۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۲۶۷۲۸۹
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا:

روحانیت از منبر و فضای مجازی برای روشنگری فتنه تکفیری‌ها استفاده کند

خبرگزاری رسا ـ اسداللهی با بیان این که روحانیت از منبر و فضای مجازی برای روشنگری فتنه تکفیری‌ها استفاده کنند، گفت: علما و روحانیان در فضای اینترنت حضور گسترده داشته باشند و به صورت همه جانبه با این جریانات مقابله کنند.
دکتر اسداللهي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، مسعود اسد اللهی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا امروز در همایش روحانیت و تبیین گفتمان ولایت در حسینیه ثارالله کرمان ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، به خطر بزرگ جریان تکفیری ها اشاره کرد و گفت: تفکر تکفیری خطری بسیار بزرگ برای اسلام است و از صدر اسلام  بوده و در خوارج نمود پیدا کرده است؛ نخستین شهید به دست این تفکر، حضرت علی (ع) بوده است.

 

اسداللهی ضمن بررسی نحوه شکل گیری و گسترش این تفکر اظهار داشت: این تفکر بسیار سطحی نگر و خشن است و هیچ کس را به عنوان مرجع قبول ندارد و بعدها آل سعود که قومی از اعراب عربستان بودند با این گروه ائتلاف کرده و حکومت عربستان را برپایه وهابیت تشکیل دادند.

 

وی ادامه داد: همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، گرایش به اسلام گرایی در جهان زیاد شد و همزمان قدرت گرفتن عربستان با جذب سرمایه؛ گروه های سلفی و تکفیری در اسلام رخنه کرده و افراد زیادی را جذب کردند به گونه ای که می بینیم هر زمان مصر و الازهر قدرت داشتند اینها ضعیف شدند و حال که مصر درگیر مسائل داخلی اش شده اینها قدرت بیشتری یافتند به طوری که می بینیم چهار مذهب معروف اهل سنت در برابر وهابیت رنگ باخته است.

 

وی در بیان دیدگاه تکفیری ها راجع به آمریکا و اسرائیل گفت: بنا به فرمایش امام خمینی(ره) اسرائیل غده ای سرطانی است که باید ریشه کن شود اما جریان تکفیری اسرائیل را زائیده آمریکا می داند و معتقد است که به جای مبارزه با فرع باید با اصل مبارزه کرد به همین جهت هرگز از آزادی فلسطین سخن نمی گویند.

 

اسداللهی در ادامه با بیان چگونگی شکل گیری گروه داعش خاطر نشان کرد: عربستان با ترویج افکار سلفی گری و تکفیری توانسته موج بیداری اسلامی را منحرف سازد و قربانیان این موج انحرافی فلسطینی ها و شیعیان هستند چرا که از زمان گسترش تکفیری ها در منطقه دیگر اهل سنت و کشورهای عربی توجهی به فلسطین ندارند و همچنین شیعیان نیز در کشورهای یمن، عراق، پاکستان، افغانستان و... امنیت قبل را ندارند.

 

وی در ادامه افزود: در حال حاضر تکفیری ها تحدید بزرگی برای ما در ایران محسوب می شوند چراکه با نفوذ در محورهای مختلف سعی در از بین بردن شیعه دارند.

 

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا ضمن بیان روشهای تبلیغی داعش گفت: یکی از مهم ترین روشهایی که به کار می برند مساله مظلومیت اهل سنت در برابر شیعه است به گونه ای که می گویند اهل سنت حتی حق ساخت مسجد و شرکت در پست های کلیدی حکومت و تدریس فقه خود را در ایران را ندارد.

 

وی افزود: افزون بر آن با برداشت های سطحی از آیات و روایات و تحریف تاریخ اسلام و معاصر جنایات خود را توجیه می کنند، خشونت و کشتار خود را به عنوان جهاد مشروع جلوه می دهند،  با سوء استفاده از برخی خطاهای شیعیان مثل جشن عمر کشان و... سعی در توجیه جنایتشان علیه شیعه دارند و با ایجاد جاذبه های جنسی و استفاده گسترده از تکنولوژی سعی در جذب افراد مختلف دارند.

 

اسداللهی بیان داشت: تکفیری ها از کانالهای مختلفی در حال جذب نیرو هستند و با پرداخت هزینه های هنگفتی که از طریق حمایت تجار عرب و چاه های نفت صورت می گیرد می خواهند اهداف شومشان را دنبال کنند از این رو لازم است که اینها را بدانیم و به دیگران آگاهی دهیم.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: منبر یک تریبون سنتی است که باید برای روشنگری در میان مردم از آن بهره برد و مردم را نسبت به فتنه تکفیری ها آگاه کرد، افزون بر آن باید علما و روحانیان در فضای اینترنت حضور گسترده داشته باشند و شبهات جوانان را پاسخ دهند و به صورت همه جانبه با این جریانات مقابله کنند./9703/پ202/ب4

ارسال نظرات