر شیعی ـ علوی ریشه دارد، بر حفظ هویت جوامع متمدن مستقل از تنوع فرهنگی، قومی و زبانی آن‌ها دانست و این رویکرد را در تبیین تحولات امروزین جهان نیز مؤثر خواند./993/301/گ

ارسال نظرات