۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۲۶۵۸۱۶

وزیر خارجه اکوادور ادعای آزادی بیان آمریکا را دروغ خواند

خبرگزاری رسا ـ وزیر خارجه اکوادور ضمن انتقاد از اتهامات اخیر معاون وزیر امور خارجه آمریکا در حوزه آمریکای لاتین علیه این کشور خاطرنشان کرد که واشنگتن به سادگی درباره وضعیت آزادی بیان در اکوادور دروغ گفته و به انتشار مطالب کذب می‌پردازد.
يکاردو پاتينيو، وزير خارجه اکوادور

 

به گزارش خبرگزاری رسا، ریکاردو پاتینیو، وزیر خارجه اکوادور امروز طی مصاحبه‌ای مطبوعاتی با خبرنگاران در شهر «گوآیاکیل» واقع در جنوب غربی این کشور ضمن انتقاد از اتهامات اخیر «روبرتا جاکوبسن» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در حوزه آمریکای لاتین علیه این کشور خاطرنشان کرد که واشنگتن به سادگی درباره وضعیت آزادی بیان در اکوادور دروغ گفته و به انتشار مطالب کذب می‌پردازد.

 

وی ضمن بیان این مطالب گفت: تصور نمی‌کنیم که جاکوبسن مجوزی برای ارائه چنین سخنانی علیه آزادی بیان در اکوادور داشته باشد.

 

این سخنان پاتینیو زمانی مطرح شد که جاکوبسن پنج شنبه گذشته از طریق صفحه شخصی خود در سایت توییتر علیه آزادی بیان در اکوادور شکایت کرده و اعلام کرده بود که دولت این کشور باید به این مسئله و همچنین آزادی عملکرد رسانه‌ها نیز به عنوان شرطی اساسی در اصول دموکراسی احترام بگذارد.

 

وزیر خارجه اکوادور در ادامه تأکید کرد: جاکوبسن همواره از طریق این صفحه در مورد وضعیت آزادی و دموکراسی دولت «رافائل کوره‌آ» رییس جمهور این کشور دروغ پردازی می‌کند، به این دلیل سخنان وی دیگر برای ما حائز اهمیت نیست و دولت اکوادور این مطالب را سزاوار ارائه پاسخی مناسب نمی‌داند.

 

پاتینیو در این باره تصریح کرد: دولت اکوادور به جای اینکه به این اتهامات و حملات واشنگتن پاسخ دهد اسنادی را به وزارت خارجه این کشور ارسال می‌کند که در آن نمونه‌های آشکار وجود آزادی بیان در اکوادور را نشان داده و کذب بودن سخنان مقامات آمریکایی را اثبات می‌کند.

 

وی در این خصوص متذکر شد که دولت اکوادور حتی قادر به ارائه گزارشی به زندانیان گوآنتانامو و همچنین به خانواده دو هزار و 400 غیرنظامی است که به دلیل حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در سراسر جهان جان خود را از دست دادند تا در آن نشان دهد که رسانه‌های این کشور از آزادی بیان کامل برخوردار هستند.

 

وزیر خارجه اکوادور در ادامه افزود: دولت اکوادور همچنین می‌تواند خواستار ارسال تصاویر و اطلاعات کامل این گزارش برای هزاران قربانی عراقی در حملات نظامیان آمریکایی در سال 2003 به این کشور نیز باشد تا در نهایت به دنیا نشان دهد که رسانه های کشورش دارای آزادی بیان کامل است.

 

این مقام مسؤول در ادامه سخنانش در حالی که اظهار نظر مقامات آمریکایی درباره دموکراسی سایر کشورها را امری غیر قانونی خطاب می‌کرد اذعان داشت: واشنگتن از آزادی بیان دیگر کشورها صحبت می‌کند درحالی که زندانیان گوآنتانامو خود در شرایطی سخت و تحت شکنجه‌های وحشتناک در حال زندگی بوده و هیچ دستگاه قضایی به امور و وضعیت آن‌ها رسیدگی نمی‌کند.

 

طی سال‌های اخیر بسیاری از مقامات اکوادوری به دلیل اقدامات مداخله جویانه کاخ سفید در امور داخلی این کشور اعتراض کرده و مخالفت خود با این امر را بیان کردند.

 

در این راستا رییس جمهور اکوادور نیز در ماه می گذشته اقدام آمریکا مبنی بر قرار دادن نام این کشور در لیست کشورهای نقض کننده حقوق بشر را مورد انتقاد قرار داده و مخالفت خود با این امر را اعلام کرد./994/ب102/د

ارسال نظرات