۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۲۶۷۷۲۹
سعید جلیلی در جمع علما، نخبگان و دانشگاهیان تبریز:

تعجب آور است عده ای می گویند در عرصه سیاست خارجی باید اندیشه زدایی کرد

خبرگزاری رسا ـ نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: در سال ۸۲ اعتمادسازی به اوج رسید و تعلیق داوطلبانه انجام شد و قرار بود موقت شود اما دوسال و نیم طول کشید، بعدش مدعی شدند که باید به تعطیلی بکشانید، وقاحت شان روز به روز بالاتر رفت.
جليلي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، سعید جلیلی، نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در دیدار با علما، روحانیون، اساتید، نخبگان و دانشجویان تبریز، با بیان این که ایمان و عمل صالح از ویژگی های برجسته شهید چمران بود، گفت: در کشور ما انقلاب بزرگی رخ داده است. انقلابی با ادعاهای بزرگ، انقلابی که خودش باید تصمیم بگیرد، چه ارزش هایی را داشته باشد و چه ارزش هایی را نداشته باشد و ضد ارزش بداند.


وی افزود: اگر ما انقلاب اسلامی ایران را به عنوان یک رویداد بزرگ تمدنی یاد می کنیم، به این خاطر است که این انقلاب، یک حرکت بزرگ بوده و مستقلا به حرکت خود ادامه می دهد.


جلیلی با بیان این که این رویداد تمدنی یک تعبیر سیاسی در عرصه حکومتی نیست، افزود: کسانی که این ادعا را برنمی تافتند برنامه هایی را علیه این انقلاب انجام دادند، زمانی سخت افزاری اقدام و هشت سال جنگ تحمیلی را بر مردم مسلمان ما تحمیل کردند و در این تحمیل هم از هیچ چیزی دریغ نکردند و این یک ادعا نیست بلکه اعترافاتی است که خودشان بیان کردند.


وی با بیان این که جو بایدن در جلسه ای که با خاخام های یهود داشت اعتراف کرده بود که ما آنچه را که توانسته ایم انجام داده ایم و وضع فعلی را نتوانسته ایم تغییر دهیم، تصریح کرد: این اقدامات به این دلیل بود که یک اندیشه ای خود را در یک تمدن و نظام جدید بروز می داد، این درحالی است که اندیشه غرب نزدیک پنج قرن بدون رقیب گفتمانی کار خود را ادامه می داد؛ در درون خود رقیب داشتند اما رقیب بیرونی نداشتند. اما گفتمان انقلاب می گوید هستی یک حقیقتی دارد و جامعه جهانی باید به سمت آن حقیقت حرکت کند، انکار حقیقت خیلی سخت است به همین دلیل آنها این حقیقت را نسبی تلقی میک نند که این گفتمان نو پا را زمین بزنند.


نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: راهبرد آنها هم این است که دیگران باید در راستای چارچوب تعریفی خودشان حرکت کنند؛ در سال 2015میلادی، برخی از مطالب مطرح می شود که تعجب برانگیز است، انحصارات چه مفاهیمی است که در جهان حاکم شده است؟!


وی خاطرنشان کرد: غربی ها هم در سیاست خارجی خود دنبال ارزش های خود هستند، اما تعجب آور است که می گویند در سیاست خارجی باید اندیشه زدایی کرد، سه ماه پیش آمریکا سند استراتژی امنیت ملی خود را منتشر کرد و اوباما مقدمه آن را نوشته؛ در این سند گفته است که ما باید اندیشه را با عمل بیامیزیم. اوباما می گوید ما به تعهد خود به ارزش های مان به چشم نعمت نگاه می کنیم و ارزش ها منبع قدرت ما است.


سعید جلیلی افزود: جان استوارت میل می گوید: جنگ زشت است اما بدترین چیز این است که ارزشی وجود ندارد که برایش جنگید. پس عرصه سیاست خارجی صراحتا عرصه ارزش ها و اندیشه هاست، ادعای انها این است که ما باید رهبر جهان باشیم اما به تعبیر قرآن دلیل استکبار انها این است که می گویند ما قدرت داریم، سند سیاست خارجی آنها می گویند ما باید از قدرت خود استفاده کنیم و اگر ضرورت داشته باشد باید از بازدارندگی هسته ای هم استفاده کنیم! در آژانس هم می گویند که این چند قدرت باید سلاح هسته ای داشته باشد و دیگران نباید داشته باشند.


وی خاطرنشان کرد: چند سال قبل از 11سپتامبر در یک کشور کوچک آمریکایی بیش از یک میلیون نفر کشته شدند و هیچ قطعنامه ای صادر نشد اما برای 11سپتامبر دنیا را به هم زدند، آن ها علاوه از زور، تزویر هم دارند و شعار دموکراسی و حقوق بشر می دهند، هیتلر خیلی شفاف می گفت من قدرت طلبم اما اینها ادعای حقوق بشر هم دارند.


نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: آنها در سند می گویند نظم کنونی به خوبی در خدمت ما بود و باید حفظ کنیم و این توافقات به خوبی به نفع ما است.


وی بیان کرد: آن کسی که مجرم هسته ای است امروز مدعی سلاح هسته ای شده است، آن کسی که مجرم اقتصادی است امروز مدعی تراکنش های بانکی شده است، هدف آنها این است که رهبری جهان را هم حفظ کنند و هم گسترش دهند.


جلیلی اضافه کرد: فکت شیت آمریکا می گوید ما باید درباره برنامه تحقیقات هسته ای نظر بدهیم و اول ما نظر بدهیم، کسانی این نگاه را دنبال می کنند روزی سلاح شیمیایی به صدام دادند و علاقه مند گزینه نظامی هستند.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: کسانی که شهدای هسته ای و دانشمندان ما را ترور کردند، کسانی هستند که در اوایل انقلاب دانشگاه تبریز را بمباران کردند، سو تفاهم دانستن این رفتارها بسیار ساده انگارانه است. تفکری پیدا شده که درمقابل اینگونه تحرکات می ایستد. این تفکر فقط نمی ایستد، پیشرفت هم میکند، اذعان آنها این است که ما فقط پیشرفت نکردیم، تکثیر هم شدیم، این الگو فقط خرمشهر را آزاد نمی کند جنوب لبنان را هم آزاد می کند و یمن را همچنان در بستر مقاوم نگه می دارد.


جلیلی ادامه داد: به تعبیر رهبری افق این نگاه یک افق بلند مدت و تمدن ساز است. این تفکر از جنس سایر تمدن ها و تفکرهایی مثل مارکسیسم نیست، یک اندیشه ای درحال بروز دادن است. در یک سال 39 بار آمریکا میگوید که نباید از ایران خط لوله گاز بگذرد، این چه معنی دارد، در موضوع هسته ای، سابقه رفتار آنها منطق استکباری را نشان میدهد این یک تجربه است نه توهم.


وی با اشاره به اینکه برخی ها می گویند در دوران گذشته شعار تند داده شد و موفقیت حاصل نشد، اذعان کرد: سوال اینجاست که در دوران پهلوی که متحد خودشان بود وضعیت چطور بود، در 28 مرداد اعتماد کردند وضعیت چطور شد؟


جلیلی ادامه داد: در سال 82 اعتمادسازی به اوج رسید و تعلیق داوطلبانه انجام شد و قرار بود موقت شود اما دوسال و نیم طول کشید، بعد مدعی شدند که باید به تعطیلی بکشانید، وقاحت شان روز به روز بالاتر رفت. ما تعلیق داوطلبانه را برداشتیم قطعنامه صادر کردند، در حالی که داوطلبانه بود، گفتند شما با آژانس مسائل زیادی دارید، ما گفتیم مسائل را حل می کنیم.


وی افزود: سوال این بود که چرا قطعنامه صادر شد؟ آمریکا از ترکیه و برزیل، اعضای وقت شورای امنیت خواست که می خواهیم قطعنامه صادر کنیم بروید با ایران اتمام حجت کنید. آنها الان میگویند که فردو باید تعطیل شود، چون زیر کوه است و تخریب نمی شود!


نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: به دشمنی که اینگونه رفتار را دارد نمی توان اعتماد کرد، او می داند که این شجره طیبه با اهرم های نظامی نابود نمی شود و روزبه روز موفق تر می شود، او می داند که در هر عرصه نبرد، کسی که اراده قوی تری دارد پیروز است. او صدام را تجهیز کرد اما ملت ایران کجاست صدام کجاست؟ این نشانه اراده برتر ملت ایران است.


وی تصریح کرد: یکی از کارهای جدی آنها با تجهیز 170 شبکه ماهواره فارسی زبان این است که جلوی پیشرفت و تکثیر ملت ایران را بگیرند و ایرانیان را از اصل مبارزه منصرف کنند و اراده دانشمندان را تضعیف کنند، آنها می خواهند مبارزه را بیهوده نشان دهند، هزینه های مبارزه را بیشتر از فایده هایش نشان دهند و در نهایت در ملت ایران ایجاد تردید کنند. حرکت دوم دشمن این است که در مبارزه انحراف ایجاد کند.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: به نیابت از خودشان مزدورانی از قومیت ها و فرقه ها را به جان ملت ها می اندازند تا ملت ها درگیر خودشان شوند؛ عوامل پیروزی کشور باید شناسایی و دنبال شود./853/پ201/ج

ارسال نظرات