۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۲۶۷۱۱۴
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بررسی کرد؛

روند مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم و مشکلات اقتصادی کشور

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به بررسی روند مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم و مشکلات اقتصادی کشور پرداخت و بر حمایت نمایندگان مجلس از تیم مذاکره کننده تأکید کرد و گفت: تیم مذاکره‌کننده تا کنون از خطوط قرمز هسته‌ای که رهبر معظم انقلاب برای آن‌ها تعیین کرده است، عبور نکرده است.
اميرآبادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، در مسجد محمدیه قم به تشریح روند مذاکرات هسته‌ای پرداخت و گفت: دولت ایران به تمام تعهدهایش در مذاکرات ژنو عمل کرد و اما دولت‌های غربی هیچ یک از تعهدهای خویش عمل نکردند.

 

امیرآبادی بیان کرد: رساندن غنی سازی به 5%، نداشتن فعالیت ‌هسته‌ای در نیروگاه فردو، عدم انجام فعالیت‌ها جدید در نیروگاه نطنز و توقف رشد و تحقیق هسته‌ای از جمله تعهداتی دولت ایران در مذاکرات ژنو بود.

 

وی اظهار داشت: دولت‌های غرب در مذاکرات ژنو تعهدات مالی دادند که ماهی 700 میلیارد تومان به حساب‌ ایران بازگرداند، در حالی تا اکنون یک دلار به بهانه‌ها مختلف باز گرداننده نشده است.

 

نماینده مردم قم در مجلس ابراز کرد: قرار بود در این مذاکرات تحریم هواپیمایی ایران برداشته شود و قطعات یدکی هواپیمایی در اختیار ایران قرار گیرد، در حالی که  تاکنون هیچ قطعه‌ای وارد کشور نشده است و بسیار از هواپیماهای کشور به علت نداشتن قطعات یدکی بدون استفاده شده است.

 

 وی عنوان کرد: بعد از مذاکرات ژنو، مذاکرات عمان شکل گرفت در این مذاکرات غرب خواستار این امر شده بود که برد موشکی ایران 70 کیلومتر بیشتر نباشد، بنابراین این مذاکرات بی‌نتیجه ماند.

 

 امیرآبادی ابراز داشت: در مذاکرات وین غربی‌ها خواسته‌های غیرعقلانی از تیم مذاکره‌کننده داشتند و در طی تماسی که ظریف با رییس جمهور داشت، از تیم مذاکره‌کننده خواست تا وین را ترک نکنند تا بسته پیشنهادی رییس جمهور به عنوان p2 به آن‌ها برسد.

 

 نماینده مردم قم در مجلس بیان کرد: در ادامه روند مذاکرات بیانیه لوزان شکل گرفت که فکت شیت این بیانیه از سوی ظریف به رییس جمهور داده شد، اما هنوز متن آن منتشر نشده است.

 

 وی در ادامه سخنانش به اهمیت فعالیت هسته‌ای در نیروگاه اتمی فردو اشاره کرد و گفت: این نیروگاه زیر زمینی از لحاظ از درجه بسیار بالایی برخوردار است، اما نیروگاه اتمی نطنز روی زمین است و به راحتی با حملات موشکی از بین می‌رود، بنابراین حساسیت غربی‌ها نسبت به نیروگاه فردو بیشتر است و خواستار تعطیلی این نیروگاه در مذاکرات شده‌اند.

 

 امیرآبادی با بیان این که غربی‌ها در مذاکرات خواستار این امر شده‌اند که تحقیق و توسعه در زمینه انرژی هسته‌ای 15 سال از سوی کشور ایران تعلیق شود، گفت: در این 15 سال نسل انقلابی ایران کهنسال می‌شوند و قدرت مقاومت کاهش می یابد.

 

وی با بیان این که در این مذاکرات غربی‌ها خواستار مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای و موشکی ایران شده‌اند، گفت: آن‌ها 29 نفر از اسامی دانشمندان هسته‌ای و موشکی بیان کردند که آز آن‌ها مصاحبه گرفته شود که نظرشان درباره مذاکرات بیان کنند و اگر با مذاکرات مخالف هستند باید از کشور خارج شوند و در آمریکا یا کانادا زندگی کنند.

 

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: در زمان دولت خاتمی از 15 نفر از دانشمندان هسته‌ای مصاحبه گرفته شد که 5 نفر از آن‌ها ترور شدند.

 

وی اظهار داشت: در این مذاکرات غربی‌ها مسائل اجتماعی ایران از قبیل حقوق و آزادی زنان، ترویج فرقه ضاله بهایت و بابیت خواستار شده‌اند، اما تیم مذاکره‌کننده تا کنون در برابر خواسته‌های غیر هسته‌ای آن‌ها ایستادگی کرده است.

 

استکبار ستیزی از خطوط قرمز نظام است

وی با بیان این که تمام نمایندگان مجلس و مسؤولان کشوری باید از تیم مذاکره کنند حمایت کنند، گفت: تیم مذاکره‌کننده تاکنون از خطوط قرمز هسته‌ای که رهبر معظم انقلاب برای آن‌ها تعیین کرده است، عبور نکرده است.

 

امیرآبادی با بیان این که استکبار ستیزی و آمریکا را دشمن اصلی دانستن از خطوط قرمز اصلی نظام است، گفت: مـتأسفانه این دولت، آمریکا را همانند کشور دوست می‌داند و در برابر آن‌ها لبخند می‌زند و با منتقدان داخلی با خشم برخورد می‌کند.

