رییس مرکز راهبردی مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی در گفتوگو با رسا؛
روحانیت باید از منظر اسلام، اقتصاد مقاومتی را از مسؤولان مطالبه کند
خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز راهبردی مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی٬ مجلس شورای اسلامی و مسؤولان دولتی را موظف به مطالبه راهکارهای اجرای اقتصاد مقاومتی از طریق اسلامی از این مرکز دانست و گفت: روحانیت هم وظیفه دارد که از منظر اسلام, اجرای اقتصاد مقاومتی را از دولتمردان و نمایندگان مجلس مطالبه کند.

به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا حجت الاسلام سید حسین میر معزی رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم در گفتوگوی تفصیلی و تحلیلی با خبرنگار این سرویس، از پیگیری حوزویان متخصص درباره اقتصاد مقاومتی گفت؛ وی که ریاست مرکز راهبردی مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی را نیز بر عهده دارد از فعالیتهای اولیه این مرکز در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی در چارچوب اقتصاد اسلامی یادکرد و بر نکات قابل تأملی در این خصوص تأکید ورزید؛ رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم در این گفت و گوی مفصل دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی و رابطه آن با اقتصاد اسلامی را تبیین و بر لزوم توجه مسؤولان به اقتصاد برخاسته از حوزه صحه گذاشت؛ در ادامه مشروح گفتوگوی ما با این محقق و پژوهشگر حوزوی را از نظر میگذرانید.
رسا ـ لطفا در ابتدا درباره ماهیت اقتصاد مقاومتی و تاریخچه آن بفرمایید.
اقتصاد مقاومتی را اولین بار مقام معظم رهبری در سال 89 در جلسهای با کارآفرینان مطرح فرمودند که ما باید اقتصاد مقاومتی را به معنی حقیقی ایجاد کنیم؛ پس از آن دیگر بحث اقتصاد مقاومتی را کم کم توضیح دادند و صحبتهای متعدد درباره اقتصاد مقاومتی، چیستی، ضرورت و اهدافش بیان کردند؛ در 29 بهمن سال 92 این سیاستهای کلان را ابلاغ فرمودند؛ بعد ازسیاستهای کلان ایشان در چند سخنرانی اساسی این سیاستها را تشریح کردند؛ درباره ویژگیها، الزامات و لوازم اجرا ی اقتصاد مقاومتی؛ از نظر نظری هر چه لازم بوده ایشان فرمودند و بیشتر باید وارد جنبههای عملیاتی کردن این موضوع شد.
ایشان از سال 88 پیامهای نوروزی را منحصر میکنند به امور اقتصادی، سال 88 را سال اصلاح الگوی مصرف نامیدند، 89 را همت مضاعف و کار مضاعف، 90 را جهاد اقتصادی، 91 را تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه داخلی، 92 را حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی و سال 93 هم اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی؛ در صحبتی اضافه فرمودند ما این اسامی را برای هر سال میگوییم در حقیقت حلقههای یک زنجیره و به هم پیوستهاند؛ در حقیقت اقتصاد مقاومتی دارای ارکان و اجزایی است که هر رکنش شعار یک سال قرار داده شده است؛ در مطالب رهبر معظم انقلاب است که سال اصلاح الگوی مصرف مخصوص امسال نیست، این حرکتی است که امسال میخواهد آغاز شود، بحث جهاد اقتصادی را فرمودند که این مخصوص امسال نیست حرکتی است که میخواهد آغاز شود؛
رسا ـ به نظر شما نامگذاری سالها نشان میدهد که کدام هدف باید زودتر محقق شود؟
مقام معظم رهبری به ضرورت آن هدفی که باید زودتر شروع میشد را زودتر فرمودند؛ بعضی از کارها را الان میتوانیم شروع کنیم؛ بعضی از کارها باید مقدماتش آماده شود تا شروع شود؛ اصلاح الگوی مصرف مطلبی بود که میشد از خانهها افراد شروع کنند، فرض کنید دولت هم هیچ برنامهای نداشته باشد؛ مردم میتوانستند از خانههایشان شروع کنند، یا مثلاً فرهنگ کار و همت مضاعف یک فرهنگی است که در اقتصاد میخواهد ایجاد شود، در این مسائل میتوان مردم را بسیج کرد اینها مقدماتی است برای تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه داخلی؛ رهبر معظم انقلاب در سال 93 فرمودند همه شعارهایی که ما گفتیم برای امسال نیست و ادامه دارد؛ یعنی همین الان ما باید اصلاح الگوی مصرف بکنیم، همت مضاعف داشته باشیم، جهاد اقتصادی بکنیم، تولید ملیمان را انجام دهیم که این سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.

