عفت و پاکدامنی زیرساخت حجاب/ در ترویج حجاب از ترویج عفت نباید غافل شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فریبا علاسوند، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده ظهر امروز در دیدار با جمعی از فعالان حجاب و عفاف کشور آذربایجان با بیان اینکه حجاب و عفاف در جامعه یک موضوع چند بعدی است، اظهار کرد: در جامعه اسلامی و از نگاه اسلام بحث حجاب یک موضوع چند وجهی و مستقل از نگاه فردی و تک بُعدی است.
عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با اشاره به برخی زیرساختهای حجاب و عفاف، گفت: یکی از زیرساختهای حجاب مسأله عفت و پاکدامنی است.
وی افزود: هر دو مسأله عفاف و حجاب با توجه به جایگاهی که دارند با یکدیگر متفاوتاند، چرا که جایگاه عفت مربوط به امور اخلاقی و درونی است و این در حالی است که حجاب یک مسأله بیرونی است.
علاسوند با بیان اینکه اسلام تفکیک در آموزش و ترویج حجاب و عفاف بین زن و مرد را با توجه به تفاوتهایی ذاتی که در مرد و زن وجود دارد، مورد بررسی و تعیین قانون قرار داده است، عنوان کرد: جنسیت زن و مرد هم از نظر آستانه تحریکپذیری و هم شکل تحریکپذیری و هم زمان تحریکپذیری با یکدیگر متفاوت است.
وی ادامه داد: در تفکر اسلامی مراحل رشد را تقسیمبندی میکنند به نحوی که یکی از این مراحل را سبابت مینامند؛ سبابت در دوران رشد کودک دورهای است که کودک نزدیک به دو یا سه سال است و هیچگونه زمینه برای غریزههای جنسی و شهوانی در او وجود ندارد.
عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه مرحله بعد از سن سبابت مرحله تمیز است، عنوان کرد: در این زمان کودک به مرحلهای وارد میشود که قرآن کریم نسبت به این سن میفرماید در این مرحله کودک وارد تشخیص مسائل جنسی میشود که در فقه اسلامی به آن سن تمیز گفته میشود.
این کارشناس مسائل حجاب با بیان اینکه سن مراقبه سن حساسی در تربیت از دیدگاه اسلام به شمار میآید، تصریح کرد: سن مراقبه از دیدگاه شرع اسلام یعنی اینکه فرزند ما در این مرحله اشراف به مسائل مربوط به سن بلوغ خود را پیدا میکند.
وی ادامه داد: مرحله بلوغ بعد از مرحله مراقبه به وجود میآید و در اسلام این مرحله فرزند ما دیگر بچه نیست و در حقیقت به سن تشخیص و تصمیم میرسد چرا که در این مرحله برای وی خیر و شر نوشته میشود و برای وی در احکام اسلامی ثواب و عقاب در نظر میگیرند./921/پ202/ح