 

ارائه لایحه درباره مذاکرات هسته‌ای به مجلس

وی در ادامه سخنانش با بیان این که در مجلس لایحه 7 بندی درباره مذاکرات هسته‌ای به کمسیون امنیت ملی ارائه شده است، گفت: به زودی این طرح در صحن علنی مجلس تصویب نمایندگان مجلس می‌رسد.

 

نماینده مردم قم در مجلس به برخی از بندهای این طرح اشاره کرد و گفت: تصویب کردن توافق هسته‌ای از سوی نمایندگان پذیرفتن مسؤولیت این توافق از سوی نمایندگان مردم و دولت، بررسی عضویت ایران در پروتکل الحاقی و ادامه تحقق و توسعه در مسائل هسته‌ای از بندهای این طرح است.

 

وی با بیان این که کشور ایران تا کنون پروتکل الحاقی را به صورت اختیاری قبول کرده است، گفت: در حال حاضر؛ اسامی بازرس‌ها به دولت ایران ارائه می‌شود و بعد از بررسی سوابق آن‌ها ایران اجازه بازدید از مراکز هسته‌ای در زمان معین به آن‌ها داده می‌شود، اما این پروتکل الحاقی اجباری شود اسامی بازرس‌ها در اختیار ما قرار نمی‌گیرد و جاسوسان اسراییلی و آمریکایی به عنوان بازرس از مراکز هسته‌ای ایران بازدید می‌کنند.

 

امیرآبادی بیان کرد: نباید انتخابات پیش روی مجلس مواضع انقلابی نمایندگان مجلس را تحت تأثیر قرار دهد و در تصویب قانون‌ها به گونه‌ای رفتار کنند تا با حضور دوباره در مجلس خللی وارد شود.

 

نماینده مردم قم در مجلس اظهار داشت: نباید تمام مشکلات اقتصادی و  اجتماعی را به تحریم‌ها و حل شدن آن‌ها با مذاکرات هسته‌ای مربوط دانست.

 

امام خمینی (ره) آمریکا را دشمن اصلی ایران و شیطان بزرگ می‌دانست

 وی در بخش دیگر از سخنانش به بررسی مسائل اقتصادی و اجتماعی ایران پرداخت و گفت: بسیاری از اختلاس‌های که رسانه‌ها و فضای مجاز مطرح می‌شود، کذب محض است و بیان این امور سبب بی‌اعتمادی مردم به مسؤولان دولتی و نظام جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

 

امیرآبادی در ادامه سخنانش با اشاره به رهنمودهای امام خمینی درباره حمایت از مستضعفان عالم گفت: اگر امام در قید حیات بود هیچ زمان راضی نمی‌شد که صحن‌های تزیینی با سنگ‌های گران‌بها برای مرقدش درست کنند.

 

وی با بیان این که امام خمینی (ره) آمریکا را دشمن اصلی ایران و شیطان بزرگ می‌دانست، گفت: امام راحل بدون هیچ هراس و واهمه‌ای از ابر قدرت‌های جهان به وظیفه شرعی خویش عمل می‌کرد و هر توافقی که به نفع کشور و اسلام بود، می‌پذیرفت و هر قراردادی به نفع اسلام نبود قبول نمی‌کرد.

 

مجلس بیشترین همکاری را با دولت یازدهم دارد

وی در ادامه سخنانش با بیان این که نمایندگان مجلس بیشترین همکاری را دولت یازدهم دارند، گفت: در دولت قبل در طی 13 ماه 35 سؤال از وزیران شده است و 13 وزیر در صحن علنی مجلس پاسخگو سؤالات نمایندگان مجلس بوده‌اند.

 

نماینده مردم قم در مجلس ابراز کرد: متأسفانه بیش از 13 رسانه و روزنامه از یک مکان جهت‌دهی می‌شوند، مجلس را غیر همسو با دولت و مجلس را مانع پیشرفت و توسعه اقتصاد کشور می‌دانند.

  

 امیرآبادی عنوان کرد: مسأله استیضاح وزیر آموزش و پرورش و وزیر نفت از سال گذشته در مجلس مطرح بوده که به جهت مصلحت‌اندیشی تا اکنون تأخیر افتاده است ولی به زودی این وزیران باید پاسخگو سؤالات نمایندگان مجلس باشند.

 

تجمع‌هایی که در حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود نیازی به مجوز ندارد

وی به تجمع‌های که درباره مسائل هسته‌ای در کشور برگزار می‌شود اشاره کرد و گفت: تجمع‌هایی در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، مسأله داخلی این نهادها است و نیازی به مجوز از وزارت کشور ندارند، اما تجمع‌های که در سطح خیابان‌ها برگزار شود نیاز به مجوز دارد.

 

نماینده مردم قم در مجلس ابراز داشت: در 24 خرداد طرفداران دولت در خیابان‌ها قصد تجمع کنند و این تجمع نیاز به مجوز از وزارت کشور دارد و بدون مجوز امر غیرقانونی بوده و اگر این تجمع از سوی دولت برنامه‌ریزی‌ شده، هزینه بودجه کشور در امر غیرضروری است./998/پ201/ش

ارسال نظرات