رسا ـ آیا اقتصاد مقاومتی بر آمده از آموزههای اسلامی است و یا مسائل تئوریک اقتصادی جهانی است؟
در صدر سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب آمده است که اقتصاد مقاومتی برآمده از آموزههای انقلابی و اسلامی است؛ در جای دیگر در چند خط بعد آمده که الگویی است الهام بخش از نظام اقتصادی اسلام، یک سئوال جدی این است که به صورت روشن بیان کنیم که اقتصاد مقاومتی با اقتصاد اسلامی و نظام اقتصادی اسلام چه نسبتی دارد؛ چگونه این دو با هم ارتباط پیدا میکنند از صحبتهای مقام معظم رهبری که در حقیقت نظریه پرداز بحث اقتصاد مقاومتی هستند این است که اقتصاد مقاومتی را باید از دیدگاه ایشان در ظرف اقتصاد اسلامی تعریف و تبیین کنیم؛ چون اولاً ایشان قبل از اینکه بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح بفرمایند به صورت کلی در بیانات متعددی به ضرورت در نظر گرفتن مبانی ارزشها و دستورات اسلامی در علوم انسانی و علم اقتصاد و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تأکید کردند؛
در عید غدیر مقام معظم رهبری فرمودند «یک عده هستند که تصور میکنند میشود ملتی مسلمان بود اما به احکام اسلامی عمل نکرد این تصور معنایش جدایی دین از سیاست است معنایش این است که اسمتان مسلمان باشد اما به احکام اسلامی عمل نکنید سیستم بانکداری اقتصاد آموزش و پرورش شکل و محتوای حکومت ارتباطات فرد و جامعه به خلاف اسلام و طبق قوانین غیر اسلامی و حتی ضد اسلامی باشد فکر میکنید میشود یک ملت مسلمان بود ولی اقتصادمان اقتصاد اسلامی نباشد؟ مطابق با ارزشها و مبانی اسلامی نباشد بلکه ضد او باشد فکر کردید اینطور است»
در دیدار اساتید دانشگاهها رهبر معظم انقلاب میفرماید «اینها نشان میدهد که تئوری پردازیهای غربی در زمینه سیاست در زمینه اقتصاد تئوریهای زائد عقیم و بیخاصیت است این ما را بیشتر تشویق میکند که برویم به درون خودمان مراجعه کنیم و فکر اسلامی و اندیشه اسلامی را پیدا کنیم» جای دیگر میفرمایند که «ما در زمینه علوم انسانی احتیاج به تحقیق و نوآوری داریم مفاد و مفاهیم اساسی هم که در اساس آن میتوان حقوق اقتصاد سیاست و سایر بخشهای اساسی علوم انسانی را شکل داد و تولید و فرآوری کرد به معنای حقیقی کلمه در فرهنگ عریق و عمیق اسلامی ما وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم».
