۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۴
کد خبر: ۲۶۶۴۵۸
محقق و پژوهشگر عرصه اقتصاد مقاومتی:

اشتغال بانوان به امور هنری و صنایع دستی گامی مهم در راستای اقتصاد مقاومتی است

خبر گزاری رسا ـ محقق و پژوهشگر حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: گسترش اشتغال بانوان به صنایع دستی و مشاغل خانگی به جهت ارزشمند بودن حتی از نظر صادرات این محصولات، رونق فراوانی به اقتصاد کشور خواهد داد و ما را در راستای اقتصاد مقاومتی یاری می‌کند.
صنايع دستي

نجمه خسروی، محقق و پژوهشگر در زمینه اقتصاد مقاومتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با اشاره به نقش اساسی آموزش، ترویج و تولید صنایع دستی بر اشتغال بانوان گفت: در دنیای امروز شاهد رشد هر چه بیشتر اشتغال بانوان به شغل های غیر ضروری و نامناسب هستیم که ناخواسته تأثیر نامطلوبی بر اشتغال جوانان گذاشته است.

 

وی در ادامه افزود: تأکید و تبلیغ سوء دشمن بر مسأله تساوی حقوق زن و مرد و همچنین فشار های ناشی از اقتصاد تجملاتی خانواده ها و گاهی نبود سرپرست مناسب در خانواده از مهم‌ترین دلایل اشتغال نامناسب زنان در جامعه محسوب می‌شود که کاملا با سبک زندگی اسلامی ما مغایرت دارد.

 

این پژوهشگر و محقق اظهار داشت: با توجه به وضعیت امروز جامعه باید به جای تشویق بانوان به اشتغال بیرون از منزل که نظام خانواده و جامعه را تحت الشعاع قرار می‌دهد، سعی در ترویج هر چه بیشتر امور هنری و مشاغل خانگی در بین بانوان تأکید کرد تا هم بسیاری از مسائل اشتغال‌زایی جامعه برای جوان حل شود و هم بانوان با کارهای متناسب با روحیه و فرهنگ خود کسب در آمد کنند.

 

وی در ادامه تأکید کرد: اشتغال بانوان به کارهای هنری و صنایع دستی که از زمره صنایع خلاق است و زیر مجموعه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی جامعه محسوب می شود، به دلیل لطافتی که در بطن این کار وجود دارد و همچنین ارضاء میزان زیادی از حس زیبایی طلبی بانوان، افزون بر تأثیر مثبت بر روحیات آنان موجب اشتغال زایی مناسب نیز می‌شود.

 

این محقق خاطر نشان کرد: آنچه در زمینه اشتغال بانوان به مشاغل هنری و خانگی باید مورد توجه قرار گیرد، این است که، حضور بانوان در چنین مشاغلی با فرهنگ دینی ما هم‌خوانی بسیاری دارد چرا که در روایات و داستان ها می‌بینیم اشاره به اشتغال بانوان به اموری مثل ریسندگی و بافندگی است.

 

وی در ادامه یادآور شد: همچنین گسترش این صنعت به جهت ارزشمند بودن حتی از نظر صادرات این محصولات،  رونق فراوانی به اقتصاد کشور خواهد داد و ما را در راستای اقتصاد مقاومتی یاری می‌کند.

 

خسروی در بیان راهکارهای عملی جهت ترویج کارهای هنری و صنایع دستی در بین بانوان گفت:  درست است که بسیاری از مؤسسات و سازمان‌های مرتبط با این مسائل، سعی دارند که با برگزاری بازارچه ها، نمایشگاه ها، جشنواره های مختلف در زمینه اشتغال به مشاغل هنری خانگی فرهنگ سازی کنند، اما این امور به تنهایی کافی نیست و لازم است که رسانه ها در جهت معرفی بانوان موفق و ابعاد کار آنان تلاش کنند.

 

وی در پایان اظهار داشت: حمایت مالی دولت و ایجاد بازار عرضه محصولات و همچنین فرهنگ سازی درجهت گسترش این نوع از اشتغال بانوان، از جمله اموری است که باید برای گسترش صنایع دستی در جامعه مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم از این طریق فرهنگ غنی خود را به دیگران معرفی کنیم./9703/ت302/ح

ارسال نظرات