۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۲۶۵۹۳۷
رییس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی:

مذاکرات هسته‌ای باید در راستای حفظ منافع و امنیت داخلی کشور انجام شود

خبرگزاری رسا ـ رییس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی با تشریح ویژگی‌های یک توافق خوب گفت: همه کشورها یک اصل واحدی را دنبال می‌کنند و آن حفظ منافع و امنیت داخلی در چارچوب حقوق بین‌الملل است؛ توافق، قرارداد و بیانیه‌ای را می‌توان خوب قلمداد کرد که منافع و امنیت داخلی آن کشور را در قالب موازین بین‌المللی حفظ کند.
ميرهادي قره‌سيدي، نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر در مجلس

میرهادی قره سید رومیانی، رییس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره به ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 5+1 برای تدوین و نگارش فرجام اظهار داشت: آنچه مسلم است؛ هر دو طرف مذاکره به فکر منافع خود است، بنابر این نباید انتظار خوش‌خدمتی غرب در قبال ایران را داشته باشیم.


وی با تشریح ویژگی‌های یک توافق خوب خاطرنشان کرد: همه کشورها یک اصل واحدی را دنبال می‌کنند و آن حفظ منافع و امنیت داخلی در چارچوب حقوق بین‌الملل است، توافق، قرارداد و بیانیه ای را می‌توان خوب قلمداد کرد که منافع و امنیت داخلی آن کشور را در قالب موازین بین‌المللی حفظ کند.


نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به این‌که حفظ منافع ملی و امنیت داخلی در حقوق بین‌الملل بر اساس context و چارچوب قراردادهای بین‌المللی و اسناد بالادستی نظام تعیین می‌شود، افزود: باید تمامی مذاکرات هسته‌ای کشور در چارچوب اسناد بالادستی نظام و اصول ترسیم شده از سوی رهبری تداوم پیدا کند.


قره سید تصریح کرد: اسناد بالادستی نظام برگرفته منابع دینی، فقهی و منابع حقوقی بوده و از قرآن و سنت، رهنمودهای امام راحل و رهبر انقلاب، قانون اساسی و دکترین حقوقی، مراجع و فقها و همچنین سند چشم انداز بیست ساله کشور و قوانین پنج ساله چهارم و ششم و مصوبات داخلی مجلس شورای اسلامی در قالب قوانین است.


رییس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی با اشاره به این‌که تدوین و نگارش توافق‌نامه امری بسیار حساس و مهم در جریان مذاکرات محسوب می شود، خاطرنشان کرد: هر متنی نیازمند تفسیر حقوقی و سیاسی است، که در عالم حقوق به آن علم هِرمِنوتیک گفته می شود. مبانی تفسیر حقوق بین الملل بر دو بعد منطوقی یعنی برگرفته از متن و مفهومی استوار است.


وی با اشاره به این‌که تفسیر غرب از هر توافقی بر اساس منافع ملی و نظام سلطه بوده و خواهد بود، تصریح کرد: باید مرحله تفسیر در اسناد بین‌المللی در زمان انعقاد قرار داد، تفاهم نامه یا بیانیه مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای غربی مشخص شود. نگرانی که امروز درباره مذاکرات وجود دارد این است که در آینده ممکن است اختلاف نظری درباره بندهای توافق با غرب به وجود آید.


قره سید افزود: همان‌گونه که مشاهده شد؛ آمریکایی‌ها یک بحث دیگر از فکت‌شیت داشتند، اروپایی‌ها تفسیر جداگانه و همچنین در داخل جمهوری اسلامی ایران نیز یک اختلاف نظر دیگری درباره فک‌شیت به چشم می‌خورد، این نشان دهنده حساسیت کار دولت است، تا هیچ ابهامی درباره مفاهیم بندها در آینده به وجود نیاید./935/ت302/ح

ارسال نظرات