نگاه ایشان این است که ما باید اقتصاد را از دیدگاه اسلام ببینیم؛ ایشان به عنوان یک مجتهد مسلم و کسی که آگاه به زمان، مکان و شرایط است بر اساس آموزههای اسلامی در ظرف اسلام یک مقولهای را به عنوان اقتصاد مقاومتی به عنوان استراتژی در مقابل دشمن مطرح کردهاند؛ آنوقت در صدر این سیاستها هم تصریح کردند که «این چیزی که من میگویم اقتصاد مقاومتی برآمده از آموزههای انقلابی و اسلامی الگویی الهام بخش از نظام اقتصادی اسلام است»؛ این مطلب را وقتی ایشان فرمودند، تقریباً تمام کسانی که مخاطب این سیاستها بودند گویی این دو جمله را نشنیدند و سیاستها را اگر خیلی خیلی میخواستند توجه کرده باشند در بحث سیاستها بر اساس علم اقتصاد و دانش اقتصاد متعارف راجع به این سیاستها حرف زدند و تحلیل کردند؛ هیچکس نپرسید خوب اینکه آقا فرمودند اینها برآمده از آموزهها هستند و الگویی از نظام اقتصادی اسلام است این سیاستها را خواستیم اجرا کنیم اسلام کجای این سیاستهاست؛ روش ما چه باشد چطور در دامن اقتصادی اسلام این سیاستها را ببینیم و عمل کنیم و اندازه گیری کنیم کسی راجع به این حساس نشد.
در تبیین سیاستهای اقتصاد مقاومتی مسؤولان اجرایی گفتندکه باید بر اساس دانش امروز برای این سیاستها برنامهریزی کرد؛ همین کار را هم کردند؛ نهایتاً از سیاستهای اقتصاد مقاومتی، سیاستهای خروج از بسته سیاستی، خروج از رکود تورمی بیرون آمد؛ اقتصاد مقاومتی را یک بسته سیاستی بر اساس دانش کلان اقتصاد دانان تفسیر کردند؛

رسا ـ در مقابل شما به عنوان یکی از اقتصاد دانان اسلامی چه کاری انجام دادید؟
در حوزه وظیفه ما این بود که جلوی این نوع انحراف را بگیریم؛ چون اقتصاد مقاومتی که باید بر اساس نظام اقتصادی اسلام و آموزههای اسلامی تفسیر، تشریح و تفهیم بشود و به سیاستهایش هم باید در دامن اقتصاد اسلامی فکر و برنامه ریزی شود، میبرند در دامن اقتصاد غرب تفسیر و برنامه ریزی میکنند.
بدین منظور خدمت مدیر محترم حوزههای علمیه به حضرت آیت الله حسینی بوشهری رسیدیم و ضرورت مقابله با این جریان فکری را توضیح دادیم؛ گفتیم ظاهراً کسی هم به این مسأله اهمیت نمیدهد و در واقع ما مخاطب سیاستهای اقتصاد مقاومتی هستیم و باید از اسلامیت این قضیه دفاع کنیم؛ این مطلب را توضیح دهیم و به مسئولین کمک کنیم تا بر اساس اسلام در این زمینهها بیاندیشند، برنامه ریزی و سیاستگذاری کنند؛ آیت الله حسینی بوشهری از ما خواست تا پیشنهاد خود را ارائه کنیم.
ما پیشنهاد کردیم که مرکزی در حوزه تشکیل شود تا این مرکز بتواند مطالعات در ارتباط با اقتصاد مقاومتی را در راستای بند 21 سیاستها که میفرمایند «تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی گفتمان سازی آن به ویژه در محیطهای علمی آموزشی رسانهای تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی» انجام دهد؛ رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتی را بحثی کوتاه مدت نمیبینند؛ در حقیقت این بحث بلند مدتی است که باید دانش خودش را هم با خودش تولید کند؛ در صحنه دانش اقتصاد، دانش اقتصاد مقاومتی باید به نوعی جایگاه خود را پیدا کند و پیروز شود؛ در مقابل نظریات دیگری که شاید در این زمینه ارائه میشود وجود داشته باشد بنابراین ما پیشنهاد کردیم که مرکزی ایجاد شود برای ساماندهی به بحث مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی و همچنین گفتمانی را در این زمینه ایجاد کنیم.
