۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۲۶۶۹۳۰
جهان اسلام در هفته ای که گذشت؛

تأکید عربستان به ادامه جنگ در ماه مبارک رمضان/ کنفرانس بین المللی اجتهاد از نگاه آیت الله خامنه ای در لبنان

خبرگزاری رسا ـ خاکسپاری آیت الله آصفی در نجف اشرف، برگزاری کنفرانس «کنفرانس تجدد و اجتهاد از نگاه رهبر معظم انقلاب» در لبنان و تأکید عربستان بر ادامه جنگ علیه یمن در ماه رمضان از مهمترین خبرهای هفته گذشته جهان اسلام بود.
جهان اسلام

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جهان اسلام در هفته ای که گذشت دستخوش حوادث و رخدادهای مختلفی بود. در این گزارش به بررسی خلاصه مهمترین رویدادهای جهان اسلام در هفته ای که گذشت می پردازیم.

 

عراق؛ فراخوان آیت الله سیستانی برای پیوستن جوانان به پادگان های نظامی

 

ـ پیکر آیت الله شیخ محمد مهدی آصفی نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در عراق که بنا به توصیه خودش به نجف اشرف منتقل شده بود، با مشارکت مراجع تقلید، علما، نخست وزیر، وزیران، نمایندگان پارلمان و قشرهای مختلف مردم در قبرستان وادی السلام این شهر به خاک سپرده شد.

 

ـ حضرت آیت الله اسحاق فیاض که نماز را بر پیکر آیت الله آصفی اقامه کرده بود، ارتحال این عالم را از مصائب دردناکی توصیف کرد و اظهار داشت که برای فقدان این عالم باید حسرت خورد.

 

ـ شهر بیجی که به دلیل وجود پالایشگاه نفتی از اهمیت زیادی برخوردار بود با تلاش نیروهایبسیج مردمی آزاد شد.

 

مخالفان بسیج مردمی که پس از آزادی هر منطقه به هجمه علیه این نیروها می پردازند، این بار نیز مدعی تخریب مساجد از سوی بسیج مردمی شدند که دارالافتای اهل تسنن عراق به این مساله واکنش نشان داد و تخریب مساجد در بیجی را تکذیب کرد.

 

هجمه علیه نیروهای فداکار بسیج مردمی در حالی به شدت ادامه دارد که آمار نشان می دهد از یکسال گذشته که بسیج مردمی پس از فتوای جهاد کفایی حضرت آیت الله سیستانی تشکیل شد، بیش از 3 هزار تن از آنان شهید و 10 هزار تن دیگر زخمی شده اند.

 

ـ بیست و هشتمین همایش مبلغان خانم و آقا که هر ساله به مدت دو بار در آستانه ماه مبارک رمضان و ماه محرم برگزار می شود، روز پنجشنبه در نجف اشرف برگزار شد.

 

حضرات آیات سید محمد سعید حکیم، حضرت آیت الله نجفی و حضرت آیت الله اسحاق فیاض به این همایش پیام صادر کرده و به بیان فضایل تبلیغ و آخرین تحولات عراق پرداختند.

 

ـ رییس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز امنیت استان های شیعه نشین را خط قرمز توصیف کرد و نسبت به تجاوز از این خط قرمز به شدت هشدار داد.

 

ـ حضرت آیت الله سید علی سیستانی که سال گذشته در چنین روزهایی فتوای تاریخی جهاد کفایی را صادر کرد و در پی آن بسیج مردمی تشکیل شد، از جوانان خواست در تعطیلات تابستانی به پادگان های نظامی ملحق شده تا آموزش های نظامی جهت آمادگی برای هرگونه جنگ با تروریست های داعش را فراگیرند.

 

ـ رسانه های مخالف نظام کنونی عراق که از هر فرصتی برای ضربه زدن به نظام سیاسی این کشور به خصوص پس از پیروزی های بدست آمده از سوی نیروهای بسیج مردمی استفاده می کنند، با انتشار شایعه سفر حضرت آیت الله سیستانی به لندن برای درمان بیماری درصدد تضعیف روحیه عراقی برآمدند.

 

نماینده این مرجع تقلید در لندن این شایعه را به شدت تکذیب کرد و افزود که حضرت آیت الله سیستانی هیچ مشکل جسمانی ندارد.

 

کشف 7 خودروی بمبگذاری شده در ورودی شهر مقدس کربلا  و آغاز خروج منافقین از بغداد به مقصد آلبانی از دیگر خبرهای مهم هفته گذشته در عراق بود.

 

لبنان؛ برگزاری کنفرانس «کنفرانس تجدد و اجتهاد از نگاه رهبر معظم انقلاب»

 

ـ نبرد مقاومت اسلامی با گروه های تروریستی در مناطق مختلف لبنان همچنان ادامه دارد و حزب الله توانسته است موفقیت های چشمگیری در این زمینه داشته باشد.

