۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۲۶۶۳۶۰
مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تهران:

طبیب اهل تقوی، خودسازی و مجاهد فی سبیل‌الله است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: پزشک حاذق و واقعی اهل تقوی، انسانی دلسوز، به دنبال خیر و نصیحت و دنبال ساختن خود و دیگران است این پزشک مجاهد فی سبیل الله است.
حجت‌الاسلام عيسي زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام عیسی‌زاده، مسؤول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه علوم پزشکی تهران، پیش از ظهر امروز در چهارمین همایش طبیب روحانی در تجلیل از مقام علمی و اخلاقی حضرت آیت‌الله جوادی آملی که در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: سلامت روحی و جسمی انسان از نظر مکاتب الهی و امانیستی متفاوت است.

 

وی در تعریف و تبین تمایز مکاتب الهی و امانیستی در دو مقوله، عنوان کرد: نهایت مکاتب امانیستی به انسان ختم می‌شود که دچار تشتت و دگرگونی فراوان است.

 

مسؤول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نخستین تمایز اساسی اختلاف ساحت انسان در مکاتب الهی و مادی به این است که در مکاتب الهی ساحت انسان بر اساس نگاه وحیانی با مؤلفه‌  آیات قرآن و روایات تعریف می‌شود.

 

حجت‌الاسلام عیسی‌زاده در ادامه گفت: به هر میزان که به ساحت وجودی انسان نگاه شود به همان میزان ابعاد و تبعات آن دنبال خواهد شد، اگر انسان را بر اساس مکتب وحیانی تعریف شد، مؤلفه‌های سلامت او نیز بر اساس همین تعریف خواهد بود.

 

وی افزود: امروز بسیاری از مکاتب دست ساخته بشریت نیز ادعای سلامت روحی برای انسان دارند اما تفاوت این دو بسیار زیاد است.

 

مسؤول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه ابراز کرد: با نگاهی به قاموس واژه‌شناسان و اصحاب لغت ملاحظه می‌شود که واژه طب در نگاه ابتدایی به معنای علاج جسم و نفس آمده است، اما نکته‌ای که ابن‌سکیت در کتاب خود و ابن منظور در لسان العرب آورده اساس طب برآمده از ارزش معنوی و محتوای آن از دایره ارزش‌های مادی بیرون است.

 

حجت‌الاسلام عیسی‌زاده با اشاره به مکتب شیعه درباره سلامت انسان، گفت: در مکتب روایی شیعه نیز دیده می‌شود روایاتی که در راستای تبین طبیب آمده است، اساسا طب را از فرش جسمانی به عرش روح و حقیقت انسانی رسانده است.

 

وی در ادامه اظهار داشت: طبیب تجلی صفت محیی خداوند و برآمده از کار مقدس طبابت است، در روایتی از پیامبر(ص) خطاب به همه انسانها است که فرمودند: همه مریض مطب الهی هستند و طبیب واقعی خود خداوند است.

 

مسؤول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: امام صادق(ع) فرمودند: هر منطقه، بلاد و تمدنی از سه چیز در امر دنیا و آخرت بی‌نیاز نیست نخست دین‌شناس متفکر و باتقوی است که خود نفس مهذب و تسویه شده داشته باشد، در واقع طبیب مطهری که خود را مطهر کرده و دیگران را نیز به طهارت برساند.

 

حجت‌الاسلام عیسی‌زاده در ادامه روایت امام صادق(ع) عنوان کرد: دوم مسؤول و فرمانروای که خود اهل خیر باشد و سوم طبیب بابصیرت و شناخت است و درد مریض را می‌فهمد و مورد ثقه و اطمینان است، این دو خصلت که برای طبیبان به کار می‌برد اشاره به این دارد که طبیب صرفا در محدوده جسم انسانها خلاصه نمی‌شود.

 

وی افزود: امروز فلسفه ماندگاری طبیبانی چون دکتر غریب‌ها این است که افزون بر جسم بیمار مراجعان خود به مسائل روحانی مخاطبان خود توجه داشتند.

 

مسؤول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه اظهار داشت: ورود به عرصه طبابت به تقوای الهی نیاز دارد، پزشک حاذق و واقعی کسی است که بتواند اهل تقوی، انسانی دلسوز و به دنبال خیر و نصیحت دیگران بوده و دنبال ساختن خود و دیگران باشد این پزشک مجاهد فی سبیل الله است.

 

حجت‌الاسلام عیسی‌زاده در پایان خاطرنشان کرذ: اساس برگزاری این همایش‌ها این است که چهره‌های عینی کسانی را که از ویژگی‌های بلند معنوی برخوردارند را به مردم معرفی کرده و توجه دهند که زندگی موفق و سالم زندگی‌ای است که در همه عرصه‌های سلامت به ویژه در عرصه سلامت معنوی و روحانی گام برداشته و برنامه داشته باشد./807/پ202/ح

ارسال نظرات