از طرفی روحانیتی را داریم که با مردم تماس دارند؛ مبلغین، امام جماعتها و انجمنها را داریم که اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را به یک گفتمان تبدیل کنیم یکی از ابزارهای مهم ایجاد گفتمان ملی همینها هستند؛ اما اگر اینها را بتوانیم درست توجیه کنیم بحث تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی از جهت علمی گفتمانسازیاش در محیطهای علمی، آموزشی و رسانهای قابل انجام خواهد بود.
خلاصه مدیریت حوزههای علمیه کشور این پیشنهاد ما را پذیرفت؛ سپس طرح پیشنهاد شده را تأیید کرد و حکمی را بر اساس با اصلاحات مورد نظر خودش ابلاغ کرد که برای بنده و یک شورای ده نفره است.

رسا ـ متن حکم ابلاغی از سوی آیت الله حسینی بوشهری را بفرمایید؟
«پیرو مطالبه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنهای مد ظله العالی گفتمان سازی و تبیین ابعاد نظری اقتصاد مقاومتی از منظر اسلامی پیرو مطالبه مقام معظم رهبری درباره این مطلب نظر به شایستگی و توانمندی شما به این وسیله جنابعالی را به مدت دو سال به ریاست «مرکز راهبری مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی» منصوب میکنم؛ این مرکز در سطح ستادی وظیفه دارد با شناسایی و جذب نخبگان دین باور در سطح حوزه، دانشگاه و نظام کارشناسی کشور، زمینه لازم را برای هم افزایی علمی ـ کارشناسی در خصوص اقتصاد مقاومتی فراهم آورد؛ توسعه و تعمیق نظریه پردازی و شاخص گذاری پیرامون موضوع به عنوان الگوی بومی نظام اقتصادی اسلام در ایجاد گفتمان علمی بین نخبگان حوزوی، دانشگاه و نظام کارشناسی کشور، ارائه برنامههای اجرایی برای تحقق برنامه سیاستهای اقتصاد مقاومتی در چارچوب الگوی نظام اقتصادی اسلام، تولید محتوا پیرامون موضوع برای مبلغان محترم در ایام تبلیغ و نیز ظرفیتهای نماز جمعه و غیره مشارکت در طراحی اسناد ملی همچون سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه و ... .
این حکم در 19/4/1393 صادر شده است.
رسا ـ حکم خبری شد؟
بله منتهی ما خودمان زیاد مایل نبودیم که در ماههای اولیه که تشکیلاتی را تشکیل ندادیم و امکاناتی نداریم و تازه داریم درگیر کار میشویم این مسأله خبری شود؛ با مطالبات دولت، نهادها و موسسات روبرو شویم چون عملاً نمیتوانستیم پاسخگو باشیم؛ قرار شد ما این سال را بنشینیم فکر کنیم که نظام تشکیلاتمان چه باشد، نظام نامهمان چه باشد، خودمان را بازیابی کنیم و این سازمان را تأسیس کنیم؛ بنابر این سال 93 را باید سال تأسیس این مرکز و سازماندهیاش نام گذاشت.