 

شبکه خبری المنار در گزارشی اعلام کرد که مقاومت اسلامی توانسته است 64 درصد از منطقه مرزی بین لبنان و سوریه را پاکسازی کند.

 

ـ کنفرانس تجدد و اجتهاد از نگاه رهبر معظم انقلاب با حضور علما و شخصیت های مختلف جهان اسلام در لبنان برگزار شد.

 

سید حسن نصرالله در این کنفرانس به بیان ویژگی های حضرت آیت الله خامنه ای پرداخت از رهبر معظم انقلاب به عنوان دارنده بالاترین درجه فقه، دارای زبان زمانه، آگاه به نیازهای دوران و تبدیل کننده تهدید به فرصت یاد کرد.

 

ـ بحث حضور حزب الله در سوریه و جنگ با تروریست های داعش و جبهه النصره همچنان یکی از موضوع های مورد بحث در لبنان است و علمای درباره این موضوع و همچنین کشتار اهالی روستای قلب لوزه در ادلب سوریه واکنش نشان دادند.

 

ـ سید علی فضل الله تأکید کرد که دشمن در پی صدور تروریسم از سوریه به لبنان است، آیت الله نابلسی نیز حضور حزب الله در سوریه را مصداق مبارزه با صهیونیسم جهانی دانست.

 

رییس شورای اجرایی حزب الله با اشاره به اینکه حضور نیروهای این حزب در سوریه ضروری است، خاطر نشان کرد که اگر نیروهای مقاومت اسلامی در سوریه حضور نداشته باشند لبنان در خطر قرار خواهد گرفت و سرنوشت مشابه سایر کشورهای عربی در انتظار این کشور خواهد بود.

 

سخنان شاهزاده عربستان مبنی بر اینکه ایران دشمن عربستان و اسرائیل دوست عربستان است با واکنش یکی از نمایندگان پارلمان لبنان مواجه شد.

 

عربستان؛ اعتصاب غذا در اعتراض به ادامه بازداشت آیت  الله نمر

 

ـ موج اعتراض به بازداشت آیت الله نمر همچنان ادامه دارد به گونه ای که جمعی از حامیان این عالم اعلام کردند در اعتراض به عدم آزادی وی 3 روز اعتصاب غذا می گیرند.

 

ـ علمای شیعه پس از بروز دو انفجار تروریستی در نماز جمعه دمام و قدیح درصدد تصویب طرحی برای حمایت از شیعیان برآمده اند.

 

در این راستا، عضو مجلس شورا از تصویب طرح حمایت از وحدت ملی خبر داد و این اقدام را گامی در برابر تروریست ها عنوان کرد.

 

ـ دولت جدید عربستان که جنگ طلبی و  غوغاسالاری را در رأس فعالیت های خود قرار داده است، خود را قدرت مطلق منطقه دانسته و به شیوه های مختلف به سایر کشورها ضربه می زند.

 

اما شاهزاده سعودی که سفیر عربستان در لندن است، پس از مشاهده قدرت ایران و عدم توانایی آل سعود برای ایجاد خلل در قدرت و پیشرفت جمهوری اسلامی، ادعا کرد اگر توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 محکم نباشد عربستان از سایر گزینه ها علیه ایران استفاده خواهد کرد.

 

ـ در حالی که با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، مسلمانان خود را برای ماهی پر از فضیلت و عبادت آماده می کنند مقامات سعودی اعلام کردند به جنگ علیه یمن ادامه خواهند داد.

 

سخنگوی نیروی نظامی عربستان به بهانه اینکه شهادت در ماه رمضان ثواب بیشتری دارد از ادامه جنگ و کشتار مردم مظلوم یمن در این ماه شریف خبر داد.

 

ـ صدور بیانیه جنجالی علما و مبلغان وهابی علیه شیعیان با واکنش امام جمعه سیهات مواجه شد.

 

ـ از سوی دیگر، هیأتی از فعالان سیاسی و مذهبی اهل تسنن عربستان در مراسم شهدای حادثه تروریستی امام علی(ع) قطیف حضور یافته تا همبستگی خود را با خانواده های شهدا اعلام کنند.

 

بحرین؛ حمایت علمای شیعه از تشکیل کمیته های نگهبانی از مساجد

 

ـ بروز انفجارهای تروریستی در نماز جمعه قطیف و دمام عربستان سبب نگرانی شیعیان بحرین و تشکیل کمیته های پاسداری از مساجد شد.

 

آل خلیفه که به بهانه های گوناگون درصدد مخالفت و ایستادگی در برابر شیعیان است، با این گروه ها مخالفت کرده و آنها را خلاف قانون می داند.

 

5 تن از علمای شیعه بحرین در قالب هیأت کبارالعلما با صدور بیانیه ای از این کمیته ها حمایت کرده و اظها ر داشتند که اگر دولت توانایی حفظ امنیت کشور را ندارند، مردم آمادگی کاملی برای این مساله دارند.

