۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۲۶۶۹۸۹

اسقف‎های سهل انگار در جرایم جنسی مجازات می‎شوند

خبرگزاری رسا ـ پاپ به پیشنهاد شورای مشاوران خود، دادگاه‎های ویژه بررسی جرایم جنسی اسقف‎ها تشکیل می‎دهد.
مجازات اسقف هاي خاطي در جرايم جنسي کليسا
 
به گزارش خبرگزاری رسا، پاپ فرانسیس دستور تشکیل دادگاهی ویژه بررسی پرونده اسقف های متهم به سهل انگاری در جرایم جنسی کلیسا را صادر کرد.
 
سخنگوی واتیکان در این باره گفت که شورای دینی واتیکان که در حال حاضر مسؤولیت بررسی پرونده های جنسی کشیش ها را بر عهده دارد، پرونده اسقف های خاطی و سوء استفاده کننده از جایگاه کلیسا در رابطه با تجاوز جنسی به کودکان را نیز بررسی می کند.
 
با این که واتیکان صدها پرونده مرتبط با جرایم جنسی کشیش ها را از ابتدای انتشار اخبار رسوایی کلیسا از ابتدای دهه 2000 بررسی کرده است، در این دوره هیچ کدام از پاپ ها به طور مستقیم هیچ اسقفی را در مورد سوء مدیریت و عدم پیشگری از چنین جرایمی مورد مجازات قرار نداده است.
 
طبق قانون واتیکان، تعدادی از اسقف ها که متهم به سوء مدیریت در اداره کلیساها بودند بعد از این رسوایی ها استعفا دادند. یکی از این اسقف ها، رابرت فین از شهر کانزاس آمریکا بود که در سال 2012 به دلیل عدم گزارش سوء استفاده جنسی یکی از کشیش های منطقه اش از کودکان، در دادگاه محلی محکوم شد و در ماه آوریل سال جاری استعفا داد.
 
شورای مشاوران پاپ متشکل از چند کاردینال به ریاست کاردینال اومالی از بوستون، به صورت متفق القول به وی پیشنهاد دادند که بر اساس تدابیر کمیسیون حمایت از کودکان واتیکان، تدابیری جدید برای برخورد با اسقف های خاطی اتخاذ شود.
 
درموردی مشابه، کاردینال برنارد اف لا، اسقف اعظم منطقه بوستون که پیش از کاردینال اومالی در این منصب بود، در سال 2002 به دلیل اعتراضات شدید علیه وی پرونده های سوء استفاده جنسی کشیش های ناحیه استعفا داد. جان پل دوم، پاپ وقت، کاردینال اف لا را به عنوان اسقف اعظم یکی از مقر های پاپ در رم برگزید.
 
به اذعان بسیاری از کارشناسان، جرایم جنسی کلیسا از جمله تجاوز جنسی کشیش ها به کودکان، مساله جدیدی نیست اما به دلیل شرم قربانیان از بیان چنین موضوعاتی، تنها چند سالی است که این گونه موارد رسانه ای شده است.
 
پاپ فرانسیس که حدود دو سال پیش در سفر برزیل خود به طور ضمنی از هم جنس گرایان دفاع کرده بود، حالا با انبوهی از پرونده های جنسی زیردستان خود مواجه است./847/ب902/د
ارسال نظرات