رسا ـ غیر از جنابعالی چه کسان دیگری در این مرکز با شما همکاری دارند؟
آیت الله حسینی بوشهری حجج الاسلام و المسلمین عسگر دیرباز رئیس دانشگاه قم، آقای مهدی رجایی مسئول دبیرخانه حوزوی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت معاونت پژوهشی جامعه المصطفی، آقای احمد علی یوسفی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، آقای سید کاظم رجایی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، سید رضا حسینی از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مجید رضایی از دانشگاه مفید، سه نفر از اعضای روحانی اقتصاد خوانده مجلس حجت الاسلام آقای محمد رجایی، غلامرضا مصباحی مقدم و محمد حسین بحرینی و دو نفر از آقایان که کارهای فرهنگی کردند و در مهندسی فرهنگی مشارکت داشتند آقای نیک منش و آقای محمد مهدی محسنی را هم عضو این شورا اعلام کرد؛ اقتصاد مقاومتی ابعاد فرهنگی بسیار قابل ملاحظهای دارد که باید متخصصین امور فرهنگی هم وارد این بحث بشوند؛
رسا ـ بعد از صدور این حکم چه فعالیتی انجام شد؟
ما بعد از این حکم نشستیم با دوستان راجع به نظام نامه این مرکز صحبت کردیم؛ اهداف و ساختارش را مورد بررسی قرار دادیم و در اینجا سه کمیته تشکیل دادیم؛ کمیتههای علمی، گفتمان سازی و ارتباط با نهادهای نظام براساس همان وظایفی که برای ما تعیین کردند تشکیل شد؛ آیت الله حسینی بوشهری این حکم را به من به عنوان رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم داد و تأکیدش این بود که اقتصاد مقاومتی باید در ظرف انجمن و به پشتیبانی انجمن از جهت علمی انجام بگیرد؛ ما به دنبال این نیستیم که دفتر و مرکز خاصی اضافه کنیم، میخواهیم با حداقل تشکیلات و امکانات کار بشود.
ما هم در ساختمان انجمنهای علمی حوزه، در اتاق انجمن اقتصاد اسلامی کارهایمان را شروع کردیم؛ البته کم کم که جلو میرویم و کار گسترش مییابد میبینیم که نیازمند فضا و امکانات بیشتری هستیم؛ غرض اینکه هیچ امکانات بیشتری برای ما در نظر گرفته نشده است؛ دوستانی که کار میکنند کاملاً با روحیه جهادی همکاری میکنند.
نکته مهم این است که این مرکز نقش ستادی دارد و صف نیست؛ در مباحث علمی، گفتمانسازی و مانند اینها نقش ستادی داریم و راهبر موسسات پژوهشی، دانشگاهها و موسسات پژوهشی حوزه هستیم؛ ما یک نقش راهبری و به نوعی هماهنگ سازی و هدایت داریم؛ یعنی اینجا به نوعی یک اتاق مدیریت ستادی است برای اینکه ما بتوانیم تمام قوایی که میتوانند درباره اقتصاد مقاومتی فکر کنند و تولید نظریه، فکر و کمک داشته باشند را با هم به سمت نیازهای نظام تجمیع و هدایت میکنیم؛ منتهی اگر جایی کاری لازم بود و دیدیم که هیچ موسسهای وجود ندارد که این کار را مستقیماً انجام دهد آنجا ممکن است مباشرتاً انجام دهیم ولی اساساً کار این مرکز کاری ستادی است.
در سال نود و سه توانستیم تا حدی کار را تعریف کرده و ضابطهمند کنیم؛ ساختار مرکز را تعریف کنیم؛ البته چند کار کردیم؛ کار عملیاتی از جمله این بود که ما آن بسته سیاستهای خروج از تورم را از نگاه اقتصاد مقاومتی نقد کردیم و نقد را برای آقایان فرستادیم؛ برنامه بودجه سال 94 را نیز با نگاه اقتصاد مقاومتی نقد کردیم و برای افراد موثر از نمایندگان مجلس فرستادیم.
توانستیم در گردهمایی علمای بلاد جامعه مدرسین وارد شویم و یکی از کمیسیونهای این گردهمایی را به اقتصاد مقاومتی و نقش روحانیت در تحقق اقتصاد مقاومتی اختصاص دهیم؛ البته این امکانات را آیت الله حسینی بوشهری برای ما باز کردند که توانستیم این حرکت را انجام دهیم؛ در کمیسیون مطالعات نقش روحانیت در اقتصاد مقاومتی متنی را تهیه کردیم و دوستان فعالانه در آن کمیسیون شرکت کردند؛ رئیس آن کمیسیون آیت الله مقتدایی بود دبیرشان حجت الاسلام آقای حسن آقا نظری بودند که الان رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هستند؛ با مجله مبلغان هماهنگ کردیم که انجمن، مقالاتی را بنویسد برای تبیین اقتصاد مقاومتی که در دو شماره این مجله چاپ شد.

