۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶
کد خبر: ۲۶۷۷۴۸
در گفت‎وگو با شبکه المیادین؛

اعتراف یکی از نزدیکان آل‎سعود به برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی

خبرگزاری رسا ـ در پی دیدار مقامات سعودی با مقامات اسرائیلی شبکه خبری المیادین در مصاحبه‌ای تفصیلی علت و نتیجه این ملاقات‌ را از انور عشقی، رییس مطالعات استراتژی و قانونی خاورمیانه در ریاض و یکی از دیدار کنندگان اخیر با مدیر کل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی جویا شد.
عربستان و اسرائيل


به گزارش مرکز رصد خبرگزاری رسا، در پی دیدار مقامات سعودی با مقامات صهیونیستی و رسمیت پیدا کردن این دیدارها این سوال برای بسیاری از رسانه‌ها و مخاطبان آنها پیش آمده است که چرا یک کشور مدعی اسلام با رژیمی که شهرت آن در دشمنی با اسلام و مسلمانان است به طور رسمی دیدار کرده و حتی بر گسترش این روابط و افزایش سطح آن پافشاری می‌کند.


شبکه خبری المیادین در مصاحبه با انور عشقی رییس مرکز مطالعات استراتژیک و قانونی خاورمیانه در ریاض و از نزدیکان خاندان آل سعود به بررسی دیدار وی با دور گولد، مدیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی و سفیر سابق رژیم صهیونیستی در سازمان ملل و مشاور امنیتی نتانیاهو پرداخت.

 

وی در این مصاحبه اذعان می‌کند که این دیدار اولین دیدار با دوری گلد نبوده و این دیدارها جزئی از سیاست بین المللی و خارجی عربستان است.

 

انور عشقی هدف دیگر این دیدارها را رساندن صدای جهان اسلام به گوش آمریکا و جهان غرب معرفی کرد و گفت: طبعا ما علاوه بر پرداختن به مسائل جهان اسلام به مساله مشکل اسرائیل با ایران نیز پرداختیم.

 

وی در پاسخ به سوال مجری شبکه المیادین که آیا دیدار با مشاور و منشی نتانیاهو که رابطه مستقمی با نخست وزیر این رژیم است به عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل می‌انجامد یا خیر، گفت: ما زمانی روابط خود را با اسرائیل عادی سازی می‌کنیم که اسرائیل طرح صلح با فلسطین را که در زمان ملک عبدالله مطرح شد، بپذیرد نه اینکه صرفا یک دیدار موجب عادی سازی روابط اسرائیل با عربستان شود.

 

انور عشقی در ادامه برای بیان مصداق عادی سازی، ایران را متهم به برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی کرد و مدعی شد که دیدار احمدی نژاد، رییس جمهور سابق ایران با خاخام‌های یهودی مصداق عادی سازی روابط با اسرائیل است.

 

مجری شبکه ماهواره‌ای المیادین با بیان اینکه این خاخام‌ها نمایندگان دین یهود هستند و دین یهود نیز مانند ادیان دیگر آسمانی چون مسیحیت قابل احترام است و ایران و مسلمانان نیز با یهود مشکلی ندارد بلکه با اسرائیل به مقابله می‌پردازند، گفت: دیدار احمدی نژاد با این خاخام‌ها با دیدار با مشاور اطلاعاتی نخست وزیر رژیم اسرائیل قیاس مع الفارق است و این دو مساله ارتباطی با هم ندارند. این خاخام‌ها اساسا با اقدامات رژیم غاصب صهیونیست مخالف هستند.

 

انور عشقی برای توجیه این دیدار تصریح کرد که عربستان برای خدمت به فلسطین باید صدای جهان اسلام را با برگزاری این دیدارها به گوش آمریکا و جهان غرب برساند. مجری این برنامه نیز از او پرسید که آیا برای رساندن صدای جهان اسلام به گوش آمریکا و خدمت به فلسطین راهی به جز دیدار با مشاور امنیتی نتانیاهو نداشتید و آیا رسانه‌های تابع عربستان نمی‌توانستند این کار را انجام دهند که وی در پاسخ جوابی برای این سوال نداشت.

 

در پایان این برنامه این نتیجه گیری برای مخاطبان و از زبان مجری این گفت‌وگو حاصل شد که این دیدارها هرچند در قالب مسائل فرهنگی و غیر سیاسی صورت می‌گیرد اما در نهایت منجر به زمینه ای برای تقارب ایدئولوژی سیاسی بین رژیم صهیونیستی و عربستان می‌شود.

 

از سوی دیگر یک روز پس از این دیدار روزنامه‌های اسرائیلی از هماهنگی این دیدار از سوی نتانیاهو خبر دادند و اعلام کردند که دیدار مدیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با یکی از افراد نزدیک به خاندان حاکم بر عربستان، با اطلاع نخست وزیر این رژیم صورت گرفته است./1321/ب912/د

ارسال نظرات