 

ـ این در حالی است که حمله به مساجد شیعه همچنان از سوی افراد ناشناسی که هیچگاه بازداشت نمی شوند، ادامه دارد و در آخرین مورد شاهد حمله به مسجدی در روستای الدیر و توهین به قرآن بودیم.

 

ـ مخالفت آل خلیفه با حمایت از مساجد شیعیان در حالی صورت می گیرد که مسجدی به نام پادشاه سابق عربستان در جنوب منامه افتتاح شد.

 

ـ این مسائل سبب واکنش یکی از علمای بحرین شد به گونه ای که تأکید کرد داعش در حمله به شیعیان از آل خلیفه الگوبرداری می کند.

 

ـ در حالی که همگان در انتظار ششمین جلسه دادگاه شیخ علی سلمان هستند، تظاهرات و صدور بیانیه از سوی علما، انقلابیان و قشرهای مختلف مردم همچنان ادامه دارد.

 

علمای بحرین با صدور پیامی خواستار آزادی دبیرکل الوفاق شدند و تظاهرات گسترده ای نیز در منامه برگزار شد.

 

یمن؛ تأکید عربستان به ادامه جنگ در ماه مبارک رمضان

 

ـ شورای عالی انقلاب یمن، تأکید سخنگوی نیروهای نظامی عربستان سعودی بر ادامه جنگ در ماه رمضان به بهانه ثواب بودن شهادت در این ماه را بی پاسخ نگذاشت.

 

این شورا اعلام کرد از کشوری که در هنگام آتش بس 5 روزه بیش از 270 بار نقض آتش بس کرده است، بیش از این انتظار نمی رود.

 

ـ سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز از پیروزی های میدانی در عمق عربستان سعودی خبر داد و این مساله را نشان دهنده اقتدار ارتش دانست.

 

ـ فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن نیز از آمادگی انصارالله برای مشارکت در مذاکرات ژنو خبر داد و تأکید کرد شرط حضور انصارالله در این مذاکرات، عدم قرار دادن شرایط از گروه های مقابل است.

 

اروپا؛ برگزاری اجلاس علما در انگلیس و شوخی دانستن تخریب قبرستان مسلمانان در دانمارک

 

ـ روزه داری در کشورهایی که روزهای آن بیش از 20 طول می کشد از مشکلاتی است که مسلمانان با آن دست و پنجه نرم می کنند.

 

مسلمانان سوئد بیش از دیگران با این مشکل روبرو هستند و بر همین اساس، رییس انجمن اسلامی سوئد راهنمایی های جدیدی ارائه کرده است.

 

ـ رییس شورای مفتیان روسیه که بالاترین مقام دینی در این کشور به شمار می آید، از  داعش به عنوان دشمن خطرناک بشریت یاد کرد و مبارزه جهانی با این گروه تروریستی را خواستار شد.

 

ـ در حالی که استفاده از روبند برای زنان در ایالت کبک کانادا ممنوع شد، مسلمانان این کشور بر لزوم مبارزه با جرایم ناشی از تبعیض تأکید کردند.

 

ـ بیستمین اجلاس سالانه علما، ائمه جماعت، مبلغان و رؤسای مراکز اسلامی در آستانه ماه مبارک رمضان در انگلیس برگزار شد.

 

ـ پلیس دانمارک که سختگیری های فراوانی علیه مسلمانان این کشور انجام می دهد، در واکنش به تخریب قبر مسلمانان در کپنهاک مدعی شد که این تخریب یک شوخی ساده ای بیش نیست.

 

ـ انتشارات هوبرت اند کو، کتابی از آلبرتو ساویولو را با عنوان «تصور اسلام؛ تاریخ یک تصویرگری» روانه بازار کتاب کرده است.

 

مصر؛ تأکید دارالافتا بر برگشت ناپذیر بودن پیوستن به داعش

 

ـ مرکز رصد فتواهایی تکفیری دارالافتا از ادامه پیوستن جوانان فریب خورده به گروه تروریستی داعش ابراز تأسف کرد و ادامه داد که پیوستن به داعش، راه بدون بازگشت است و اعضای این گروه تا آخر عمر حق خروج نخواهند داشت.

 

ـ شیخ الازهر نیز در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه از غرب به عنوان عامل پیدایش گروه داعش یاد کرد و سلاح در دست تروریست ها را نشان دهنده این مساله دانست.

 

ـ موج شیعه ستیزی که از زمان حکومت محمد مرسی در مصر به شدت افزایش یافته بود همچنان ادامه دارد. دبیرکل مرکز مطالعات و تحقیقات ضد شیعه در برنامه ای ماهواره ای که به صورت مستقیم پخش می شد، شیعیان را کافر توصیف کرد./980/ز401/ک

ارسال نظرات