رسا ـ با مسؤول و یا نهاد خاصی هم درباره استفاده از این مرکز مذاکرهای داشتهاید؟
نامه نگاریهایی با امضای آیت الله حسینی بوشهری با دبیر محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام جناب دکتر رضایی و رئیس مجلس شورای اسلامی انجام دادیم و اعلام کردیم که چنین مرکزی در حوزه تشکیل شده و آماده کمک در زمینه نگاه اسلامی به اقتصاد مقاومتی است؛ ولی با اینکه چند ماهی است این نامهها نوشته شده هیچ جوابی ندادند و تا به حال هیچ درخواستی نداشتهاند.
با هفت موسسه در قم نامه نگاری و اعلام حضور کردیم؛ از این مؤسسات نمایندگانی را خواستیم برای هماهنگی در زمینههای مختلف، که پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دانشگاه مفید، موسسه امام خمینی، دانشگاه قم، دانشگاه باقر العلوم و جامعه المصطفی نمایندگان خود را به ما معرفی کردند.
اولین کاری که توانستیم با هماهنگی این نمایندگان انجام دهیم برگزاری سلسله نشستهای تخصصی در رابطه با اقتصاد مقاومتی بود؛ هر دانشگاهی یک نشست را به عهده گرفته تا انجام دهد که از این هفت مؤسسه پنج مؤسسه موفق به برگزاری نشستهایشان شدند؛ در موضوعات اقتصاد مقاومتی چند جلسه بحثهای مفصلی با کارهای کارشناسی قبلی در ارتباط با نظام موضوعات اقتصاد مقاومتی داشتیم؛ وقتی که یک مرکز میخواهد راهبری مطالعات بکند نقشه راهش چیست؟ بیش از پنج جلسه شورای علمی مختص شد به تعیین نظام موضوعات؛ در آخر به ویرایش اول نظام موضوعات رسیدیم؛ این ویرایش را در حقیقت استفاده کردیم برای برنامه سال نود و چهار الان هم برنامه سال نود و چهارمان را تدوین کردیم؛ پیش نویسش دو جلسه بحث شده و قرار شده است که در هفته آینده تصویب نهایی کنیم که فعالیتهای این مرکز در سال نود و چهار برنامه مفصلی است.
فعالیتهای ارائه شده تنها با نامه مدیریت محترم حوزه انجام شده است؛ با دریافت بودجه واقعاً ناچیزی کار را شروع کردیم و دوستان ما هنوز هیچ مبلغی را دریافت نکردهاند؛ فعالیتهای ما و دوستانمان به صورت کاملاً جهادی اداره میشود؛ برنامه سال 94 را با توجه به امکانات و استعدادهای حوزه علمیه به صرت حداکثری تدوین کردیم؛ اگر بتوانیم به هر میزان بودجه فراهم کنیم به همان میزان این برنامهها را پیش خواهیم برد؛ توجه خداوند متعال و یاری اساتید و طلاب حوزه و همفکری و همکاری ایشان را برای نجات کشور از مشکلات پیش روبه ما کمک خواهد کرد.
رسا ـ برای تبیین وارد بندبند سیاستها نشدید؟
در این رابطه در حال انجام یک کار ستادی هستیم؛ سیاستهای کلان اقتصاد مقاومتی را تقسیم کردیم بین دوستان و با یک دستور العمل خواستهایم تا سیاستهای اقتصاد مقاومتی را از نگاه اسلامی تبیین و راهکارهای تحققش را پیشنهاد کنند؛ این نیز از کارهای ستادی این مرکز است؛ بنده شخصاً دو بندش را تبیین و ارائه راهکار کردهام؛ البته کارها کار سختی است؛ نگاه اسلام را وارد اینطور مباحث کردن کار بسیار مشکلی است؛ مسئولین همه باید بدانند ما در راه تولید یک علم انسانی اسلامی و اقتصاد اسلامی هستیم؛ هنوز در ابتدای این راه هستیم، کسانی که دغدغه اسلام دارند با هر قدمی که پیش میرویم باید این قدم را در عمل به کار بگیرند و بی اعتنایی نکنند؛ به هر حال ما قادریم که این سیاستها را به این مقدار در ظرف اسلام تفسیر کنیم بیایید و به ما کمک کنید و از ما بخواهید که این کارها را انجام دهیم و انشاء الله در برنامه ریزیها به اسلام نزدیک شویم.
رسا ـ چرا در قوه مجریه وارد نشدید؟
قوه مجریه بهرحال باید راه باز کند٬ برای ورود نمیتوانیم اعلام کنیم که قوه مجریه از تشکیلات حوزوی در بخش تصویب قوانین اقتصادی استفاده کن؛ ما اعلام میکنیم که میتوانیم از منظر اسلامی به قوه مجریه کمک کنیم که شما بتوانید اقتصاد مقاومتی را حتی الامکان در ظرف اقتصاد اسلامی راجع به آن بیاندیشید؛ در حقیقت سیاستها را بدانید؛ بالاخره این را متوجه هستم که بسیاری از آقایان یا نمیخواهند به اقتصاد اسلامی عمل کنند و یا این سئوال در ذهنشان هست که بالاخره اقتصاد غرب یک دانش شناخته شده است و میتوان آن را به کار برد. ولی وقتی شما میگویید اقتصاد اسلامی منظورتان چیست این که هنوز به آن حد از بلوغ نرسیده که ما بخواهیم اقتصاد مقاومتی را در دامن دانش اقتصاد اسلامی تعریف کنیم.
این حرف در عین حال که درست است لازمهاش این نیست که ما چشممان را راجع به همه چیزهایی که از اسلام میدانیم ببندیم و یک راست برویم در دامن اقتصاد غرب اقتصاد مقاومتی را مطرح کنیم و ترجمه کنیم و تفسیر کنیم؛ یکبار خدمت مقام معظم رهبری بودیم راجع به علوم انسانی ایشان میفرمودند حالا درست است که بسیاری از نظریات علوم انسانی هنوز تولید نشده ولی مبانی را که داریم٬ ارزشها را که داریم٬ فقه و اخلاق اسلامی را که داریم٬ اینها که دیگر چیزهایی نیستند که بگوییم برای ما مشخص نیست؛ حداقل این است که بیایید سیاستها را در چارچوب فقه٬ اخلاق٬ سنتهای الاهی در و چارچوب جهان بینی اسلامی اینها را مطرح کنید.
مسؤولان باید بیایند و این سیاستها را در قالب اسلامی آن ببینید؛ هیچ اقتصاد دان اسلامی مدعی نیست که نظریات فقه اقتصاد اسلامی در عرض علم اقتصاد غرب تولید شده؛بعضی جاها تولید شده و بعضی جاها تولید نشده است؛ اقتصاد اسلامی هنوز به بلوغ و قوام خود نرسیده است؛ درست میگویند این مشکل وجود دارد اما اما این مفهومش این نیست که درباره چیزهایی که از اسلام میدانیم هم چشممان را ببندیم و یکراست برویم در دامن غرب و علوم انسانی غربی و لذا این را میخواهم بگویم که وقتی مسئولین میبینند یک مرکزی اعلام میکند که من با تمام لشگر حوزوی آمدهام کمک کنم شما دیگر چه میخواهید.

رسا ـ در این راستا رسانهها چه کمکی برای انتقال مطالبات شما به بخش دولتی میتوانند متقبل شوند؟
دو بحث را در آینده نزدیک پیش رو داریم؛ یکی برنامه ششم توسعه و دیگری برنامه سال نود و پنج؛ برنامه سال نود و پنج که مربوط به شش ماهه دوم سال نود و چهار یعنی بعد از آذرماه سال نود و چهار است؛ اما برنامه پنج ساله ششم زودتر باید تحویل مجلس شورای اسلامی شود؛ زمان مطلوب تحویل این برنامه تقریباً تا اواخر مهرماه است؛ این برنامه اکنون در جریان تدوین است؛ ما میتوانیم در این زمینه وارد شویم و کمکهای خوبی از سوی حوزویان و اقتصاد دانان اسلامی ارائه دهیم؛ باید نگاههای اسلامی را میآوریم و وارد برنامه ششم کنیم؛ خوب آقایانی که متکفل این بحث هستند باید ما را راه بدهند و از ما بخواهند و بگویند که اگر واقعاً معتقد هستند که اقتصاد مقاومتی برآمده از آموزههای انقلابی و اسلامی و الگویی از نظام اقتصاد اسلام است یا نه.
این برنامه ششم را هم آقا دستور دادند که باید بر اساس اقتصاد مقاومتی نوشته شود باید از ما نظر بخواهند اگر آنها حاضر نباشند که از ما نظر بگیرند ما نمیتوانیم برویم آنجا؛ ما فقط میتوانیم از رسانهها برای اعلام نظرات خود استفاده کنیم و اینجاست که نقش رسانه در ورود اقتصاد اسلامی به اقتصاد مقاومتی پر رنگتر میشود؛ یک طرف دولت در تدوین این سیاستگذاریها باید از حوزویان استفاده کند و از سوی دیگر مجلس در کمیسیونهای خود باید این دغدغه را داشته باشد که کارگروههای مختلف مجلس و کمیسیونهای آن در ارتباط با برنامه ششم باید از نظرات اقتصاد دانان اسلامی استفاده مطلوبی را به کار گیرند.
رسا ـ و نکته آخر؟
انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم و مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی در راستای کمک به پروراندن اقتصاد اسلامی در دامان اسلام از سوی حوزه علمیه قم اعلام آمادگی میکند تا دولت٬ مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام که متکفل اصلی نظارت بر اجرای اقتصاد مقاومتی هستند بتوانند در پیشبرد اقتصاد کشور در دامن اقتصاد مقاومتی موفق باشند؛ اعلام آمادگی میکنیم که با نیروهایی که در این مدت در حوزه علمیه قم پرورش پیدا کردهاند و دیگر نیروهای جوان تازه دکترا گرفته نیستند و کسانی هستند که سالهاست در موضوع مشخصی از نگاه اسلام گرایشهای مختلفی از اقتصاد اسلامی را بررسی کردهاند و مسلط به مبانی٬ فقه و مباحث اقتصادی هستند٬ میتوانند به کمک دستگاههای اجرایی و قانونگذاری کشور بیایند.
لازم به ذکر است که اقتصاددانان اسلامی با توجه به تکلیفی که بر دوش خود احساس میکنند اگر به صورت رسمی نتوانند کمکی به اقتصاد کشور کنند حتماً به صورت غیر رسمی نظرات خود را از طریق رسانههای کشور نظرات خود را اعلام خواهند کرد و سعی میکنند تا اقتصاد مقاومتی در دامان اقتصاد اسلامی را به گفتمانی در بین اقتصاددانان٬ اندیشمندان و عموم مردم تبدیل کنند؛ روحانیتی که با مردم در ارتباط است وظیفه دارد تا اقتصاد مقاومتی را از پایگاه اقتصاد اسلامی از مسؤولان بخش اقتصاد کشور مطالبه کند تا مسؤولیت خود را در برابر نظام اسلامی٬ رهبر معظم انقلاب و مردم انجام داده باشد. انشاء الله خدا به شما توفیق دهد.
/402/836/م
ارسال نظرات